Förändringar i timingen kamhjul/vevhjul - Taunus -73

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Korallreven
Nybörjare
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73

Förändringar i timingen kamhjul/vevhjul - Taunus -73

Inlägg av Korallreven »

Hallå där!

Nyligen bytt motor och låda i min Taunus -73 1600 L till en 2-liters 5-växlad från en -75a.
Allt har gått som smort, mycket är bytt och renoverat från topplock till förgasare (Weber 32/36 DGAV).

När det nu i dagarna äntligen var dags att vrida om nyckeln så gick motorn runt fint, gnista finns och bensinen går runt, men den vill inte starta..

Vi har provat att sätta allt i nolläge/dödläge men det var ingen skillnad. Provade dessutom att vrida kamaxeln ett varv till så den inte var på "fel" varv, men med samma resultat ändå.

Efter att ha försökt ett tag märkte vi att vevhjul, kamhjul och fördelaren (brytaren) inte längre var i symfoni med varandra, vilket är jäkligt märkligt då kamremmen är spänd som vanligt.

Vad kan felet vara? Kan det vara spännrullen det är någon vajsing med eftersom dom inte klaffar med varandra?
Vi har försökt med både det ena och det andra, men icke.. Känns som om det hur eller hur borde tända till nån gång ibland oavsett?

Det luktar bensin om tändstiften, så nog borde det finnas bensin där, men kan det ändå ha något med förgasar inställningarna att göra?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det händer att kamremmen kuggar över när man monterar, speciellt kanske om man försöker dra runt motorn baklänges.

När spännrullen är rätt justerad (det går att vrida remmen 90 grader med tumme och pekfinger där den är "längst") brukar remmen inte hoppa över mer, om inte spännaren lossnar.

Jag brukar rekommendera att man "börjar om" i dessa fall - kolla att veven står i ÖD, kolla att kammen står rätt (ettans ventiler stängda), och nolla sedan fördelaren. Efter det måste man justera fördelaren så man har rätt grundtändning (8-12 grader nånstans).

Kolla att det finns gnista och kompression, montera nya stift (har man surat ned dem ordentligt kan bilen vägra starta), ha ett väl laddat batteri. Då brukar det funka.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Korallreven
Nybörjare
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73

Inlägg av Korallreven »

Hallå! Tack för snabbt svar.
Har varit ute igen hela dagen och grejat, men det är något som är riktigt, riktigt sjukt.

Efter att både vev, kam och fördelare står i nolläge och man försöker starta ett tag så står dom ändå inte rätt sedan.
Genom att "hackstarta" tills kammen står i ett ungefärt nolläge igen (bara för att kunna jämföra på ett ungefär) så är alltid fördelaren på rätt ställe men veven är alltid på fel ställe!
Säg då att veven står rakt ner när det ska stå i kl.11 ungefär, och kör man då på ett tag till och försöker starta igen så fortsätter den hålla den sig rakt ner igen när de andra är i nolläge.
Så med andra ord är det precis som att veven lever sitt egna liv första gången man försöker, men sen håller den sig på rätt ställe när man sedan fortsätter att försöka starta.

Vi har försökt om och om igen att nollställa allt och köra om men samma resultat varje gång.. Förstår mig inte på detta..

Det är lite som om remmen skulle hoppa på vevhjulet vid första start, men jag kan inte tänka mig att den skulle göra det. Vevaxeln rullar bra och kugghjulet är helt normalt.

Äe, jag är helt paff alltså..

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Beter den sig så konstigt måste man ta isär saker och kolla mer.

Kamremmen kan tappa tänder (gammal rem som är torr eller en "ny" rem som legat på hyllan länge). Det kan saknas en krysskil som ska låsa något av dreven (på vevaxel, kamaxel eller aggregataxel).

Eftersom kam och fördelare verkar synka skulle jag i första hand misstänka att något är tokigt med veven. Det kan också vara svårt att känna att kamremmens kuggar ligger i ordentligt ingrepp med det lilla dreven på veven - remmen löper ju i en "skåra" i bröstkåpan som gör det lite svårt att se.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Namn: erland johansson
Kör: sierra

Inlägg av erlan »

har taunusen massiv remskiva, eller är det den varianten med gummi mellan inner och ytterdel?
den senare varianten kan nämligen separera mellan inner och ytterdel.
då stömmer inte nollmärkningen.

erlan

Skriv svar