Har många BE-kort?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Davve
Legend
Namn: David Eriksson
Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
Kontakt:

Har många BE-kort?

Inlägg av Davve »

Man får ju dra helt sjukt lite utan BE-kort med nyare bilar...

Är det samma teori igen som läste för en massa år sen plus lite om släpvagnar eller bara en del om släp?

Jag antar att man köper ett antal test på internet och klickar med dom tills man tycker man kan det eller hur går det till nu för tiden? Sitta på körskolan och häcka som man gjorde på 90-talet känns ju inte direkt aktuellt!
MVH: Davve

Slutfordat...

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Medlemsnummer: 328

Inlägg av saabchef »

Jag chansar på 59850 st utfärdade kort.
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

rätta mig om jag har fel, men jag tror davve menar här på forumet,, jag har Be, vad vill du veta egentligen,, kostand, tillvägagångsätt??

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Medlemsnummer: 328

Inlägg av saabchef »

granadadr skrev:rätta mig om jag har fel, men jag tror davve menar här på forumet,, jag har Be, vad vill du veta egentligen,, kostand, tillvägagångsätt??
Haha jag skiter i allt! är asfull :D
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

BE svar

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Med en stor familj och tunga bilar så ja ett BE var/är nödvändigt. Att ta BE är att göra om körkortet igen + den egna E delen då med teori, körning och eget prov. Se länken. Det speciella är uppvisningen på tid för att visa att du kan köra slalom mellan koner och backa.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ungt-slap/

Lycka till :starter:

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Och man oroar sig i onödan. Jag hade samma tanke och ovilja att sitta och harva teori men du läser själv och går och gör proven när du själv har tid. Inga lektioner alltså.

Men du får plugga både heeela b-kort delen + släp. Men även detta går hyffsat smidigt. Med tanke på vad enkelt allt blir efter att ha fått BE så är det värt besväret, tro mig.

Plugga på
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

old school skrev:Och man oroar sig i onödan. Jag hade samma tanke och ovilja att sitta och harva teori men du läser själv och går och gör proven när du själv har tid. Inga lektioner alltså.

Men du får plugga både heeela b-kort delen + släp. Men även detta går hyffsat smidigt. Med tanke på vad enkelt allt blir efter att ha fått BE så är det värt besväret, tro mig.

Plugga på
plugga??? jag råkade glömma att jag skulle skriva upp, så jag pluggade ca 1 timme, å klarade det ;) ganska logiska frågor, :)

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

granadadr skrev:plugga??? jag råkade glömma att jag skulle skriva upp, så jag pluggade ca 1 timme, å klarade det ;) ganska logiska frågor, :)
:banghead: men på den tiden jag tog B-kort hade man just slutat med häst och vagn.....
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1

Användarvisningsbild
Davve
Legend
Kontakt:

Inlägg av Davve »

old school skrev::banghead: men på den tiden jag tog B-kort hade man just slutat med häst och vagn.....
Hehe, ja på 90-talet var det endel frågor som rörde bilar och trafikregler... Men allt är ju ca 10-15 år senare i norrland också har jag hört, Jörgen kanske kan bekräfta om det är så?! hihihi

Slutfordat...

Användarvisningsbild
Davve
Legend
Kontakt:

Inlägg av Davve »

JPStromberg skrev:Hej
Med en stor familj och tunga bilar så ja ett BE var/är nödvändigt. Att ta BE är att göra om körkortet igen + den egna E delen då med teori, körning och eget prov. Se länken. Det speciella är uppvisningen på tid för att visa att du kan köra slalom mellan koner och backa.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ungt-slap/

Lycka till :starter:
Ja, även med liten familj och stor bil funkar det inte med B-kort speciellt länge! Varenda taikonhydda väger ju minst 1500kg om det ska vara något att ha... jag tror det är en kartell mellan tillverkarna och staten för att tvinga på folk BE-kort!

Tack så mycket!

Slutfordat...

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Jag pluggar ju CE kort nu ( har redan C sen förut ), enda som var på mitt E uppskrivnings prov var i princip de "gamla" B teori frågorna och lite om trailer?! något som jag aldrig läst något om förut iom att de är ju helt vitt olika kombinationer mm som gäller för de.. men de gick bra ändå, av 55 fick ja 48 rätt.. så de är inga svårigheter å klara av uppskrivningen, så nu väntar jag bara på uppkörningen med lastbil å släp V.32 :D
Inofficiell scorpio expert :saythat:

CosworthSierra
Veteran
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

fordmaffian skrev:Jag pluggar ju CE kort nu ( har redan C sen förut ), enda som var på mitt E uppskrivnings prov var i princip de "gamla" B teori frågorna och lite om trailer?! något som jag aldrig läst något om förut iom att de är ju helt vitt olika kombinationer mm som gäller för de.. men de gick bra ändå, av 55 fick ja 48 rätt.. så de är inga svårigheter å klara av uppskrivningen, så nu väntar jag bara på uppkörningen med lastbil å släp V.32 :D

Lycka till! Jag körde upp för CE nu den 24 juni och att klara det på första försöket var helt fantastiskt underbart! Jag har aldrig någon gång varit med om ett så nervöst projekt i hela mitt liv och sen den dagen jag började med C-kortet i mitten på -06 hade jag fasat för CE-uppkörningen.. Men det gick finfint! Lär du dig bara hantera backningen och hela tiden hålla koll på framvagnen på släpet så är du i hamn! Hoppas verkligen det går bra för dig! Håller tummarna! :starter:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Davve skrev:Hehe, ja på 90-talet var det endel frågor som rörde bilar och trafikregler... Men allt är ju ca 10-15 år senare i norrland också har jag hört, Jörgen kanske kan bekräfta om det är så?! hihihi
trafikregler vad är det ??? ;) som sagt det är mkt enkelt att ta kortet,, lite lagom pluggande, å lite körning, jag rekomenderar en eller två körlektioner på skola, så man får känna på konbanan, som för övrigt var pissenkel,, samt få lite info om säkerhetstest,, När jag körde upp var det ett mindre ekipage före mig så konbanan var lite för liten,, men inga problem,, han sa att är du lite nära så vet jag ju vad det beror på ;) men inga problem :)

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Oja backningen är då ingen fara, både sidoförflyttning och terminal backning går hur jäkla fint som helst, de har hänt att vissa gånger har jag till och med fått agera reserv lärare åt resten av eleverna i min grupp så jag tror nog inte uppkörningen ska vara några problem, de ända som nog spelar större roll är nog nerverna i sammanhanget.

CosworthSierra skrev:Lycka till! Jag körde upp för CE nu den 24 juni och att klara det på första försöket var helt fantastiskt underbart! Jag har aldrig någon gång varit med om ett så nervöst projekt i hela mitt liv och sen den dagen jag började med C-kortet i mitten på -06 hade jag fasat för CE-uppkörningen.. Men det gick finfint! Lär du dig bara hantera backningen och hela tiden hålla koll på framvagnen på släpet så är du i hamn! Hoppas verkligen det går bra för dig! Håller tummarna! :starter:
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

För den som inte orkar ta BE kort så har jag en Scorpio stående som får ta 1550kg släp på B kort. Fast bilen är nog dyrare än E´t kom jag att tänka på, just därför.:p
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Skriv svar