therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
capri
Veteran
Namn: Mattias F
Kör: Capri 2,9i Turbo, Focus Diesel , Transit 2,9i ,Cheva Impala turbo m.fl.

Inlägg av capri »

therealpinto skrev:Vilka mått på IC valde du Mattias?

Jag har ju redan hål bredvid kylaren men det börjar vara dags att snygga till allt, det har ju varit några varianter på rördragning.

/Gustaf
58 cm är det enda som står på kvittot.Har inga mått i huvudet,det var ju ett tag sen jag monterade den ;)
Jag kan maila ett par bilder till dej om du vill.

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja tack, gärna inspirationsbilder :-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

therealpinto skrev:Ja tack, gärna inspirationsbilder :-)

/Gustaf
Börjar bli dåligt med det i denna tråden;)
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

capri
Veteran
Namn: Mattias F
Kör: Capri 2,9i Turbo, Focus Diesel , Transit 2,9i ,Cheva Impala turbo m.fl.

Inlägg av capri »

therealpinto skrev:Ja tack, gärna inspirationsbilder :-)

/Gustaf
Fixat :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tack för bilderna Mattias.

Jag har grejat lite till men fortfarande inga bilder. För jag vet inte riktigt var jag ska fortsätta... Men jag har börjat tillverka en ny spolarvätskebehållare och börjat med anslutningarna för tomgångsmotor. Det jag avvaktar lite med är att riva bromssystemet (eller i alla fall servo, huvudcylinder etc) för att jag funderar på hur soppasystemet ska dras. Dels för att jag vill att allt ska få plats, dels för att det är bra att ha bromsarna inkopplade ett tag till. Kanske...

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det var ett tag sedan jag uppdaterade...delvis för att det strulade lite med medlemsskapet i FCS ;-)

Nåja, så värst mycket har faktiskt inte hänt. Men några dagar efter nyår hittade jag ett paket utanför garaget:

Bild

Vad kan det vara i något så stort?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Plastgodis! Ett komplett X-pack från Fibresports, med helgjutna framskärmar. Beställdes i höstas, byggdes på beställning men nu är det här. Vi får se om tiden räcker till att montera till i sommar, jag är lite tveksam.

Nån dag senare kom det mer paket.

Bild

Bild

Några meter rör från Finess att bygga en utökat DR-båge av. Kanske inte till i vår, det heller, men bra att ha rören hemma.

På bilen har jag bara hunnit svetsa klart stötdämpartornen bak, och shoppa lite mer småsaker som fler ljuddämpare. Ja, och städa ur garaget lite.

Så nu är det snart dags att sätta fart va?

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Sjukt! haha kommer bli bra de:D

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Blir nog inte dumt alls det här :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Igår rev jag i alla fall bort bromsservo och huvudcylinder. Jag började måtta för Sierradelarna jag tänkte använda men det servot är ju verkligen jättelikt åt alla håll.

Jag återvände till det smidiga servot från Nissan Micra, så nu letar jag en 15/16", 1" eller 25 mm huvudcylinder som kan passa/anpassas. Nissan Primera med ABS 1993-94, Maxima och King Cab D21 verkar bra. Ingen FMCS:are som har japangrejer liggande?

Sierracylindern är asbökig att anpassa till Micraservot, det hade annars varit den bästa lösningen.

/Gustaf

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har till 120Y 160J och min Blubird, jag kan ordna bilder/mått på dom men dom är alla i behov av renovering.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Har du koll på diametern? Det är viktigt...är det 1" eller därikring kan vi gå vidare ;-)

/Gustaf

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har tyvärr för liten för dig 22mm :banghead: Men den är ganska lång :icon23:

Btw en kompis hade micraservo på sin 245á, huvudcylinder från en sur Volvo kanske går bra det med?

Inget jag har med ca 2.5miljoner andra svennes har säkert :Odd:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nope, 240/740 har också 22,2 mm cylinder eller däromkring. Det hade ju varit klart enklast eftersom jag har 240-huvudcylinder nu...men den lär inte lira med Mondeo-oken som ska på fram.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har skaffat två huvudcylindrar från Nissan King Cab att laborera med. Borrningen är 15/16" vilket borde kunna lira. Bolt-on på Micraservot också.

Igår grejade jag på med fäste för servot och det tar ju lite tid om det ska bli någorlunda kompakt. Det är en hel del kvar och inget att visa direkt. Men snö kom det!

Bild

/Gustaf

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Här nere är det barmark, rätt skönt faktiskt men det är väl för att jag börja bli lite äldre :Odd:

Skriv svar