Har många BE-kort?
- Davve
- Legend
- Namn: David Eriksson
- Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
- Kontakt:
Har många BE-kort?
Man får ju dra helt sjukt lite utan BE-kort med nyare bilar...
Är det samma teori igen som läste för en massa år sen plus lite om släpvagnar eller bara en del om släp?
Jag antar att man köper ett antal test på internet och klickar med dom tills man tycker man kan det eller hur går det till nu för tiden? Sitta på körskolan och häcka som man gjorde på 90-talet känns ju inte direkt aktuellt!
Är det samma teori igen som läste för en massa år sen plus lite om släpvagnar eller bara en del om släp?
Jag antar att man köper ett antal test på internet och klickar med dom tills man tycker man kan det eller hur går det till nu för tiden? Sitta på körskolan och häcka som man gjorde på 90-talet känns ju inte direkt aktuellt!
MVH: Davve
Slutfordat...
Slutfordat...
- saabchef
- Legend
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Medlemsnummer: 328
Haha jag skiter i allt! är asfullgranadadr skrev:rätta mig om jag har fel, men jag tror davve menar här på forumet,, jag har Be, vad vill du veta egentligen,, kostand, tillvägagångsätt??
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
-
JPStromberg
- Veteran
- Namn: Jan-Peter G Strömberg
- Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut - Ort: Stockholm
BE svar
Hej
Med en stor familj och tunga bilar så ja ett BE var/är nödvändigt. Att ta BE är att göra om körkortet igen + den egna E delen då med teori, körning och eget prov. Se länken. Det speciella är uppvisningen på tid för att visa att du kan köra slalom mellan koner och backa.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ungt-slap/
Lycka till
Med en stor familj och tunga bilar så ja ett BE var/är nödvändigt. Att ta BE är att göra om körkortet igen + den egna E delen då med teori, körning och eget prov. Se länken. Det speciella är uppvisningen på tid för att visa att du kan köra slalom mellan koner och backa.
Lycka till
- old school
- Veteran
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Medlemsnummer: 117
Och man oroar sig i onödan. Jag hade samma tanke och ovilja att sitta och harva teori men du läser själv och går och gör proven när du själv har tid. Inga lektioner alltså.
Men du får plugga både heeela b-kort delen + släp. Men även detta går hyffsat smidigt. Med tanke på vad enkelt allt blir efter att ha fått BE så är det värt besväret, tro mig.
Plugga på
Men du får plugga både heeela b-kort delen + släp. Men även detta går hyffsat smidigt. Med tanke på vad enkelt allt blir efter att ha fått BE så är det värt besväret, tro mig.
Plugga på
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
plugga??? jag råkade glömma att jag skulle skriva upp, så jag pluggade ca 1 timme, å klarade detold school skrev:Och man oroar sig i onödan. Jag hade samma tanke och ovilja att sitta och harva teori men du läser själv och går och gör proven när du själv har tid. Inga lektioner alltså.
Plugga på
- old school
- Veteran
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Medlemsnummer: 117
- Davve
- Legend
- Kontakt:
Hehe, ja på 90-talet var det endel frågor som rörde bilar och trafikregler... Men allt är ju ca 10-15 år senare i norrland också har jag hört, Jörgen kanske kan bekräfta om det är så?! hihihiold school skrev:men på den tiden jag tog B-kort hade man just slutat med häst och vagn.....
Slutfordat...
Slutfordat...
- Davve
- Legend
- Kontakt:
Ja, även med liten familj och stor bil funkar det inte med B-kort speciellt länge! Varenda taikonhydda väger ju minst 1500kg om det ska vara något att ha... jag tror det är en kartell mellan tillverkarna och staten för att tvinga på folk BE-kort!JPStromberg skrev:Hej
Lycka till
Tack så mycket!
Slutfordat...
Slutfordat...
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Jag pluggar ju CE kort nu ( har redan C sen förut ), enda som var på mitt E uppskrivnings prov var i princip de "gamla" B teori frågorna och lite om trailer?! något som jag aldrig läst något om förut iom att de är ju helt vitt olika kombinationer mm som gäller för de.. men de gick bra ändå, av 55 fick ja 48 rätt.. så de är inga svårigheter å klara av uppskrivningen, så nu väntar jag bara på uppkörningen med lastbil å släp V.32 
Inofficiell scorpio expert 
-
CosworthSierra
- Veteran
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Kontakt:
fordmaffian skrev:Jag pluggar ju CE kort nu ( har redan C sen förut ), enda som var på mitt E uppskrivnings prov var i princip de "gamla" B teori frågorna och lite om trailer?! något som jag aldrig läst något om förut iom att de är ju helt vitt olika kombinationer mm som gäller för de.. men de gick bra ändå, av 55 fick ja 48 rätt.. så de är inga svårigheter å klara av uppskrivningen, så nu väntar jag bara på uppkörningen med lastbil å släp V.32
Lycka till! Jag körde upp för CE nu den 24 juni och att klara det på första försöket var helt fantastiskt underbart! Jag har aldrig någon gång varit med om ett så nervöst projekt i hela mitt liv och sen den dagen jag började med C-kortet i mitten på -06 hade jag fasat för CE-uppkörningen.. Men det gick finfint! Lär du dig bara hantera backningen och hela tiden hålla koll på framvagnen på släpet så är du i hamn! Hoppas verkligen det går bra för dig! Håller tummarna!
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
trafikregler vad är det ???Davve skrev:Hehe, ja på 90-talet var det endel frågor som rörde bilar och trafikregler... Men allt är ju ca 10-15 år senare i norrland också har jag hört, Jörgen kanske kan bekräfta om det är så?! hihihi
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Oja backningen är då ingen fara, både sidoförflyttning och terminal backning går hur jäkla fint som helst, de har hänt att vissa gånger har jag till och med fått agera reserv lärare åt resten av eleverna i min grupp så jag tror nog inte uppkörningen ska vara några problem, de ända som nog spelar större roll är nog nerverna i sammanhanget.
CosworthSierra skrev:Lycka till! Jag körde upp för CE nu den 24 juni och att klara det på första försöket var helt fantastiskt underbart! Jag har aldrig någon gång varit med om ett så nervöst projekt i hela mitt liv och sen den dagen jag började med C-kortet i mitten på -06 hade jag fasat för CE-uppkörningen.. Men det gick finfint! Lär du dig bara hantera backningen och hela tiden hålla koll på framvagnen på släpet så är du i hamn! Hoppas verkligen det går bra för dig! Håller tummarna!
Inofficiell scorpio expert 
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
För den som inte orkar ta BE kort så har jag en Scorpio stående som får ta 1550kg släp på B kort. Fast bilen är nog dyrare än E´t kom jag att tänka på, just därför.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel