Rädda delarna från extremt ovanlig Taunus
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Rädda delarna från extremt ovanlig Taunus
Hej på er
Snälla, någon, nära Norrköping, förbarma er:
http://www.blocket.se/ostergotland/Demo ... m?ca=2&w=3
Detta måste vara en extremt ovanlig bil. Sista årsmodellen, kombinationen Ghia och kombi var aldrig vanlig och denna har servo, nästan säkert femväxlad låda också.
Synd och skam att bilen skrotas men alla speciella delar kan ju användas för att Ghia-konvertera en vanlig 2.0L V.I.P.
/Gustaf
Detta måste vara en extremt ovanlig bil. Sista årsmodellen, kombinationen Ghia och kombi var aldrig vanlig och denna har servo, nästan säkert femväxlad låda också.
Synd och skam att bilen skrotas men alla speciella delar kan ju användas för att Ghia-konvertera en vanlig 2.0L V.I.P.
/Gustaf
- Bilagor
-
-
-
-
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tags:
- Drutten
- Veteran
- Namn: Micke Engström
- Kör: Taunus
Hellotherealpinto skrev:Hej på er
/Gustaf
Var och tittade på bilen dagen efter den kom ut på blocket, då var den helt komplett för utom styrservot och pumpen dom hade plockat bort hela framvagnen. den är också rätt sliten i inredningen och det sitter femväxlad låda i den.
-
Anglofilen
- Veteran
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Kombi , Servo , Ghia & 5-vxl. !!
Kan inte ha varit alltför vanlig på våra vägar !!
Måste ha varit nån som bockade i alla "options" när han beställde ny bil !
Jobbade på Ford i Ö-o 76 > 88 , Såg tre ( 3 ) Taunus med servo men ingen 5-vxl eller kombi som Ghia !!
( Trodde 5-vxl. kom först i Sierra / Scorpio ! )
// Micke
Kan inte ha varit alltför vanlig på våra vägar !!
Måste ha varit nån som bockade i alla "options" när han beställde ny bil !
Jobbade på Ford i Ö-o 76 > 88 , Såg tre ( 3 ) Taunus med servo men ingen 5-vxl eller kombi som Ghia !!
( Trodde 5-vxl. kom först i Sierra / Scorpio ! )
// Micke
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
Jag får ärligt säga att jag minns inte att jag sett en enda Ghia kombi tidigare. Någon GL minns jag.
Eftersom min familj bruksade Taunus flitigt (5-6 st i alla fall) under tiden 1981-94 ungefär) så vet jag att det var ute ett par-tre bilar med femväxlat och servo i Gula Tidningen där i mitten av 1980-talet.
Just femväxlat verkar ha varit ganska unikt för Norden, tar man upp det internationellt brukar det också sägas att typ 9 kom först i Granada, Sierra och Capri.
Den här bilen var ju uttagen sent 1981, vilket väl betyder just innan Sierran visades. En fullsmetad Taunus var väl lite prestige då men bara ett år senare (med Sierran väntande i kulisserna) måste den ha känts hyfsat daterad.
Överhuvudtaget är det ju ont om Ghia och välutrustade 1982:or, de flesta som köpte nytt ville väl inte ha en utgående modell utan väntade hellre ett tag. Känslan är att många Taunus reades ut.
Hoppas att delarna från denna får leva vidare i andras entusiastbilar i alla fall! :-)
Gustaf
Eftersom min familj bruksade Taunus flitigt (5-6 st i alla fall) under tiden 1981-94 ungefär) så vet jag att det var ute ett par-tre bilar med femväxlat och servo i Gula Tidningen där i mitten av 1980-talet.
Just femväxlat verkar ha varit ganska unikt för Norden, tar man upp det internationellt brukar det också sägas att typ 9 kom först i Granada, Sierra och Capri.
Den här bilen var ju uttagen sent 1981, vilket väl betyder just innan Sierran visades. En fullsmetad Taunus var väl lite prestige då men bara ett år senare (med Sierran väntande i kulisserna) måste den ha känts hyfsat daterad.
Överhuvudtaget är det ju ont om Ghia och välutrustade 1982:or, de flesta som köpte nytt ville väl inte ha en utgående modell utan väntade hellre ett tag. Känslan är att många Taunus reades ut.
Hoppas att delarna från denna får leva vidare i andras entusiastbilar i alla fall! :-)
Gustaf
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
jag är dock inte riktigt överens med dig Gustavtherealpinto skrev:Jag får ärligt säga att jag minns inte att jag sett en enda Ghia kombi tidigare. Någon GL minns jag.
Gustaf
Ford kom väl med sierran 1983
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Utan att kunna gå in med VIN i Ford ETIS eller liknande (den hittar bara 17-ställiga VIN) så är det ju svårt att säga. Men eftersom de första femväxlade Taunusarna jag kom i kontakt med var redan runt 1985 så känns det inte så troligt att de är ombyggda.
Man ska minnas att Sverige alltid varit en marknad där "märkliga" modeller dyker upp emellanåt. Jag skulle inte alls bli förvånad om man släppte ett gäng förserie Typ 9 i Taunus till exempel.
Gustaf
Man ska minnas att Sverige alltid varit en marknad där "märkliga" modeller dyker upp emellanåt. Jag skulle inte alls bli förvånad om man släppte ett gäng förserie Typ 9 i Taunus till exempel.
Gustaf
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
jo sant iof,, Thomas P hittade en Weber 32/36 i en Taunus 1,6, EN ägare och han hade då inte bytttherealpinto skrev:Utan att kunna gå in med VIN i Ford ETIS eller liknande (den hittar bara 17-ställiga VIN) så är det ju svårt att säga. Men eftersom de första femväxlade Taunusarna jag kom i kontakt med var redan runt 1985 så känns det inte så troligt att de är ombyggda.
Gustaf
undrar om det helt enkelt var så att det var så att man tager vad man haver så att säga
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Man kan gott misstänka det
, variationen mellan olika originalbilar i små detaljer som ibland inte finns angivna i verkstadshandböckerna syns lite väl spontan efter alla små avvikelser jag stött på. Jag satt och bläddrade igenom gamla tidningar från norska Ford-klubben nyss och trillade på en scannad servicenotis från 60-talet. Där angavs att knackningsproblem på de då nya Köln-V6:orna skulle från nåt visst serienummer först åtgärdas genom att backa tändningen enligt kontraordern och sätta dit nån svart tejplapp eller vad det var på mätblecket, senare motorer skulle få en ny angivelse men känslan av att "höfta" med vad som fanns tillgängligt
var påtaglig. Kommer förresten att tänka på en gammal tantkörd sedan jag hörde om för många år sedan. Bilen var en vanlig 2-dörr i princip som en L eller möjligen XL utan ens vinyl på taket, men en kompis hävdade med bestämdhet att det satt en 2.3 liters V6 i den, originalmonterad. Tvivlar inte på att det är sant, som Gustaf sa så har det slunkit in en och annan Ford till Sverige som diffar mot katalogfakta. En annan kompis ägde en Granada 2.0 mk 1 som hade fyrkolvsok och nån sorts LSD-diff som gjorde den lite krånglig att backa och samtidigt svänga på halka (den var utrustad med dragkrok och hade visst använts framför ett hästsläp). Nog ganska sällsynt i bilarna med Pinto-fyra tror jag. Min egen Granada 2000 Taxi med vinylklädsel som jag hade senare har jag gått bet hittills på att finna några som helst säruppgifter om.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument