Sierra som busbil
-
Sjoberg
- Nybörjare
- Namn: Alexander Sjöberg
Sierra som busbil
Hejsan,
Jag var alldeles för lat för att kolla om det redan fanns en tråd för detta, finns det en så får någon vänlig själ visa mig till rätta.
Det är såhär att en kompis har en sierra DOCH 4x4 från -91 och jag och han satt och lekte med tanken att bygga en busbil/sleeper av den, frågan är vart man kan hitta delar till den för att lyckas med detta. Jag har redan kollat på burtonpower men det är en jävla djungel
Tänkte om någon på det här forumet eventuellt vet vart man kan kolla för att hitta rätt delar för att kunna göra den så rolig som möjligt. Turbo kommer det garanterat att hamna i den.
Tacksam för alla svar eller hänvisningar.
Mvh
Alexander
Jag var alldeles för lat för att kolla om det redan fanns en tråd för detta, finns det en så får någon vänlig själ visa mig till rätta.
Det är såhär att en kompis har en sierra DOCH 4x4 från -91 och jag och han satt och lekte med tanken att bygga en busbil/sleeper av den, frågan är vart man kan hitta delar till den för att lyckas med detta. Jag har redan kollat på burtonpower men det är en jävla djungel
Tacksam för alla svar eller hänvisningar.
Mvh
Alexander
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra som busbil
Du får samma svar från mig här som på garaget ;-) där nån tyckte du skulle byta till Pinto eller V6.
En Pinto går att använda med lådan som sitter i DOHC 4x4 men ska du byta till V6 behöver du byta hela lådan, eftersom svepet är integrerat.
Jag skulle nog ändå mena att om det är en enklare busbil så är nog turbo med E85 och annan motorstyrning på originalmotorn det som är lämpligt att börja med. Ska du byta allt annat som krävs för att få det bra med sexa eller Pinto kan du lika gärna börja med en annan bil. Så mycket mer än kanske 250 hk (och vrid på säg 320-350 Nm) nånstans klarar ändå inte växellåda och diffar i längden om du busar på asfalt.
Låda, diffar, drivaxlar mm är "nästan samma" som på Cosworth 4x4 men inte riktigt, DOHC-grejerna har små skillnader. Men att uppgradera drivlinan i en Sierra 4x4 kostar rejäla slantar tyvärr. Min erfarenhet är att den här typen av bil (Sierra 4x4) gör sig bäst på vintern (snö, is) och att runt 200 hk är ganska tillräckligt för att ha roligt. Ska man vara snabbast ska man nog välja en annan bil...
Det jag kan lägga till är att det finns "inga" delar till DOHC att köpa färdigt för trim. Utbudet är skralt så det blir mycket bygga själv eller pussla med delar från andra liknande motorer (RS2000 16v, 2.3 från Scorpio)
Gustaf
En Pinto går att använda med lådan som sitter i DOHC 4x4 men ska du byta till V6 behöver du byta hela lådan, eftersom svepet är integrerat.
Jag skulle nog ändå mena att om det är en enklare busbil så är nog turbo med E85 och annan motorstyrning på originalmotorn det som är lämpligt att börja med. Ska du byta allt annat som krävs för att få det bra med sexa eller Pinto kan du lika gärna börja med en annan bil. Så mycket mer än kanske 250 hk (och vrid på säg 320-350 Nm) nånstans klarar ändå inte växellåda och diffar i längden om du busar på asfalt.
Låda, diffar, drivaxlar mm är "nästan samma" som på Cosworth 4x4 men inte riktigt, DOHC-grejerna har små skillnader. Men att uppgradera drivlinan i en Sierra 4x4 kostar rejäla slantar tyvärr. Min erfarenhet är att den här typen av bil (Sierra 4x4) gör sig bäst på vintern (snö, is) och att runt 200 hk är ganska tillräckligt för att ha roligt. Ska man vara snabbast ska man nog välja en annan bil...
Det jag kan lägga till är att det finns "inga" delar till DOHC att köpa färdigt för trim. Utbudet är skralt så det blir mycket bygga själv eller pussla med delar från andra liknande motorer (RS2000 16v, 2.3 från Scorpio)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Granworth
- Veteran
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
Hej.
Det ni har är en rätt " ovanlig " läs ..sällsynt Ford sierra 4x4 Doch , Det fanns även Scorpio 4x4 v6 och sierra 4x4 v6 ..
Det byggdes inte så många av dessa och med tanke på åren som gott så finns det nog inte så många kvar i dag..
Att bygga en " Busbil " av denna vore synd ..
Finns mängder med andra alternativ
// Krille
Det ni har är en rätt " ovanlig " läs ..sällsynt Ford sierra 4x4 Doch , Det fanns även Scorpio 4x4 v6 och sierra 4x4 v6 ..
Det byggdes inte så många av dessa och med tanke på åren som gott så finns det nog inte så många kvar i dag..
// Krille
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Jo de håller jag med om, har själv en sierra 4x4 med 2.0 dohc och ja den är kanske lite trött men jäklar vad den klättrar fram i snö/is. Synd bara att främre diffen är öppen och att det max är ca 30-40nm som fördelas fram medans resten bak.Granworth skrev: ↑lör dec 17, 2022 4:43 pmHej.
// Krille
Inofficiell scorpio expert 
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Eftersom Sierran (och Scorpio) har en riktig mittdiff (planetdiff) så är det inte så enkelt som att den bara överför det moment som viskodiffbromsen kan bromsa. När greppet är lika på båda axlarna så fördelas drivningen enligt diffens fördelning (64/36 typ) men när en axel tappar greppet så kan diffbromsen inte bromsa hur mycket som helst. Dessutom brukar de vara rätt slitna nu efter ett 30-tal år.
Tajtare diffbromsar både bak och i mitten gör bilen betydligt roligare att köra.
Men jämför man med till exempel Volvos eller VWs viskosystem som BARA använder en viskokoppling för att överföra momentet så är Fords lösning betydligt trevligare.
Gustaf
Tajtare diffbromsar både bak och i mitten gör bilen betydligt roligare att köra.
Men jämför man med till exempel Volvos eller VWs viskosystem som BARA använder en viskokoppling för att överföra momentet så är Fords lösning betydligt trevligare.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Absolut, jag håller med Gustav till 100% jag ägde en Cosworth 4x4 och den hade preppade diffar i vxl å bakaxel, MKT trevlig och hyfsat konsekventtherealpinto skrev: ↑tis jan 31, 2023 6:51 amEftersom Sierran (och Scorpio) har en riktig mittdiff (planetdiff) så är det inte så enkelt som att den bara överför det moment som viskodiffbromsen kan bromsa. När greppet är lika på båda axlarna så fördelas drivningen enligt diffens fördelning (64/36 typ) men när en axel tappar greppet så kan diffbromsen inte bromsa hur mycket som helst. Dessutom brukar de vara rätt slitna nu efter ett 30-tal år.
Gustaf
en anekdot,, första snön jag körde på så tänkte jag att jag skulle dra i Handbromsen och sen ge järnet för att göra en donut,, gick INTE så bra