Ford Taunus 20M P5 färgkodade fälgar?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Scoope
Veteran
Namn: Viktor Olofsson
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00

Ford Taunus 20M P5 färgkodade fälgar?

Inlägg av Scoope »

Hej!
Håller på med nya däck till P5an och tänkte blästra och måla fälgarna. Kom dock senare att tänka på om det verkligen ska vara färgkodade fälgar? Har sett både och. Finns det också någon lista med färgkoder också? Bilen är light blue.

MVH Viktor

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Hej Viktor! Svårt att säga om fälgarna, färgmatchning minns jag bara att P3 hade. Som jag minns var det i regel halvmatt svart om bilarna hade ekermönstrade snobbringar runt kapslarna, vilket var vanligt på svensksålda P5. Annars var det nog silvergrå metallic överlag, men jag kan ha fel. De hade i alla fall inte svarta fälgar när de såldes här med enbart navkapslar (till skillnad mot snikiga Opel Rekord :D). Min P3 verkar ha sina färgmatchade i original eftersom en fälg, förmodligen ett omlagt reservhjul, är slött penselmålad med kapseln på och halvmattsvart bakom.

Listor över Taunus P5:s färger och klädslar på utmärkt schweizisk Taunus-sajt: http://www.taunus-m.ch/p5_farbprospekt.html

Snabblänk till PDF på samma sajt över original Glasurit lacker för P5 http://www.taunus-m.ch/files/glasurit_t ... farben.pdf och blandningsmått för basfärgerna (vad jag förmodar betyder Gw.-T. viktandelar) och materialet är vad som brukade kallas "Syntet", en variant av maskinlack/traktorfärg (1K alkydhartsfärg), så det måste ändå översättas till någon modern standard om man inte vill söla hemma på gården.

Annars är iofs maskinlack lite bättre än sitt rykte om man vet hur att jobba med det och vad man ska välja ur hyllorna, men det är en så lång historia att jag får spara det till en FAQ för verkliga fikabudgeterande bakgårdsfixare som jag... :p

Bra förklaringar om olika lacktyper: http://www.jarbofargochlack.se/se/page/ ... styper.php - men produktinfo kunde vara något tydligare här och var. T ex, riktig nitrocellulosa användes ungefär tills sent 50-tal i Sverige (Volvo PV 444, Saab 93), kan poleras till den bästa glansen av alla och även en välbevarad men oxiderad gammal lack kan putsas upp igen till nybilsglansen av skickliga lackvårdare men typen förbjöds i yrkesbruk p g a mycket stora hälsorisker för bl a förgiftningspåverkan av hjärtrytmen. För Epoxi gäller att inte få det i sig ens som slipdamm eftersom det anrikas i kroppen, som påtalat ger det allergi fel använt och jag hörde nyligen om nån stackare som utvecklat det i sån grad att han drabbas av reaktioner bara av att komma i närheten av någon verkstad där det ventileras ut epoxiångor. Ironiskt nog är tydligen vattenbaserad Epoxi i vissa avseenden skadligare vid arbete än lösningsmedelsbaserad eftersom den vattenbaserade lättare tas upp i kroppen. Sen ska man använda skyddshandskar av Nitril-gummi, inte PVC-plast som släpper igenom det.

/Mvh Hasse "Släggmek"
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Scoope
Veteran
Namn: Viktor Olofsson
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00

Inlägg av Scoope »

Hej!
Jo som jag förstått det har P3an färgkodade, vi lackade fälgarna till våran 17m i bilens färg. Men då får det alltså bli silvriga fälgar till P5an, vet att reservhjulet var svarta till P5orna (jag har kvar det, original :) ).
Tack för svar!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Varsågod, det blir snyggt med silvergrått på den :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar