delad bakaxel till taunus

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
taunus

delad bakaxel till taunus

Inlägg av taunus »

Tjena, har en taunus gxl 2000 -71
är lite nyfiken på att få fast en inviduell bakaxel på den?
har fått nys på en komplett drivlina till en scorpio cossie, tänkte slänga i motor å låda nått tag å vore ju kul att få dit bakaxeln med krängningshemmare å allt:D

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det blir nog till att bygga om en hel del, alt om du tar o kapa bort golvet ovanför bakaxlen och skarvar i Scorpions golv så blir nog anpassningen smidigare.

Sen är jag ju personligen emot att kapa i gamla bilar, för hur många Taunus GXL finns det kvar?

Är den helt upprostad så spelar det ju ingen roll givetvis, men tänk dig för innan du kapar i en klassiker som är mint.

Att byta hela drivlinan är ju o andra sidan en bra idé angående besiktningen, du kör igenom den som ombyggt fordon utan problem, och som jag förstått så behöver du ingen kise då bilen är äldre än 75 :) glöm bara inte att byta även bromsarna fram ;)

Gör du detta snyggt så kommer jag att följa det ev projektet med stort intresse :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

håller med,, utom på en punkt,, ta hellre en bakvagn från sierran den passar bättre i bredd än en scorpio,,

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

granadadr skrev:ta hellre en bakvagn från sierran den passar bättre i bredd än en scorpio,,
Jasså? Jag trodde att det var samma då Scorpan o Sierran hade samma/liknande bakvagn.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

scorpion är ju lite bredare än sierran ju ;) som att jämföra Taunus, å Granada

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ok, ja jo det är ju helt sant :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det rullar ett antal bilar i England med Sierrabakvagn, det passar tydligen ganska bra i bredd.

Innan man byter ska man dock fundera på varför. Bakvagn från Sierra/Scorpio ger bättre komfort än den stela axeln men i övrigt är det inte säkert att det blir så mycket bättre. Men i en bil som är mer glidare/gatbil kan det vara ett enkelt sätt att få ihop det med andra bromsar etc.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Pinto
Veteran
Namn: Daniel Eriksson
Kör: Torrkör Taunus!

Inlägg av Pinto »

Jag håller på att pussla fast sierra bak- och framvagn på min 72:a Taunus. Faktiskt många mått som stämmer förvånansvärt bra mellan Taunus och Sierra. T.ex så passar fjädrarna i bakvagnen rakt upp i original Taunusskålar.

Inledningsvis tänkte jag kapa sönder golvet bak i Taunusen men fick dåligt samvete då bilen är i oförskämt bra skick. Nu kommer jag anpassa bakvagnsbryggan så att de främre sierrabakvagnsbussningarna (långt ord...) ersätts med fästen som ska bultas fast i Taunusens främre fästhål för originalaxelns nedre länkarmar. Jag måste kapa ytterst lite i golvets "ramben" på detta viset och det känns lite bättre för samvetet. (Fyra hål i skuffgolvet för diffklumpsfästet är peanuts i sammanhanget)

Vad gäller framvagnen så är det enda "tråkiga" att jag har tagit upp hål i innerskärmarna för fjäderbenstornen. I övrigt har jag bara behövt lägga till material för att få dit Sierraframvagnen, dvs oom dagen kommer då man vill återställa bilen i originalskick så är det inte allt för bökigt.
/Danne

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Pinto skrev:Jag håller på att pussla fast sierra bak- och framvagn på min 72:a Taunus. Faktiskt många mått som stämmer förvånansvärt bra mellan Taunus och Sierra. T.ex så passar fjädrarna i bakvagnen rakt upp i original Taunusskålar.

Inledningsvis tänkte jag kapa sönder golvet bak i Taunusen men fick dåligt samvete då bilen är i oförskämt bra skick. Nu kommer jag anpassa bakvagnsbryggan så att de främre sierrabakvagnsbussningarna (långt ord...) ersätts med fästen som ska bultas fast i Taunusens främre fästhål för originalaxelns nedre länkarmar. Jag måste kapa ytterst lite i golvets "ramben" på detta viset och det känns lite bättre för samvetet. (Fyra hål i skuffgolvet för diffklumpsfästet är peanuts i sammanhanget)

Vad gäller framvagnen så är det enda "tråkiga" att jag har tagit upp hål i innerskärmarna för fjäderbenstornen. I övrigt har jag bara behövt lägga till material för att få dit Sierraframvagnen, dvs oom dagen kommer då man vill återställa bilen i originalskick så är det inte allt för bökigt.
Not bad, not bad at all :)

Skriv svar