Fördelen med kylvatten till förgasaren?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Antila
Erfaren
Namn: Antila Eriksson
Kör: Taunus P2

Fördelen med kylvatten till förgasaren?

Inlägg av Antila »

Jag fick precis hem en förgasare som ska vara original till min bil. Det är en Solex av denna modell: http://www.enfostuff.com/carbs/carburet ... us17m.html

Det sitter två anslutningar för kylvatten till den, iallafall enligt min instruktionsbok. Förgasaren som jag har på nu har inte denna koppling. Vad är egentligen syftet?

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hallå

Misstänker att den med kylvatten anslutningar har automat choke medan den utan har manuell choke !

Vattnet värmer upp en bimetall fjäder som därmed öppnar chokespjället när motorn blivit varm.

// Micke

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Nu ser jag inte riktigt vattenanslutningen här, men det är troligen automat choke det rör sig om, sen finns/fanns det en annan anledning till o ha varmvatten runt/under förgasaren, nämligen att värma den och insuget för att förhindra frysning vid kall och fuktig väderlek.

Jag har råkat ut för detta fenomen på jappsbilarna utan std förvärmningsslang från grenröret, allt med hålborrad std luftrenare, förgasaren blir som en stor isglass, ser helt mongo ut, men med förvärmning så är alla problem borta.

Antila
Erfaren
Namn: Antila Eriksson
Kör: Taunus P2

Inlägg av Antila »

Det låter ju rimligt med automatchoke, även om jag inte helt fattar hur det ska fungera.
Jag har inte sett någon annan förgasare med denna typ av anslutning och just den Solex Picba som jag har tycks exklusivt ha suttit på Taunus 17m.
Ska bli spännande att prova den efter renovering.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Vanligen är dess funktion just avsedd för automatchoken där sådana förgasare är bestyckade med sådana.

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Jag har förvärmning OCH manuell choke.
Fast om vattnet går genom förgasaren eller insuget kommer jag inte ihåg. Sitter på jobbet nu och kunde inte hålla mig :p
Skall genast kolla när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Skulle tro att de kom på det så småningom att förvärmningen från avgasgrenröret under inte räcker i nordiskt vinter och började eftermontera dem när folk kom in med frusna bilar på verkstäderna, även om jag aldrig sett nån sån där pjäs på en P3. Den är inte avsedd för P5, möjligen? Annars minns jag att de utan förvärmning brukar kunna få ispropp redan vid låga plusgrader under ogynnsamma förhållanden (fartvinden + vattnets maximala täthet som inträder vid +4 grader Celsius, men problemet borde vara borta helt numera med 5% etanol insmuget i handelsbensinen). Undra sen på att tyskarna kallar dem "badkar" :D ("badewanne"), okay helusel vattenvits, får skylla på den sena timmen :p.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar