Vevstakar, cosworth

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Lyftkran
Erfaren
Namn: Jonas Pensar
Kör: Zaskar GT 21 växlad

Vevstakar, cosworth

Inlägg av Lyftkran »

En liten fråga
Vilken väg ska stakarna svängas? Hålet på vevlagrena e förskjutet till ena sidan från centrum linjen och lagrena e mera fasade på ena sidan, ska den mer fasade sidan svängas ut från varandra eller mot varandra

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag förstår inte frågan, menar du åt vilket håll överfallet ska sitta på? eller?

Lyftkran
Erfaren

Inlägg av Lyftkran »

Hmmmm, man kan ju svänga staken båda vägar å överfallen passar ju bara en väg, men om man tittar noggrant på lagrena har dom olika fasning på sidorna, å de e för att styra bättre in olja en väg, tex den mer fasade sidan mot vevslängarna. Plus att hålet i ramlagret e lite till ena sidan om centrumlinjen, detta måste ju vara av en orsak. De e de ja undrar, vilken väg staken ska vara. Den passar ju båda vägar, men de e nog meningen den ska vara åt ett visst håll. Ha aldrig tänkt på de förut. Å ja ha inte haft lagerslitage ändå, kanske ja satt dom rätt på tur då;)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Du ska stoppa i stakarna så texten/siffror är riktade framåt mot vattenpumpen. Då går staken åt rätt håll. Glöm inte vända kolvarna rätt oxå, om du har ventiluttag.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Natural
Veteran
Namn: Robin S.
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Medlemsnummer: 6

Inlägg av Natural »

Fredin skrev:Du ska stoppa i stakarna så texten/siffror är riktade framåt mot vattenpumpen. Då går staken åt rätt håll. Glöm inte vända kolvarna rätt oxå, om du har ventiluttag.
Hej!

Någon som har uppgifter på om det är "farligt" att ha stakarna "felvänt"?
Monterade ihop motorn för ett tag sen, och inte tänkte jag på att stakarna skall vara vända åt någon speciellt håll.

Läste lite lätt i en annan tråd här på sidan, då verkade det som att det inte spelade någon större roll.. :confused:

// Robin

Lyftkran
Erfaren

Inlägg av Lyftkran »

Tack för svaret;) precis vad jag ville veta;)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Kom på att det nog sitter "låsning" på lagren åt båda hållen. Alltså går det nog vända åt fel håll utan haveri. Nån som vet??
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har i alla motorer jag rivit i aldrig sett lagerhalvor utan låsning, kant, styrning eller vad vi nu ska kalla det, stakar har oftast någon form av märkning eller text som visar "front" Pinto har ett F på sina ex-vis.

Det går o sätta vissa lager fel, då ena halvan har ett hål för oljan som ska spruta upp i cylindern, den andra halvan kan i vissa fall inte ha det o skifta plats på dom blir ju inge bra :D

Kolvar har någon text/tecken eller diametermått instansat i kolvtoppen och det ska vändas framåt, i allafall har jag inte stött på något annat.

Kolvringar har även dom någon märkning, vissa märkta "topp" o ibland bara tillverkningsloggan, men enligt vad jag erfar så ska den märkningen oavsett hur den ser ut visa vilken sida som ska vara uppåt.

Skriv svar