Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om du ordnar motorhärvan från en Pinto utan kat, kanske helst Scorpio, så är den inte speciellt integrerad med resten av bilens el.

Caprins härva behöver du i princip inte röra alls, förutom kanske matningen till tändspolen.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3

Inlägg av Chrisse »

therealpinto skrev:Om du ordnar motorhärvan från en Pinto utan kat, kanske helst Scorpio, så är den inte speciellt integrerad med resten av bilens el.

Caprins härva behöver du i princip inte röra alls, förutom kanske matningen till tändspolen.

/Gustaf
hmm, den enda sladden som faktiskt går in till instrumentbrädan som har med motorn o göra, är den ena till tändspolen, så dom kör jag bara med dom som är befintliga på caprin? svårare än så ska de väl inte vara? För de är väl den sladden man bryter tändningen på? Motorn sköter ju sig själv sen. Är lite grön på motorer, men lär mig :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

En kabel matar spolen med plus idag, den behåller du (och kopplar till nya spolen) MEN kolla så att du har 12v på den, inte 8-9v. Vissa har reducerad spänning, minns inte hur Caprin har det original.

/Gustaf

Preben

Inlägg av Preben »

Nu har jag ett par frågor, dock inte rörande Pinto men en Merca 300 med k-jet sprut som strular. Jag har sökt lite; men tycker inte jag har lust att regga mig på ytterligare ett forum.Vad jag har förstått på mercaforumet brukar de använda Vems; men jag tycker det är onödigt dyrt (5-6000:- för boxen) hur mycket brukar det kosta ungefär att montera MS om man köper en färdig box som man ju ser ibland, och vilken modell mm. ska man satsa på? Det är en helt vanlig bruksmerca med automat.

Jag kom på en annan sak: hur funkar det med besiktningen, FÅR man ändra på det? Bilen är från ´87.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om vi börjar med sista frågan; Nej, du får inte byta sprut (gäller i praktiken alla bilar av årsmodell 1976 eller nyare).

Vad MS-installationen kostar beror mycket på hur du går tillväga. En färdigbyggd V2.2-box får man ofta för kanske 1500-2000 kr, en V3.0 för 2500-3000kr. Till det behöver du oftast en lambdasond (smalband säg 400kr), tps (50-250 kr) och en lufttempgivare (50-250kr). Dessutom spridare och fuelrail med soppatrycksregulator (100-3000kr beroende på hur du gör).

Vill du dessutom ha bredbandslambda kan du lägga på 2000-2500kr för typ Innovate LC-1 eller motsvarande.

Så totalen kan nog variera från säg 2500 till 6000-8000kr nånstans. Köper du en ny färdigbyggd box från nån firma (extraefi i England till exempel) blir det kanske nån krona till.

Vad ska du ha bilen till?

/Gustaf

Lindgren

Inlägg av Lindgren »

therealpinto skrev:Om vi börjar med sista frågan; Nej, du får inte byta sprut (gäller i praktiken alla bilar av årsmodell 1976 eller nyare).

Vad MS-installationen kostar beror mycket på hur du går tillväga. En färdigbyggd V2.2-box får man ofta för kanske 1500-2000 kr, en V3.0 för 2500-3000kr. Till det behöver du oftast en lambdasond (smalband säg 400kr), tps (50-250 kr) och en lufttempgivare (50-250kr). Dessutom spridare och fuelrail med soppatrycksregulator (100-3000kr beroende på hur du gör).

Vill du dessutom ha bredbandslambda kan du lägga på 2000-2500kr för typ Innovate LC-1 eller motsvarande.

Så totalen kan nog variera från säg 2500 till 6000-8000kr nånstans. Köper du en ny färdigbyggd box från nån firma (extraefi i England till exempel) blir det kanske nån krona till.

Vad ska du ha bilen till?

/Gustaf
Har just avslutat en installation av MS i en audi quattro, och snabbt konstaterat att det bästa med MS tror jag är kabelpiskan som vi köpte med... den är uppmärkt så att det inte ska gå att göra fel!
Sen mappningen är juh inte det enklaste....

Preben

Inlägg av Preben »

Ok Gustaf, tack för svaren. Jag ska ju bara ha bilen som vanlig välfungerande bruksbil. Jag har tröttnad allvarligt på att försöka få den att funka, den går alldeles för fett, och jag vet snart inte vad jag ska göra, det jag INTE har bytt är bränslefördelaren,btr och luftflödesmätaren och det verkar vara svårt att få tag på grejer; men att byta sprut är nog ingen lösning då med tanke på besiktning, det går ju inte att göra "osynligt".

Rba
Erfaren
Namn: Arvid Bäcknert
Kör: Pinto

Inlägg av Rba »

Har nu modifierat färdig kortet helt för Pinto och testat med att koppla in på lös kabelhärva.

Nån som har nån fin tändmapp som man kan börja med, funkar det med default? (Original 2-liters pinto -85:a)
Hur bra funkar det att genera en VE-tabell i Megatune, bara som start såklart, om man utgår från Pintons original siffror?
Har även fått tag i kylfläktstermostat från en DOHC och kommit fram till att den styr ju två fläktar. Vilka sladdar går till respektive fläkt och vid vilka temperaturer slår de till?

/Rba
mvh
Arvid Bäcknert

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Fin tändmapp vet jag inte men någon av mina finns väl upplagd i tråden, den funkar som start. Även VE förresten, men generatorn funkar hyfsat också.

Termokontakten brukar vara märkt med temperaturerna för tillslag/frånslag. Annars kan jag kolla på måndag.

/Gustaf

Rba
Erfaren

Inlägg av Rba »

Det enda jag kan se som står någonstans är pinnarnas nr (1,3,4,5).
Sladdarna är två svarta(+12V?), en svart/röd & en svart/blå. Röd för höga tempen, blå för låga?

/Rba
mvh
Arvid Bäcknert

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

ursäkta om jag frågar en sån här fråga men löns det att jag läser igenom den här tråden då jag ska köra MS i min turbo konverterade DOHC? tråden är ju rätt lång och om det mest innehåller info om pinto EFI så kanske det inte hjälper mej så mycket? eller finns det mycket matnyttigt för det, om bränsle inställningar osv.? för DOHC:ens tändsystem är väl en heldel annorlunda än ni här som ska/kör köra med pintons EFI och EDIS?

känns rent utsagt hopplöst nu i början med att ställa in MS i megatune från 0 då jag inte har nån erfarenhet! :Odd: och då de manualer jag har är på rätt så komplicerad engelska emellanåt så det blir tungt att läsa då det är några sidor :rolleyes:
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är helt klart värt att läsa, mycket är skrivet för EDIS på Pinto och då är det samma prylar till DOHC. Andra inställningar är tillräckligt lika för att du ska kunna plocka dem rakt av, men dra bort 2-3 grader på tändkurvan till att börja med (högre komp i DOHC, bättre förbränningsrum).

/Gustaf

Användarvisningsbild
ricze
Veteran
Namn: Rickard Zetterberg
Kör: BMW 328 TOURING, BMW 325 TURBO, Ford Fiesta TURBO, BMW e30 med M50B25.

Inlägg av ricze »

Tja. Har haft problem med kraftiga ryck som kommer lite när den har lust i min Sierra turbo med MS. Visade sig idag när jag kollade på lite loggar från körningarna för första gången att det måste vara störningar på varvtalssignalen.. hoppar ända uppåt 11 000 varv i bland. Inta konstigt att det går lite ryckigt.. Nån som har haft samma problem och har nåt tips hur jag ska lösa det? Verkar inte vara nåt glapp eller så i kabelanslutningar vad jag kan se. Kör MSNS_EXTRA och använder orginal tändmodul och fördelare till Pinton.

MVH
/Rickard

Rba
Erfaren

Inlägg av Rba »

Gustaf:

Du snackade om att du hade byggt EGT (tror jag), var fick du tag i komponenterna?

/Arvid
mvh
Arvid Bäcknert

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om man har varvtalsspikar är det ofta pga jordfel (MS-box och andra bitar i härvan jordade på olika platser till exempel) eller för att man får störningar på signalen in till MS (kabeln ligger för nära någon stor förbrukare eller tändkabel).

Jag har inte byggt EGT än men beställningen är på gång. Elfa har allt man behöver men jag ska kolla Farnell också.

/Gustaf

Skriv svar