Byte av drivrem Momdeo 2,0 - 02
-
Pm13
- Nybörjare
- Namn: Peter Martinec
- Kör: Mondeo
Byte av drivrem Momdeo 2,0 - 02
Hej är ny här på forumet och ägare till en Mondeo 2,0 - 02 ca 21800 mil
Ska byta drivrem (multiremen) är det svårt byta själv?
Hör ett litet skramlande ljud (på tomgång, ljudet försvinner när man ökar varvtalet) misstänker en löprulle som håller på att ge upp.
Finns det någon sprängskiss på detta???
hoppas på svar.
Ska byta drivrem (multiremen) är det svårt byta själv?
Hör ett litet skramlande ljud (på tomgång, ljudet försvinner när man ökar varvtalet) misstänker en löprulle som håller på att ge upp.
Finns det någon sprängskiss på detta???
hoppas på svar.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Det är normalt inga större problem med att byta drivremmen där man med lämplig ringnyckel lättar på spännhjulets hävarm så att remmen kan krängas av.
Kan dock vara lite trångt och man kan behöva jobba lite från höger hjulhus.
Skramlande ljud kan dels som sagt vara ett dåligt lager vid något löphjul som man då bör känna på då remmen är loss. Skrammel kan med förekomma hos en sliten remspännare som då med brukar flexa en hel del med drivremmen.
Kan dock vara lite trångt och man kan behöva jobba lite från höger hjulhus.
Skramlande ljud kan dels som sagt vara ett dåligt lager vid något löphjul som man då bör känna på då remmen är loss. Skrammel kan med förekomma hos en sliten remspännare som då med brukar flexa en hel del med drivremmen.
- meanxpress
- Veteran
- Namn: janne pettersson
- Kör: express,sierra
starta den utan rem,du spänner undan spännaren med en 15mm pu nyckel,rita av remdragningen på en papp bit om du är osäker,märk upp med cirklar med typ ett V för vevaxel osv,och dra ett streck runt som remmen går,är den tyst då ja då kan du leta fel där men av din beskrivning tror jag insuget är på väg att ge sej,remmen brukar kvittra och tystnar inte av att höjja varvet lite,det gör däremot lösa spjäll,lycka till och avslöjja gärna vad det va så andra kan ha nytta av det
-
Pm13
- Nybörjare
Tack för snabba svar.meanxpress skrev:starta den utan rem,du spänner undan spännaren med en 15mm pu nyckel,rita av remdragningen på en papp bit om du är osäker,märk upp med cirklar med typ ett V för vevaxel osv,och dra ett streck runt som remmen går,är den tyst då ja då kan du leta fel där men av din beskrivning tror jag insuget är på väg att ge sej,remmen brukar kvittra och tystnar inte av att höjja varvet lite,det gör däremot lösa spjäll,lycka till och avslöjja gärna vad det va så andra kan ha nytta av det
Har lysnatt typ med lång mejsel mot örat (enkel felsökning) tycker att ljudet kommer från vänster sida framifrån sätt, insuget värka vara tyst. Jag får hoppas att det inte är insuget värka vara dyrt att åtgärda.
pm13
- meanxpress
- Veteran
-
Pm13
- Nybörjare
Ok, ska testa detta i morgon bitti. Om jag fattar rätt så om det tystnar så har jag problem.meanxpress skrev:om du kikar på insuget mot toppen till,så ser du en liten vakuumdosa cirka 5cm i diam,tryck på armen till den med en smal mejsel el nåt,tystnar motorn då så vet du vad problemet är
Tack för jä-- snabba svar.
-
Pm13
- Nybörjare
Hej igen var ute i garaget och skulle testa det du skrev om vakuumdosan, Nu när motorn är kall då är den knäpptyst inga skrammel ljud eller något.!!?? troligt vis kommer ljudet när den är varm ( "obs" tjejen använder bilen dagligen. jag ibland på helgen) jag hörde ljudet igår när motorn var varm.
Ps hittar ingen arm att trycka på vid vakuumdosan!!!! hoppas på svar igen.!
pm13
Ps hittar ingen arm att trycka på vid vakuumdosan!!!! hoppas på svar igen.!
pm13
- meanxpress
- Veteran
ok,varm kör den en stund då så den börjar väsnas och ta av remmen först,på bilden nedan till vä ser du dosan och ett stag som kommer från den,rör den lite så märker du om den tystnar,här är även en lite film snutt på ett annat sätt att kolla felet på

http://www.youtube.com/watch?v=hjRIsLwvjZQ

-
Pm13
- Nybörjare
Tack!!! Har varit och testat..Den armen du pratar om var inte enns inkopplad på min motor?? + att den gummi slangen han plockar bort på filmklippet ska den vara hel?? ( ett stycke) min är typ kapad i 2 st små stumpar!! Som sticker ut..meanxpress skrev:ok,varm kör den en stund då så den börjar väsnas och ta av remmen först,på bilden nedan till vä ser du dosan och ett stag som kommer från den,rör den lite så märker du om den tystnar,här är även en lite film snutt på ett annat sätt att kolla felet på
Men iallafall så provade jag det du tipsade om sist ljudet finns kvar!! Nu återstår bara att plocka bort remmen och testa å lyssna.
Tack snälla för snabba svar Fan va ni/du är grymma!!
Ps. Hur F-n kan den armen vara urkopplad och motor går bra ändå??
Pm13
- meanxpress
- Veteran
ok,enda tipset är att kolla på ebay el tradera efter en haynes bok om du känner dej lite osäker på arbetet,inte lätt att tala om hur svårt nåt är då det handlar så mycket om vana och erfarenhet osv, hoppas du får bukt på problemet,
angående ditt insug så ställer sej spjällen på kant när motorn startas och således påverkar de marginellt flödet,låter skumt att det lossnat självmant,kanske nån tidigare ägare som dolat runt med det
angående ditt insug så ställer sej spjällen på kant när motorn startas och således påverkar de marginellt flödet,låter skumt att det lossnat självmant,kanske nån tidigare ägare som dolat runt med det