Transit Mk 1 framfjäder/framvagn
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Volkswagen/VAG:s nyare personbilsdieslar av Common Rail-typ verkar vara en rysare av vad jag läst i media, flera Audi-ägare har fått motorras och sen kalla handen från VAG när det funnits garanti kvar. Merca är nog mera att lita på, deras gamla personbilssexa från 70-80-tal brukar kunna trava på... jaa, minns jag rätt nu så är 40-50.000 mil inga problem om servicen skötts ordentligt innan det är dags att byta saker, en del har väl gått 60 också när de bara gått på långpendling vad jag fått mig berättat. En "evighetsmaskin". Men motorerna från minns jag rätt runt 85- upp var inte lika slitstarka, en missnöjd ägare påstod för mig att livslängden var ner mot halva motför dieseln i den W123-serie av sista åren som han då haft innan. Annars var ju VAG:s gamla sexa som satt i VW LT och Volvo 240 D6 en pålitlig oljebrännare, men bergis svårt att hitta en sån som inte gått många tusen mil idag om man inte ska tänka fabriksrenoverat och betalá därefter, men då faller ju ekonomipoängen såklart.
Luftfjädring var originalmonterat i bl a Postens dubbeldäckade Transit mk II åtminstone på bakaxeln (fram vet jag inte), fast frågan är väl var man finner bitarna idag. Bladfjädrar som slokar och har självhärdat (går till skillnad från skruvfjädrar) att glödga så att de får spänsten tillbaka och funkar som de ska igen.
Bra tips det där med syratåliga plastdunkar som material för mellanlägg, Mats
. Jag undrade på vad jag kan använda till min 17M när det (hoppas jag
) väl blir aktuellt att fixa bladen på den.
Luftfjädring var originalmonterat i bl a Postens dubbeldäckade Transit mk II åtminstone på bakaxeln (fram vet jag inte), fast frågan är väl var man finner bitarna idag. Bladfjädrar som slokar och har självhärdat (går till skillnad från skruvfjädrar) att glödga så att de får spänsten tillbaka och funkar som de ska igen.
Bra tips det där med syratåliga plastdunkar som material för mellanlägg, Mats
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Tags:
-
SK Racing
Nee, hitta äldre driftsäkra(läs utan elektronik) dieselrovor numer börjar ju bli svårt, ingen större ide och montera något nyare med massa el till, vad nu det ska vara bra för när en kör med styva tändkablar 
Sen är ju idag frågan om det i Sverige är lönande o åka diesel, ja om en nu inte kommer över fuldiesel givetvis, annars är ju en modernare bensinmotor ett alternativ, det bör ju gå o köra under litern även med en Transit kan ju tyckas om bensinmotorn är frisk och välservad.
Jag vet faktiskt om några trevliga kluriga bonnpojkar som köpte en vw jetta av tidigt 80 tal och körde den en sommar på diesel och filtrerad spillolja, bilen gick mycket bra på detta och dom var nere på en 20% diesel i blandningen och det gick bra ändå, dock rök och luktade bilen, men billigt blev det. Bilen finns kvar än idag men ställdes undan för andra projekt, så fungerade gjorde det bevisligen
Sen är ju idag frågan om det i Sverige är lönande o åka diesel, ja om en nu inte kommer över fuldiesel givetvis, annars är ju en modernare bensinmotor ett alternativ, det bör ju gå o köra under litern även med en Transit kan ju tyckas om bensinmotorn är frisk och välservad.
Jag vet faktiskt om några trevliga kluriga bonnpojkar som köpte en vw jetta av tidigt 80 tal och körde den en sommar på diesel och filtrerad spillolja, bilen gick mycket bra på detta och dom var nere på en 20% diesel i blandningen och det gick bra ändå, dock rök och luktade bilen, men billigt blev det. Bilen finns kvar än idag men ställdes undan för andra projekt, så fungerade gjorde det bevisligen