Reparation av huvudbromscylinder - kaputt!

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Antila
Erfaren
Namn: Antila Eriksson
Kör: Taunus P2

Reparation av huvudbromscylinder - kaputt!

Inlägg av Antila »

Jag försökte mig på att renovera huvudbromscylindern på min P2. Hade en fin NOS renoveringssats och iaktog mycket försiktighet när jag rengjorde och bytte ut de gamla packningarna.
Väl monterad och dags för luftning så är det inget som helst tryck i pedalen, det verkar som att cylindern inte vill pumpa vidare någon olja...
Ja, det är väl bara att ta loss cylindern och kolla igenom igen... Men vad gjorde jag egentligen fel? Varför bidde det så här nudå?

Bild

Bild

Bild

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Har hänt mig med, mer än en gång, börja o lufta cylindern, Japan-bilarna har luftnipplar på huvudcylindern av en anledning :D

Lossa bromsröret och lufta på så vis, sen om du fått en luftficka i cyl så löser det sig.

Antila
Erfaren
Namn: Antila Eriksson
Kör: Taunus P2

Inlägg av Antila »

SK Racing skrev:Har hänt mig med, mer än en gång, börja o lufta cylindern, Japan-bilarna har luftnipplar på huvudcylindern av en anledning :D

Lossa bromsröret och lufta på så vis, sen om du fått en luftficka i cyl så löser det sig.
Luftficka var det. Dessutom hade jag mitt klant lyckats vända fjädern åt fel håll, men nu verkar det som om jag börjat få lite bromsverkan. Tar en liten paus från pärsen för tillfället..

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Hoppas det funkar nu :). För alla som måste renovera sånt här, tänk på att det är viktigt att cylindern är i så pass skick att det går att få fram en helt metallren yta utan gråsvarta fläckar eller synliga porer kvar om det ska vara lönt att renovera den. Ganska självklart, men jag säger det eftersom en verkstadsägare och entusiast en gång konstaterade att det tog inte många år efter en sedvanlig genomkörning + repsats innan det var otätt igen och kom fram till att en komplett ny cylinder hade varit billigare på sikt. Killen körde gammel-Volvo, så det var inte att han försökte lura på mig dyrare delar :D.

- ´Gör en liten edit här eftersom det inte var så långt mellan; jag fick syn på ett rätt enkelt verkstadstrick på en utländsk sajt, kan vara något att lägga på minnet. En kille i USA lämnade in en gammal gravrostig cylinder och fick den urborrad och fordrad med en rostfri hylsa, tydligen funkade detta så man ska kanske inte kasta skrot heller. Vilket påminner mig om att en del gjort samma med gamla bromsok som varit hopplösa att finna friska ersättare för, fast det allra bästa lär då vara att gå direkt på syrafast stål i hylsorna för att motstå den extra hårda miljön de utsätts för ute vid hjulen (och ansamlingen av kondensvatten som blir högre där).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar