Fälgsidor till Granada...

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Magnetic
Erfaren
Namn: Klas Johansson
Kör: Mondeo (03) Ghia 2,0 - Granada (78) GL 2,8 i V6

Fälgsidor till Granada...

Inlägg av Magnetic »

Hej

Har köpt på mig nya fälgsidor ( se bild ) för att få den rätta looken på kärran till sommaren. En liten fråga dock, vet någon om dom passar till vilka 14" plåtisar som helst, eller ska de va Fords egna fälgar?

Ha de gott!

// Klas
Bilagor
WP_20140409_21_40_06_Pro.jpg

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Hej, och grattis till fyndet :)! De där fälgsidorna går tyvärr bara att montera på den äldre typen av standardfälgar till Granada, de med åtta (:kopfkratz ?) slitsar och då måste det vara de som har tre knölar på den utpressade ringen runt navet eftersom de kläms fast på samma sätt som de små släta kapslarna. Man tar dem enklast på att dessa har en höjd kant runt slitsarna, inte att förväxla med den egentligen identiska modell som bara skiljer sig just på att den saknar de här extra pressningarna. Fälgsidorna går inte att montera på dem. Äsch...jag & förklara... :prop: Kika på den övre skissen på den här sidan - http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... -mk1/E4.10 - så syns en av knölarna vid anmärkning 3) (hjulbulten). Observera att skissen är felande annars, fälgen är nämligen i övrigt ritad som den andra varianten som har slätt centrum. Får du tag på original förarhandbok till mk 1 så finns där en liten skiss på demonteringen så man inte bucklar något, men det där ger sig iofs ganska självt bara man har verktyget i handen.

Samtidigt måste man tänka på att ha en original Granada fälgnyckel i bagaget om man använder de här fälgsidorna, den skiljer sig på att den har en stödklack på skaftet som verkar lite malplacerad om man inte vet poängen - det är ganska hopplöst att lossa dem oskadda utan en, eftersom det inte räcker att bända längs kanten (snobbringen/läppen spänner inte mot fälgen, utan enbart flärparna i centrum som träs över hjulbultarna - ingen risk man tappar fälgsidan däremot, genom detta arrangemang) utan navet måste hållas in precis i centrum medan andra änden av verktyget drar utåt, allt för att ge precis rätt flex så att de bänds just vid flärparna, annars sitter de som fastsvetsade... ja, någon tog väl till skolfysiken där och på ett sätt smart men inget kul om specialverktyget kommit bort.

/Mvh Släggmek
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Magnetic
Erfaren

Inlägg av Magnetic »

Släggmek skrev:Hej, och grattis till fyndet :)! De där fälgsidorna går tyvärr bara att montera på den äldre typen av standardfälgar till Granada, de med åtta (:kopfkratz ?) slitsar och då måste det vara de som har tre knölar på den utpressade ringen runt navet eftersom de kläms fast på samma sätt som de små släta kapslarna. Man tar dem enklast på att dessa har en höjd kant runt slitsarna, inte att förväxla med den egentligen identiska modell som bara skiljer sig just på att den saknar de här extra pressningarna. Fälgsidorna går inte att montera på dem. Äsch...jag & förklara... :prop: Kika på den övre skissen på den här sidan - http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... -mk1/E4.10 - så syns en av knölarna vid anmärkning 3) (hjulbulten). Observera att skissen är felande annars, fälgen är nämligen i övrigt ritad som den andra varianten som har slätt centrum. Får du tag på original förarhandbok till mk 1 så finns där en liten skiss på demonteringen så man inte bucklar något, men det där ger sig iofs ganska självt bara man har verktyget i handen.

Samtidigt måste man tänka på att ha en original Granada fälgnyckel i bagaget om man använder de här fälgsidorna, den skiljer sig på att den har en stödklack på skaftet som verkar lite malplacerad om man inte vet poängen - det är ganska hopplöst att lossa dem oskadda utan en, eftersom det inte räcker att bända längs kanten (snobbringen/läppen spänner inte mot fälgen, utan enbart flärparna i centrum som träs över hjulbultarna - ingen risk man tappar fälgsidan däremot, genom detta arrangemang) utan navet måste hållas in precis i centrum medan andra änden av verktyget drar utåt, allt för att ge precis rätt flex så att de bänds just vid flärparna, annars sitter de som fastsvetsade... ja, någon tog väl till skolfysiken där och på ett sätt smart men inget kul om specialverktyget kommit bort.

/Mvh Släggmek

Hej,

tack för utförligt svar!

Gissar att det är sådana fälgar som jag bifogar en bild på? Någon som har några passande i Stockholmstrakten till salu?

// Klas
Bilagor
fälgar 1.jpg

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

jag har sådana fälgar liggande,, antingen ska jag ner i vår,, eller så ska en jag känner komma upp,, :) pris inte så jättemkt

Magnetic
Erfaren

Inlägg av Magnetic »

granadadr skrev:jag har sådana fälgar liggande,, antingen ska jag ner i vår,, eller så ska en jag känner komma upp,, :) pris inte så jättemkt
God kväll,

Alright! låter kanon, jag tar dom. :D Ingen brådis för mig, någon gång under våren låter bra. Kommer du ner så hör av dig så möter jag upp. Tar din bekanta ev ner dom till Stockholm som alternativ? Du kan PM:a när planerna är lagda.

Om du är intresserad så har jag några hjulsidor som kanske kan va av intresse... (se bild)

// Klas
Bilagor
Fälgsidor 1.JPG

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

mm,, ska prata med honom :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Magnetic skrev:God kväll,

Alright! låter kanon, jag tar dom. :D Ingen brådis för mig, någon gång under våren låter bra. Kommer du ner så hör av dig så möter jag upp. Tar din bekanta ev ner dom till Stockholm som alternativ? Du kan PM:a när planerna är lagda.

Om du är intresserad så har jag några hjulsidor som kanske kan va av intresse... (se bild)

// Klas
fortfarande sugen på fälgar??

jag har inte fått ett exakt datum då han kommer från Stockholm,, men jag har lagt undan 4 fina fälgar till dig :)
pma gärna telnr så vi kan nå dig sedan,,

mvh Jörgen

Magnetic
Erfaren

Inlägg av Magnetic »

granadadr skrev:fortfarande sugen på fälgar??

jag har inte fått ett exakt datum då han kommer från Stockholm,, men jag har lagt undan 4 fina fälgar till dig :)
pma gärna telnr så vi kan nå dig sedan,,

mvh Jörgen
Trevligt! Helt klart fortfarande intresserad. Du har PM.

// Klas

Skriv svar