Ford Transit, går "oroligt"
-
enungman
Ford Transit, går "oroligt"
Hej på er,
Alldeles ny här, men antar försiktigt att Ford Transit kanske inte är den mest diskuterade bilen här :-P
Iaf.. frågar man inte så får man inget veta, så..
Jag har precis införskaffat en Ford Transit 1989
2.0 (TL20L-motor) som rullat ca 17000 mil
Problemet är att den går väldigt oroligt, ryckigt både vid gaspådrag och vid jämn fart. På tomgång går den fint.
Har precis bytt rotor, fördelarlock, tändkablar och stift, men fortfarande ingen förbättring alls. Det är som om den "stryper sig själv" lite.
Toppfart 90.. är det normalt?!
Bensin finns, luftfiltret är nytt, likaså bränslefiltret.
Några idéer?!
Alldeles ny här, men antar försiktigt att Ford Transit kanske inte är den mest diskuterade bilen här :-P
Iaf.. frågar man inte så får man inget veta, så..
Jag har precis införskaffat en Ford Transit 1989
2.0 (TL20L-motor) som rullat ca 17000 mil
Problemet är att den går väldigt oroligt, ryckigt både vid gaspådrag och vid jämn fart. På tomgång går den fint.
Har precis bytt rotor, fördelarlock, tändkablar och stift, men fortfarande ingen förbättring alls. Det är som om den "stryper sig själv" lite.
Några idéer?!
-
SK Racing
- Paroxyst
- Legend
- Namn: Marc S
- Kör: Commodore 72
- Kontakt:
Alla Fordar är välkomna. Jag gissar på en fastsotad ventil eller 2. Annars testa spraya runt insuget med startgas och se om motorn går upp i varv. Då har du trasig insugspackning.enungman skrev:Hej på er,
Det är som om den "stryper sig själv" lite.
Några idéer?!
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)
- Paroxyst
- Legend
- Namn: Marc S
- Kör: Commodore 72
- Kontakt:
Doch motor i 80tals transit? Fanns det?SK Racing skrev:TL20L-motorÄr det en Pinto eller en Dohc-motor?
Är det en Pinto så är det inte omöjligt att kamremmen ruggat över en eller två kuggar o då står kam o fördelare inte helt rätt.
Välkommen hit
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)
-
enungman
Tack!SK Racing skrev:TL20L-motorÄr det en Pinto eller en Dohc-motor?
Är det en Pinto så är det inte omöjligt att kamremmen ruggat över en eller två kuggar o då står kam o fördelare inte helt rätt.
Välkommen hit
Jag skulle nog sätta min högra tumme på att det är en enkel-kam på den här tjorven
Kamremmen ruggat över? Låter jobbigt :/
Ngt enkelt sätt att kolla detta? ..eller det är till att ta loss remmen och börja från noll?
-
enungman
-
SK Racing
-
SK Racing
Om det är enkelkam så är det en Pinto, dessa motorer är så simpla o skruva med så en amöba klara av dom, som Loop skrev så sitter det troligen en helt värdelös förgasare på din bil och du har en väldigt snäll kam i toppen, mitt tipps till dig är att riva av toppen o byta kam mot en från en 2.0 Pinto, du har just nu en kam som satt i 1600 motorn o den suger.
Jag hade även bytt insug och förgasare till en Weber 32/36 Dgav som satt i Tanus, Granada, Consul och sierra upp till 85 nånting.
Jag hade även bytt insug och förgasare till en Weber 32/36 Dgav som satt i Tanus, Granada, Consul och sierra upp till 85 nånting.
-
enungman
-
enungman
Förgasaren rengjordes, remmen byttes och justerades efter alla konstens regler, men ingenting hjälpte.. Bilen pluddrade lik förbaskat och gick inte alls rent..
Fanns säkert mycket mer jag kunde gjort med den, men jag lyckades sälja den idag istället.
Tack för vettiga och snabba svar här i forumet iallafall!
Fanns säkert mycket mer jag kunde gjort med den, men jag lyckades sälja den idag istället.
Tack för vettiga och snabba svar här i forumet iallafall!