Cosworthutvecklingen i Sverige
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
Min lämnar 1190hk på vevaxeln.JOCKO skrev:Bromspapper är väl ganska så ointressant för Uffe att fixa åt er då han byggt motorn åt sig själv å ska köra den för egen vinning så lägg ner eran verksamhet i att hitta på saker att klanka på om effekt register mm....
Leverera själva då om ni anser att Uffe måste göra det!!/J
Men jag har byggt den för egen vinning. utvecklat den i snart 10år för att se om det går över huvud taget. Registret är sådär, har kanske bara 5500-6000körbara varv att tillgå.
//
- JOCKO
- Legend
- Namn: Jocke Ericsson
- Kör: Ford Focus RS-09
- Medlemsnummer: 61
Så bra då att du byggt en sån värdelös motor å håller det för dig själv då....Pratade med Uffe här om dagen å han va kanska så irriterad på att det ska disskuteras om hans motor osv.....vill han ha en sån värdelös motor som du annser att han byggt så låt honom ha det då.Baby blå skrev:Min lämnar 1190hk på vevaxeln.
Men jag har byggt den för egen vinning. utvecklat den i snart 10år för att se om det går över huvud taget. Registret är sådär, har kanske bara 5500-6000körbara varv att tillgå.
//
Kommer nog aldrig upp ett bromspapper på hans bil då han inte behöver bevisa sina hk/J
(detta inlägg måste ses med mycket humor å ironi
DET ÄR INTE JAG SOM ÄR TRÖG,DET ÄR NI SOM ÄR SNABBTÄNKTA!!!
402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek
402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek
-
Mr 19"
- Legend
- Namn: Johnny Lehti
- Kör: Sierra Cosworth
Hej! Uffes motor är fortfarande på 2 liter. Bilen bromsades på bakhjulen i en Rototestanlägging. Man bultar alltså fast utrustningen direkt på drivaxeln kan man säga. Bromsningen börjades på 1,2 bar och då lämnades 527 hk på drivaxlarna bak vid 7800 varv. Sedan gick man upp till 1,65 bar och då blev det 714 hk. Sista bromsningen gjordes vid 2,47 bar och då blev det 866 hk vid 8800 varv. Då avbröt man eftersom det började gå magert. Räknar man med 10% i transmissions förlust, vilket kanske är lite lågt, så blir det 952 hästar i motorn och 894 Nm. Motorn har fullt laddtryck vid 4700 varv och har 797 NM vid 8500 varv. Och på bromspappret som jag har här så pekar inte effektkurvan neråt vid 8800 varv i alla fall, så med mera bränsle och lite mera varv finns nog mer att hämta. Som alla har förstått så är inte Uffe en kille som talar om för hela världen så fort han har byggt om eller bromsat nya motorer, utan han jobbar lite i skymundan och bryr sig inte så mycket om att alla ska ha reda på allt om hans grejer. Man kan tycka, tänka och tro precis vad man vill om Ulf och hans motorer och bil, men han tycker att byggandet och att utveckla och komma på egna lösningar är en utmaning för Honom. Ulf lyssnar inte så mycket på vad alla andra kända trimmare gör och säger, utan han vill testa sina egna teorier. Ibland går det inte, men ibland går det riktigt bra också. Det är ju trots allt ett antal Cosworth ägare som har låtit Uffe bygga deras motorer, däribland jag. Vissa lösningar som Ulf gör på sina grejer har man aldrig sett någon annanstans. Många säger att: Det kommer aldrig att fungera!, men det vill Uffe i så fall ta reda på själv. Ulf tror inte alltid på vad alla andra säger. Han tror på sig själv och sina teorier tills han vet om det stämmer eller inte. Det har varit en dyr resa för Uffe genom åren, men har en stor erfarenhet och om jag ska bygga ny motor så behöver inte jag fundera på vem som ska få hjälpa mig med det.
Sådär, nu fick jag ventilerat mig lite om detta, och så slapp Uffe skriva!
Johnny.
Sådär, nu fick jag ventilerat mig lite om detta, och så slapp Uffe skriva!
Johnny.
-
Frid
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
Nu tror jag Jocko ska lugna sig lite. Jag har ALDRIG sagt eller skrivit att Uffe inte byggt en bra motor, eller ??
Jag vet att du avgudar Ulf och Fredrik. Syntes lång väg i dina ögon när vi pratades vid. Du står som ett dregglande barn med fuktiga ögon och kan inte sluta prata om dom...men men, dömmer inte dig för det.
Jag respekterar Ulf beslut till fullo att bygga i skymmundan o fila på sina saker men FÖR FAN Jocko !!!!!
Detta är ett bilforum. Dom flesta på detta forum bygger bilar, kör sönder bilar och lägger ner sin själ sina pengar o all sin tid på just sin bil. Om en kille då bygger en motor som lämnar mest effekt i hela Skandinavien får man då inte förs luska ut vad han gjort ??
I så fall Jocko är det inte jag som hamnat på fel forum utan du.
Vad har du själv skapat förresten eftersom du va så snabb att fråga´mig ???
Sen 6000varv med nästan full effekt o vrid är inte ett dåligt register att åka på enl mig men du kanske har andra erfarenheter ???
Läses som det står!
//
Jag vet att du avgudar Ulf och Fredrik. Syntes lång väg i dina ögon när vi pratades vid. Du står som ett dregglande barn med fuktiga ögon och kan inte sluta prata om dom...men men, dömmer inte dig för det.
Jag respekterar Ulf beslut till fullo att bygga i skymmundan o fila på sina saker men FÖR FAN Jocko !!!!!
Detta är ett bilforum. Dom flesta på detta forum bygger bilar, kör sönder bilar och lägger ner sin själ sina pengar o all sin tid på just sin bil. Om en kille då bygger en motor som lämnar mest effekt i hela Skandinavien får man då inte förs luska ut vad han gjort ??
I så fall Jocko är det inte jag som hamnat på fel forum utan du.
Vad har du själv skapat förresten eftersom du va så snabb att fråga´mig ???
Sen 6000varv med nästan full effekt o vrid är inte ett dåligt register att åka på enl mig men du kanske har andra erfarenheter ???
Läses som det står!
//
- JOCKO
- Legend
- Namn: Jocke Ericsson
- Kör: Ford Focus RS-09
- Medlemsnummer: 61
Jag har väl inte skapat nå direkt som jag kan påstå men jag har en bil som jag nyttjar å använder så mycket jag kan....
Men istället för å sitta bakom tangenterna så kolla på http://www.hitta.se å sök på Ulf Hagberg i Köping så kan du ju ringa honom direkt istället.
Då går du ju direkt på källan utan några som helst hitta på historier efter vägen.
/J
Men istället för å sitta bakom tangenterna så kolla på http://www.hitta.se å sök på Ulf Hagberg i Köping så kan du ju ringa honom direkt istället.
Då går du ju direkt på källan utan några som helst hitta på historier efter vägen.
DET ÄR INTE JAG SOM ÄR TRÖG,DET ÄR NI SOM ÄR SNABBTÄNKTA!!!
402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek
402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek
- BIG-BHP RACING
- Veteran
- Namn: Anders
- Kör: Emmaljunga tvilling vagn.
- saabchef
- Legend
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Medlemsnummer: 328
Modj skrev:Lite över ett år har gått nu..
Vad har hänt? Vet att någon sålt av osv någon/några har ute på annons osv..
Vad händer 2010? Vilka gasar då och vilka lägger ner Cossie åkandet?
/Lars
Jag håller på o laddar inför iskörningen i vinter (om det nu blir nån is) med nya
16" isdäck och fälg.
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda