Trögstartad pinto!

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Bra med uppdatering, feedback hjälper till med det kollektiva kunskapsbyggandet :) och kul att det funkar även om det inte verkar vara helt avklarat. Måste ha varit tjyvluft som sänkte trycket då. Om filtret töms på nån dag är det iofs rätt vanligt iaf enligt min livserfarenhet :wheelchai av dessa bilar som saknar backventil i systemet, men kan också tyda på något mindre läckage längre bak och då brukar det vara den lilla skarvslangen av gummi som torkat ut. Den sitter framme vid torpedväggen mellan metallröret och plastledningen som löper under golvet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Andreaså
Veteran
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014

Inlägg av Andreaså »

Läckage tvivlar jag på, jag har aldrig sett en bränslefläck under bilen. Det luktar inte heller bensin när jag har den i garaget. Filtret har jag mellan pumpen och förgasaren, jag trodde att pumpen skulle ha en backventil. Jag tycker för övrigt att motorn går mycket bättre på höga varv nu än vad den gjorde tidigare! Jag kör sällan mer än 100-110 men ibland så händer det att jag drar ur den lite! :-) Det är ju varvvilliga motorer men det känns onödigt plåga den. Jag är sugen på en femväxlad låda men jag har bara en mt75 liggande och den är ju lite kort..

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ja, vad jag förstår så är väl MT-75 mer krävande att få dit också jämfört med föregångaren Typ 9 (som lär duga gott till det mesta). Både för att den kräver mer utrymme i sidled och är svårare att få att fungera med hastighetsmätaren - för min del föredrar jag att hålla allt mekaniskt och lättservat om det går, vet inte om jag har nån domedagsinstinkt som säger att nån dag går det inte att få tag i ersättning för nutida elektroniska gizmos eller om det bara är gamla erfarenheter av vägkantmeka i mörker som spökar :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar