therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ajdå, låter illavarslande. Är det nån svets? Provtryckte ju det där, när jag hade det i min.

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Svårt att säga. Det låter som att det kan vara vid någon spridare, mot toppen eller kanske vid vakuumanslutningarna under. Men det läckte vid mitt nya tryckrör också, med anslutningar för tomgångsmotorn.

Det är bara att pensla med såpvatten och kolla efter bubblor.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har provtryckt mer och det läckte som ett såll runt tomgångsmotorns anslutningar. Nu har jag gängat en tomgångsmotor med M16 och hårdlött ihop slangstolpar istället. Men en elak vårförkylning försöker sabba mina planer!

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu är bilen provkörd, tvättad och packad inför konbanan imorgon. Provkörningen har inte varit så lång men den verkar funka. Jag har ställt ned laddtrycket till drygt 1 bar tills vidare.

Tyvärr är kanske skillnaden i respons ändå inte så stor. Jag skulle behöva bättre loggar för att vara säker (kanske byta tillbaka till gamla turbon och göra ett "känt svep"). Den beter sig lite som förut, ganska snabbt upp till 0,5 bar, sedan känns det som det går långsamt att få tryck till 1 bar. Över 1 bar går det fort igen.

Jag börjar undra om wastegaten kan tjuvöppna ändå. Jag minns inte vilket grundtryck jag har, det får kollas upp och eventuellt byta till hårdare fjäder. Eftersom jag styr med mottryck kan det ju kanske vara så att med mycket laddtryck orkar mottrycket stänga mer. Hm, kanske skulle ta mottrycket från kompressorhuset eller tryckröret istället för från insuget, förresten?

Nåja, bilen går och det är det viktigaste. Den lägre utväxlingen gör att bilen ändå känns piggare i botten än jag mindes den.

Flytten av bakdämparna verkar också funka. Inga hjulstuds med kassa gatdäck i alla fall...

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Måste vara nått fel på min dator för jag ser inga bilder :confused: ;)

Jag har alltid tyckt att mottryck från kompressorhuset funkar bättre. Sen har jag märkt att det är bra att inte ha för klen fjäder i wg, blev sämre respons med klen fjäder och massor av mottryck än t.ex 0.8-1.0 bars grundtryck och lagom mottryck

Användarvisningsbild
_-gniraz-_
Veteran
Namn: Fredrik z
Kör: 90 på 70 väg
Medlemsnummer: 439

Inlägg av _-gniraz-_ »

Kul att bilen rullar hoppas på lite bilder efter helgen då..:)

Är den seg upp i ladd efter varje växling (går fort upp till de trycker fjäderna är till för sen segt resten) så är de säkerligen för dålig fjäder hade så på min pinto bytte som micke till en starkare...
Sierra 2.0 lastbilsturbo
201m 6.5899s 184,87km
402m 10.0476s 236,63km

http://nocontrol.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker att trycket byggs för sakta hela tiden. Vid växling är det inget problem (flatshift när det behövs) utan det är mer att det är för lite effekt mellan säg 3000 och 4300 varv eller så.

Jag ska testa hårdare fjäder när jag hinner, tror jag.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Konbana idag, riktigt kul! Men som arrangör är det tajt med tid, jag hann aldrig lägga på R-däcken. Måste skärpa mig till nästa gång. Men den driftingliknande attacken var mer kontrollerad i år än förra året i alla fall!

Trots lägre laddtryck känns det inte direkt som det saknas effekt, och med 3.92 i bakaxeln och den mindre turbon funkade det rätt okej ändå. Nu kan jag åka på tvåan och trean genom hela banan, och det svarar ändå hyfsat. Men ett irriterande insugsläckage dök upp igen :-/

Det börjar kännas som att potentialen finns där och inte är den så långt borta heller.

Men jag lyckades inte filma nåt alls - jag försökte men tryckte på fel knapp eller nåt hela tiden...

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jaha, idéer om att få ordning på laddtrycket finns, men...

...insuget läcker som ett såll mot toppen. Flänsen är bananformad, ettans och fyrans cylinder ligger minst 1 mm från toppen. Det blir inte tätt med ny Elringpackning och Hylomar.

Bilen måste ihop under helgen om jag ska hinna testa något före tävlingen sista helgen i maj, och jag är starkt tveksam till att jag hittar nån som kan plana insuget i veckan. Jag kan försöka, men...

Ett alternativ är att försöka med patentlösningen som gjorde Mavericks insug på 24v-Caprin tätt. En god sträng högtempsilikon mellan insug och topp, insuget läggs dit löst och silikonet får nästan härda helt, sedan drar man lite till. Men det känns som en chansning.

Att bygga tillbaka till gamla insuget är en hel del jobb eftersom så mycket slangar etc. är ändrat. Dessutom vill jag ju ha det större spjället osv.

Suck...

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Men fasen, jag har ju provtryckt det där och det var tätt för mig. Den är svetsat dragen och att den blir sne när du släpper är ingen konstighet igentligen. Eller har du kollat när den är dragen?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har provtryckt (med insuget monterat i bilen) och det pyser som sjutton, jag har också använt hälften av Kajsas burk med såpbubblor för att dubbelkolla.

Min erfarenhet av grenrör är att de gärna drar sig mer och mer ju fler gånger man tar loss dem. Mitt förra rör fick jag grovplana varje gång det var loss.

Du kanske hade en packning som gick att komprimera mer, eller så drog du hårdare ;-)

Men det blir att prova med silikon. Låter man det härda ihop innan man drar fullt så får man rätt bra tryck på fogen. Intalar jag mig...

Tur att jag köpte tre insugspackningar idag i alla fall :-D

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Kan hända att jag körde med två packningar för att vara säker på insuget. Kan du inte köpa en bra fil och dra det skapligt rakt?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har ju lagt rätt många timmar på att plana grenrör förut, så jag har en förlängd bandputs som jag kan prova med. Men att få hela flänsen plan är nästan hopplöst utan att fräsa eller planslipa i riktiga maskiner. I alla fall för mig...jag kom hyfsat nära med grenrören till slut men insuget har ju färre bultar som hjälper till också.

Därför tror jag ändå att det behövs silikon.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja givetvis är det bra att ha silicon också.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu sitter det ihop med silikon levererad av Tomas/Maverick himself. Det ska få härda till imorgon innan jag drar det sista och provtrycker. Håll tummarna!

/Gustaf

Skriv svar