Mondeo rycker vid gaspådrag på låga varv
-
andy78
- Veteran
- Namn: Andy
- Kör: Bil
vi hade inget vid fördelaren men väl ett mellan motorn och torpedvägg som jag skrev ovan , skicka om du också har ett.Fnurga skrev:Satte i nya tändkablar idag, blev ingen skillnad..
Provade att rycka ur LMM, och märker ingen skillnad.
Det torde betyda att LMM är skitig eller trasig, eller är jag ute och cyklar?
T-korset försvann väl iom MK2?
mvh
-
Fnurga
- Erfaren
- Namn: Anders S
- Kör: Fårrd Taunus -80
Lyfter den här tråden då jag hittat felet på min.
Tryckdifferensgivaren hade gett upp, visar en bild här vilken det är.

Silvergrejen till höger..
Jag drog helt sonika ur kontakten till den, sen gick bilen klockrent!
mvh

mvh
Kasta inte björn i glashus innan du har sålt pengarna, hoppat över bäcken och tappat smöret
-
andy78
- Veteran
Men kan man vara säker på att det är den silvriga delen som verkligen är felande?
Bara den inte påverkar något annat när man kopplar ur den.
Skall du byta den vore intressant att veta vad den kostar.
Det ser ut som att den går att öppna, kanske det finns några kallödningar som givigt upp som går att löda om.
Det ser ut som att den går att öppna, kanske det finns några kallödningar som givigt upp som går att löda om.
-
Fnurga
- Erfaren
- Namn: Anders S
- Kör: Fårrd Taunus -80
andy78 skrev:Men kan man vara säker på att det är den silvriga delen som verkligen är felande?
Jag snackade med en mekaniker på ford, som jag hört från flera håll att han kan sin sak.
Han sa att det brukade vara den när bilen betedde sig som min gjorde, det var det första han sa utan att veta vad jag gjort och inte.
Så jag åkte hem och ryckte ur kontakten till den, voila!
Det är den där ventilen som styr EGR-ventilen.
Den får ett referenstryck från katalysatorn och öppnar/stänger EGR-ventilen beroende på trycket.
Det enda som kan hända är att man får marginellt sämre avgasvärden, men inget som ska märkas på nån besiktning.
Priset på en ny från Ford är ca 1800kr.. :/
Men när jag fått det bekräftat av mekanikern att det inte spelade någon som helst roll att jag kopplade ur den så känns det som jag gör något roligare för dom 1800
Inte ens värt att börja rota efter fel på den när det funkar utan
mvh
Kasta inte björn i glashus innan du har sålt pengarna, hoppat över bäcken och tappat smöret
-
andy78
- Veteran
perfekt då skall jag rycka den och se om det hjälper.
En eloge ttill dig som återkommer till forumet och talar om vad som löste ditt problem, det är en förutsättning för att forumet skall fungera som källa.
Skriver man en tråd så skall man återkomma när man löst sitt problem, eller om man har samma problem och funnit en lösning.
En eloge ttill dig som återkommer till forumet och talar om vad som löste ditt problem, det är en förutsättning för att forumet skall fungera som källa.
Skriver man en tråd så skall man återkomma när man löst sitt problem, eller om man har samma problem och funnit en lösning.
-
Bananen
Vad bra!
Sitter den där på V6:an tro?Fnurga skrev:Lyfter den här tråden då jag hittat felet på min.
mvh
Jag har fått samma problem på min nyköpta -98.
- Ågren
- Veteran
- Namn: Christopher Ågren
- Kör: ST200, Sierra 2.8, Cortina -67 Turbo
- Kontakt:
Lyfter gammal tråd igen dåBananen skrev:Sitter den där på V6:an tro?
Jag har fått samma problem på min nyköpta -98.
Jepp det gör de, sitter på motorblocket, under insuget. Ryckte den men blev ingen skillnad för mej iaf.
Min har har samma problem som beskrivs av trådskaparen. Rycker om man tex: petar i trean vid 2000 och ger på gas. Rycker mer om det blir mer belastning vid uppförsbacke etc. Men börjar gå bra igen när man närmar sej 4000. Går även bra om man smyger mycket på gasen, eller kör på högre varv så det inte blir lika mycket motstånd.
Har någon något förslag vad man ska börja leta?
Har sprayat alla kontakter och bytt soppa filtret.
Bilen är en ST200 -99 med 11200 mil på mätaren, tändkablarna är aldrig bytta, så det kan kanske vara en orsak, sen sitter det campion stift i som har snart passerat 4000 (Är 4000 stift)
Ska byta stift och kablar, men man blir nåji om felet kommer kvarstå
Mvh/ Ågren