Ventilfjäder - fjädrar köpes

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
johan corsair
Erfaren
Namn: Johan Östergren
Kör: Corsair Mondeo Fusion

Ventilfjäder - fjädrar köpes

Inlägg av johan corsair »

Jag söker 1-8 st ventilfjäder till en Cortina GT motor 1500 cc Kent motor, -65a
Hoppas det finns någon har. Mvh Johan noll7noll549331noll

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Kom att tänka på... ifall du kan få fram data som mått och inspänningstryck etc på fjädrarna kan säkert Motor Nord i Sundsvall (eller mycket möjligt någon annan närmare firma) hitta passande fjädrar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ska väl vad jag förstår vara ungefär samma upp till X-flow som förutom den nya toppen fick en kraftigare blockgjutning och vad det var, förbränningsrummet försänktes delvis i kolvarna (s k Heron-arkitektur). Trelagrad vev i de äldsta motorerna innan det nånstans blev femlagrad (och till X-flow gjordes överfallen starkare). Med Valencia/L Engine (som verkar utgå mer från den ursprungliga Kent tycker jag) återkom trelagrad vev i första versionen (småningom blev även de 5-lagrade) men det syns inte vara många detaljer som kvarstår från eller matchar de äldre. Som Mats säger finns väl det mesta att köpa från UK till familjen Kent, men de tycks ju ha bysmeder som fortfarande gjuter nya motordelar till förkrigs sidventilare (ägare av första Taunus kan dra nytta av det också - det är samma English Sidevalve 1172cc i dom) så inget är att förvånas över där :thumb::D.

Den ursprungliga typen pre-X-flow ska utgöras av 997cc introducerad i oktober 1959 i 107E Prefect och 105E Anglia, sen förstorad till 1198 (för Anglia och Cortina), 1340 (Ford Consul Classic 315/Capri 335) och 1498cc (Consul/Capri, Cortina mk 1, Corsair mk 1).

Jag skulle även jämföra detaljuppgifter med andra Ford-motorer för att se om andra maskiner har vad som behövs och gärna då också kolla om skrotet matchar IRL (Ford har mycket korsbesläktat som döljs bakom olika artikelnummer beroende på decenniers produktion och var det tillverkats). Antagligen har någon senare Kent(ish) motor samma fjädrar, troligt att Essex V-motorer kan ha det. Jag minns när jag ringde Motor Nord en gång om tåligare avgasventiler till en motor så fick jag på raken några förslag på kombinationer av ventiler och fjädrar där eftermarknadsbitar till både Volvo B19 och BMW:s klassiska raka fyra med rötterna i 60-talet listades. Det handlar väl iofs om man ska hålla sig på mattan och köra original, men är det mindre uppgraderingar på gång finns alla möjligheter med just Kent-motorerna som nog är bland det som micklats mest med av alla fyror för att lura fram kraft ur - största nackdelen är nog kostnadsbiten som ligger högt idag räknat i krona per hästkraft jämfört med andra Ford-fyror.

Lite btw tycks namnet Kent enligt webbsnack egentligen vara ett efterhandstillägg som dök upp inofficiellt med den andra serien och det tog ett tag innan det togs in i Fords officiella terminologi.

Hupp, hittade ju en gammal adress i pärmklottret och den ligger tydligen uppe än - bra identifieringsinfo m m på Kent, ryck den innan de städar: http://www.classic-ford.org/cfp/tm.aspx?m=74082
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar