Köpsugen!!! Mondeo Titanium X 3,0 behöver hjälp

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
sivan
Erfaren
Namn: Magnus t
Kör: Ford Fiesta 2010

Köpsugen!!! Mondeo Titanium X 3,0 behöver hjälp

Inlägg av sivan »

Hallå Var idag och testade en Ford Mondeo Titanium X 3,0 -05 *drool* mycket fin bil och går fint, och med drag då det ej går att ha på st220 modellerna. Den har rullat 11000 mil
Bromsen tog väldigt långt ner ska den det? men den tog bra då men ej riktig 100 tyckte jag.Lite rost/lacksläpp vid handtaget vid baklucka men det skulle lackas om.
Har en fråga om avgassystemet det är inte samma som st220 modellerna eller?
detta är ju två burkar som ändrören pekar ner mot marken iställer för att gå ut vid stötfångaren tyvärr :(
Grejen är det att det såg lite rostigt ut och jag kan inte riktigt hitta ett nytt på nätet (vill kolla priset) Tips välkomnas.

priset var runt satt runt 100000 bra eller dåligt

Är väldigt tacksam för svar

Sasj
Erfaren
Namn: Patrik I
Kör: Saab 9-5 2.0 Biopower 2006

Inlägg av Sasj »

Prissättningen känns väl rätt så ok, beroende på skick etc.

Lacksläpp på baklucka vid handtaget har jag sett på rätt så många Mondeo så det verkar inte vara ovanligt.

Det man får tänka på vad gäller en bil som denna är att den inte är jättebillig att "hålla igång" Skatt och försäkring är väl inte jättebilligt, och dessa motorer är väl inga nykterister precis, dricker en hel del. Men de går fint......:cool:

Så vitt jag har förstått så finns det heller inga allvarliga vanliga fel på Fords V6:or. Förmodligen ett hyfsat tryggt köp.

Användarvisningsbild
rs turbo
Legend
Namn: JANNE JOHANSSON
Kör: FIESTA RS TURBO -91 FORD CONNECT ST220 Edition -03 KTM 640 SUPERMOTARD

Inlägg av rs turbo »

Tjena.

D e för dyrt för en 05 som har gått 11000mil.
Du kan få en 06 med mindre mil för dom pengarna.
Om du nu tvunget ska ha den så pruta.

Å om nån nu tycker att jag snackar i nattmössan så JA jag har haft en och vet vad dom e värda :(

sivan skrev:Hallå Var idag och testade en Ford Mondeo Titanium X 3,0 -05 *drool* mycket fin bil och går fint, och med drag då det ej går att ha på st220 modellerna. Den har rullat 11000 mil
Bromsen tog väldigt långt ner ska den det? men den tog bra då men ej riktig 100 tyckte jag.Lite rost/lacksläpp vid handtaget vid baklucka men det skulle lackas om.
detta är ju två burkar som ändrören pekar ner mot marken iställer för att gå ut vid stötfångaren tyvärr :(
Grejen är det att det såg lite rostigt ut och jag kan inte riktigt hitta ett nytt på nätet (vill kolla priset) Tips välkomnas.

FORD CONNECT ST220 Edition -03
KTM 640 SUPERMOTARD
FORD FIESTA RS TURBO -91
#MY CARS ARE PROTECTED BY A BIG FUCKING DOG#

sivan
Erfaren

Inlägg av sivan »

Tack för svaren.
Ingen som vet vad ett avgassystem kostar och var man kan hitta det.
Finns ju inte på mekonomen osv.

Visst är det inte den bensinsnålaste bilen och billigaste.
Vi behöver en bra kombi med gärna lite krut i.
Har tittat på en v70 2.5t dem kostar ju en hel del dem med och dem drar ju inte så lite heller

Heimdall77
Nybörjare
Namn: Tommy Jensen
Kör: Mondeo -09 2.0 FF Business + Triumph Tiger 800XC

Inlägg av Heimdall77 »

Jag betalade 110000:- för min -05:a (som är uttagen 0612) med 2200 mil på mätaren så 100000:- med 11000 mil på mätaren låter lite i överkant.
Men den står sig enligt min mening fortfarande väl jämfört med en V70 med samma utrustning.

sivan
Erfaren

Inlägg av sivan »

Har idag ringt till Mekonomen/AD-center för att försöka hitta och få en prisbild på vad ett orginal avgassystem kostar till Mondeo Titanium X 3,0 det verkar ju inte finnas.
Någon som vet vad det kostar hos ford.

Tacksam för svar

mvh

Magnus

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

sivan skrev:Hallå Var idag och testade en Ford Mondeo Titanium X 3,0 -05 *drool* mycket fin bil och går fint, och med drag då det ej går att ha på st220 modellerna. Den har rullat 11000 mil

Jag har också varit sugen på en sådan. Men jag vet att det är väldigt vanligt med motorhaveri på 3,0 motorn så jag har fegat ur, det finns heller inga reservdelar utan motorbyte blir ett måste. Passa dig!!!

Användarvisningsbild
rs turbo
Legend

Inlägg av rs turbo »

Motorhaveri? Varken ford om man frågar eller jag själv har märkt något sånt. Där har rullat ett par v6or i detta hemmet och där har aldrig inträffat något. Sköter man servicarna så ska det inte vara några problem.

Delar finns det nog men det är inte ekonomiskt försvarbart för dom att renovera en sån motor,billigare och snabbare att ta en utbytes motor

mondeo skrev:Jag har också varit sugen på en sådan. Men jag vet att det är väldigt vanligt med motorhaveri på 3,0 motorn så jag har fegat ur, det finns heller inga reservdelar utan motorbyte blir ett måste. Passa dig!!!
KTM 640 SUPERMOTARD
FORD FIESTA RS TURBO -91

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

rs turbo skrev:Motorhaveri? Varken ford om man frågar eller jag själv har märkt något sånt. Där har rullat ett par v6or i detta hemmet och där har aldrig inträffat något. Sköter man servicarna så ska det inte vara några problem.

Delar finns det nog men det är inte ekonomiskt försvarbart för dom att renovera en sån motor,billigare och snabbare att ta en utbytes motor
Ja kanske det men 50000 eller mer är ju inte billigt det heller. Det är vevlagerna som brukar ge sig, frågar man bara rätt personer får man veta saningen. Eller läser lite annonser på blocket motor bytt är väldigt vanligt.

sivan
Erfaren

Inlägg av sivan »

Kör själv en saab 9-5 idag där är det ju vanligt med krånglanda motorer pga kamkedjan.
känner inte mej rädd för det händer det så händer det.
Fick för övrigt ner bilen till ca 85000 så det känns bra

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

sivan skrev:Kör själv en saab 9-5 idag där är det ju vanligt med krånglanda motorer pga kamkedjan.
känner inte mej rädd för det händer det så händer det.
Fick för övrigt ner bilen till ca 85000 så det känns bra
För dom pengarna är det säkert en helrätt affär. Ja saab har ju haft mycket fel på sina motorer pga undermålig vevhusventilation som leder till dålig smörjning och haverier. Tycker själv att det är en väldigt trevlig bil mondeon, så lycka till med din nya bil..

Användarvisningsbild
rs turbo
Legend

Inlägg av rs turbo »

Om vevlagerna ger sig kan d ju bero på dålig sköt service eller fel olja.
Frågar rätt person kan jag nog säga att jag har gjort.
Jag har oxå sett annonser som det står bytt motor på men då e ju frågan om dom har sköt servicen som man ska.

mondeo skrev:Ja kanske det men 50000 eller mer är ju inte billigt det heller. Det är vevlagerna som brukar ge sig, frågar man bara rätt personer får man veta saningen. Eller läser lite annonser på blocket motor bytt är väldigt vanligt.
KTM 640 SUPERMOTARD
FORD FIESTA RS TURBO -91

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

rs turbo skrev:Om vevlagerna ger sig kan d ju bero på dålig sköt service eller fel olja.
Frågar rätt person kan jag nog säga att jag har gjort.
Jag har oxå sett annonser som det står bytt motor på men då e ju frågan om dom har sköt servicen som man ska.
Ja visst kan det bero på slarv men har tyckt att det varit lite väl vanligt för att det ska bero på det. Kan tillägga att jag inte alls hyser något agg mot ford, tvärt om har jag haft flertalet fordar och är supernöjd, och kommer fortsätta med ford också då jag alltid gillat det bilmärket..

Sasj
Erfaren
Namn: Patrik I
Kör: Saab 9-5 2.0 Biopower 2006

Inlägg av Sasj »

Jag har inte sett en enda annons på Mondeo V6 som har sagt att motorn är utbytt. Men jag kanske är blind....:Odd:

Om dessa motorer är så svaga så borde väl hälften av alla ST220 rasa eftersom de oftast gasas hårdare med?

sivan
Erfaren

Inlägg av sivan »

Idag blev det affär hämtar den i slutet av veckan *drool*.
Känns riktigt bra och kul att äga en ford igen.

Skriv svar