Hjälp med att få "loss" fördelare på anglia 101e -59
-
GoTALL
- Nybörjare
- Namn: Mikael Bard
- Kör: Anglia 101e
Hjälp med att få "loss" fördelare på anglia 101e -59
Ska ställa tändning men får inte loss fördelaren på min anglia 101e -59, skruvat loss "klämman" och även skruven som håller "brickan" men fördelaren är fast, nåt jag missat?
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Vid lite efterforskning så kan jag konstatera att det bör sitta en sidventilare i din bil , Hitta detta på nätet http://www.kipmotor.com/catalogs/ford100e.pdf Där ser man tydligt att fördelaren skall gå att plocka ur efter man lossa fästskruven i motorblocket så det är nog så att fördelaren rostat fast
Old FORD's can always be faster ......
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Usch, aluminium... Då lär det knappast hjälpa med att ens dränka den i rostolja eftersom det mest bara löser just den "kära" järnoxiden. Aluminium har en nästan livsliknande förmåga att äta sig in i den andra ytan till den grad att om man skruvar ihop två aluminiumdetaljer kommer de över lång tid att totalt förenas ner på molekylnivå där bindningarna kopplat i varandra så att skarven totalt försvinner (materialröntgen kommer att visa ett solitt stycke). Nu är det ju gjutjärn det sitter fast i, så rimligt att anta borde det kunna släppa om du har möjlighet att hetta upp blocket eftersom det sväller medan aluminium krymper nån procent vid upphettning. Men tänk då på att gjutjärn är sprickkänsligt och inte mår bra av värmekoncentration så punktvärm inte för hårt bara runt fördelarfoten med en gaslåga etc. En av de få kemikalier jag vet som annars kan hjälpa något är ättika i koncentration av åtminstone typ 40%-ig ättiksyra som man hittar i snabbköpet. Det brukade gammelmekarna använda, funkar hyfsat på att lösa upp inte alltför tät aluminiumoxid över några timmar förutsatt att det inte är så igensatt att det inte kan tränga in hyfsat i fogen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument