Mondeo ST220
-
Alan
Mondeo ST220
Hejsan!
Alan heter jag och är ny här på Ford Club Sweden!
Nu är det så här att jag nyss fått körkortet och är i väntan på att införskaffa mig en förstabil!
Efter mycket BMW, Audi, Mercedes, Saab och tom Jaguar letande har jag missat hela tiden Mondeo;n ST220, Men när jag upptäckte fick jag en känsls direkt, "jag måste ha den" tänkte jag
Så nu kan man lugnt säga att jag bestämt mig för Mondeo ST220, först och främst måste jag tillägga att min budget ligger på ca. 60 000:-, så det blir nog en av dem tidigare modellen, som t.ex;
http://www.blocket.se/varmland/Ford_Mon ... m?ca=2&w=3
Jag har kollat vad helförsäkringen skulle gå på och det är inte så farligt, så det är lugnt från den delen
Men jag vill gärna ha lite tips ang. modellen, vad ska tänka på vid köp? Vad brukar gå sönder? Bensinförbrukning?
Jag har läst lite om att rosten är känd problem, men är det verkligen så farligt? Sedan så bor jag i Jokkmokkstrakten så med tanke på att vägarna här saltas ej, utan de sandas, så borde det inte vara lika stor risk för rost som om jag hade bott i centrala Stockholm, eller?
Vill gärna ha lite tips som sagt, och erfarenheter, gärna från er som har just den modellen som får gärna berätta lite om bilen
Tack på förhand!
Mvh
Alan
Alan heter jag och är ny här på Ford Club Sweden!
Efter mycket BMW, Audi, Mercedes, Saab och tom Jaguar letande har jag missat hela tiden Mondeo;n ST220, Men när jag upptäckte fick jag en känsls direkt, "jag måste ha den" tänkte jag
Så nu kan man lugnt säga att jag bestämt mig för Mondeo ST220, först och främst måste jag tillägga att min budget ligger på ca. 60 000:-, så det blir nog en av dem tidigare modellen, som t.ex;
http://www.blocket.se/varmland/Ford_Mon ... m?ca=2&w=3
Jag har kollat vad helförsäkringen skulle gå på och det är inte så farligt, så det är lugnt från den delen
Jag har läst lite om att rosten är känd problem, men är det verkligen så farligt? Sedan så bor jag i Jokkmokkstrakten så med tanke på att vägarna här saltas ej, utan de sandas, så borde det inte vara lika stor risk för rost som om jag hade bott i centrala Stockholm, eller?
Vill gärna ha lite tips som sagt, och erfarenheter, gärna från er som har just den modellen som får gärna berätta lite om bilen
Tack på förhand!
Mvh
Alan
- Tomten
- Erfaren
- Namn: Niklas B
- Kör: Ford Mondeo ST220
Jag är ny på ford jag med och kan dela med mig av detta.
Bensin drar den. Ska du åka billigt så kanske du kollar på fel bil men jag den får dra mera bensin för min del bara jag njuter och trivs i bilen för det gör jag med min st220.
Rost är standard och sköts lackkontrollerna på ford och bilen sköts om så åtgärdar dom rosten men den kan komma igen..
Rostiga avgassystem värkar vara vanlig.
Rost insidan dörrarna
Att bilen är servad och omhänder tagen med rostskydds kontroller osv.
Missljud från bakvagnen.
Annars 'är dom som vilken annan bil.
Jag älskar min bil elller inte just nu men det är inte bilens fel. Måste ha nya däck både sommar och vinter.
Bensin drar den. Ska du åka billigt så kanske du kollar på fel bil men jag den får dra mera bensin för min del bara jag njuter och trivs i bilen för det gör jag med min st220.
Rost är standard och sköts lackkontrollerna på ford och bilen sköts om så åtgärdar dom rosten men den kan komma igen..
Rost insidan dörrarna
Missljud från bakvagnen.
Jag älskar min bil elller inte just nu men det är inte bilens fel. Måste ha nya däck både sommar och vinter.
-
Alan
Jag är inte "orolig" över bensinförbrukningen, men vill gärna veta vad den ligger på!Tomten skrev:Jag är ny på ford jag med och kan dela med mig av detta.
Rost insidan dörrarna
Missljud från bakvagnen.
Det här med rosten verkar ju alltså vanligare än jag trodde, men om vi säger att så fort jag köpt bilen så lämnar jag den på rostskyddsbehandling och liksom fullföljer serviceintervallerna som man ska skall det inte vara så stora problem, eller?
Missljud från bakvagnen? Vad orsakas det av? Är det billigt att åtgärda?
Lycka till med däcken förresten, och tack för svaret
Mvh
Alan
- V6-mannen
- Veteran
- Namn: Janne M
- Kör: ST220
Min färddator ligger alltid mellan 1,06 och 1,09 l/mil.
Har kört en del långresor men får inte ner den under litern ändå.
Du bor ju på landsbygden så du får säkert ner förbrukningen något.
2004 kom sexväxlade lådan med lägre varv jämförelsevis.
Jag tycker den 5 växlade är för högvarvig vilket kan bidra till högre förbrukning.
Annars en grym bil som är underbar att köra och äga.
Väldigt mycket för pengarna och då kan man lätt stå ut med lite högre bränslekostnad.
Har kört en del långresor men får inte ner den under litern ändå.
Du bor ju på landsbygden så du får säkert ner förbrukningen något.
2004 kom sexväxlade lådan med lägre varv jämförelsevis.
Jag tycker den 5 växlade är för högvarvig vilket kan bidra till högre förbrukning.
Annars en grym bil som är underbar att köra och äga.
Väldigt mycket för pengarna och då kan man lätt stå ut med lite högre bränslekostnad.
- Lemon
- Legend
- Namn: Alexander Palmgren
- Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Finns en anledning till att jag är inne på min 3:e ST220 HGV -04 endast färg och utrustning som skiljer...snygg, lagom snabb, inga större problem med nån egentligen
ett bromsok är bytt och en ljusomställare samt en xenonlampa sen lite service utöver detta...totalt sett...några tusen mil har det blivit och jag är skitnöjd med mina...
soppaförbrukningen är hög, jag kör nästan bara stadskörning(eller mest gumman nuförtiden) ligger enligt datan på 1,2 90% stadskörning med 19" hjul. men som sagts tidigare jag betalar hellre lite mer och trivs i bilen än tvärtom, sen är det inga stora pengar om bilen drar 1-3dl mer per mil tycker jag. vår bil går ca 80-100 mil per månad så vi pratar 2-3-4 hundralappar...mot en 2.0 utan dom underbara recarostolarna
soppaförbrukningen är hög, jag kör nästan bara stadskörning(eller mest gumman nuförtiden) ligger enligt datan på 1,2 90% stadskörning med 19" hjul. men som sagts tidigare jag betalar hellre lite mer och trivs i bilen än tvärtom, sen är det inga stora pengar om bilen drar 1-3dl mer per mil tycker jag. vår bil går ca 80-100 mil per månad så vi pratar 2-3-4 hundralappar...mot en 2.0 utan dom underbara recarostolarna
-
Alan
Bensinförbrukningen är ändå lagom tycker för en så pass snabb bil med 3 liters motor, jag menar, en 240 drar ju nästan mer bensin så det ska inte var så farligt alls! Förbrukning och försäkring kan vi då glömma, det är lugnt vad det gäller den delenLemon skrev:Finns en anledning till att jag är inne på min 3:e ST220 HGV -04 endast färg och utrustning som skiljer...snygg, lagom snabb, inga större problem med nån egentligenett bromsok är bytt och en ljusomställare samt en xenonlampa sen lite service utöver detta...totalt sett...några tusen mil har det blivit och jag är skitnöjd med mina...
Är det någonting mer smo jag bör känna till? Vad betyder "HGV" anmärkningen förresten? Ursäkta okunnigheten..
Pga min budget så får jag nog glömma den sex-växlade versionen och satsa på en typ -02 istället! Kombi eller sedan? Skiljer dem sig mycket?
All hjälp, tips och svar är varmt välkomna!
EDIT: Är det svårt att installera en motorvärmare i efterhand? Vad kan det gå på? Någon som kan tipsa om en lagom bra motorvärmare till bra pris?
Mvh
Alan
- Mr C
- Veteran
- Namn: Christoffer
- Kör: Mondeo 3.0
- Medlemsnummer: 179
Bilen på annonslänken ser ut att vara fin och prisvärd.
Det är viktigt att bilen har bra olja och inte för låg nivå (som på alla bilar typ...) Kan bli lagerras annars.
Ang rost: Kolla nederkant på dörrar. Kan börja krypa i valsningen. Säkert även på huv och baklucka. Vanligt även på MB och BMW från denna tid. Många dörrar är utbytta så det kan finnas nyansskillnader vilket jag själv är j-vligt känslig för.
På min färddator står det 1,15 liter mil. Blandad körning inklusive några banträffar (där bilen inte gör bort sig). Tycker att alla mina tidigare bensinbilar har legat på minst 0,9 liter milen blandad körning.
Fördelarna med bilen är: Motor, chassi, styrning, billig i service/reservdelar och förstås utrymmen.
Nackdelarna är: Pappig känsla i dörrar och viss rostkänslighet.
Lycka till med köpet!
Det är viktigt att bilen har bra olja och inte för låg nivå (som på alla bilar typ...) Kan bli lagerras annars.
Ang rost: Kolla nederkant på dörrar. Kan börja krypa i valsningen. Säkert även på huv och baklucka. Vanligt även på MB och BMW från denna tid. Många dörrar är utbytta så det kan finnas nyansskillnader vilket jag själv är j-vligt känslig för.
På min färddator står det 1,15 liter mil. Blandad körning inklusive några banträffar (där bilen inte gör bort sig). Tycker att alla mina tidigare bensinbilar har legat på minst 0,9 liter milen blandad körning.
Fördelarna med bilen är: Motor, chassi, styrning, billig i service/reservdelar och förstås utrymmen.
Nackdelarna är: Pappig känsla i dörrar och viss rostkänslighet.
Lycka till med köpet!
-
Alan
Tack så mycket allihopa för hjälpen!
Känns det någon skillnad från att köra en 4D, 5D eller kombi? Speciellt skillnaden mellan 5D och kombi, är den märkbar?
Vet någon någon bra sida förutom blocket.se där det finns ST220:or till salu?
EDIT: Hur länge ska den helst ha gått som max? Är det smart att köpa en lite billigare men som har gått lite drygt 20 000 mil?
Mvh
Alan
Känns det någon skillnad från att köra en 4D, 5D eller kombi? Speciellt skillnaden mellan 5D och kombi, är den märkbar?
Vet någon någon bra sida förutom blocket.se där det finns ST220:or till salu?
EDIT: Hur länge ska den helst ha gått som max? Är det smart att köpa en lite billigare men som har gått lite drygt 20 000 mil?
Mvh
Alan
Antingen köper du en som gått under 10000mil eller över 13000mil.
Mellan 10000 och 13000 brukar det vara dyrt med nya delar som ger sig, typ hjullager, Ok, skivor, Lambda sensor, etc. Delar som bara håller drygt 13000mil och sen ger upp.
Jag har skrivit massor till någon annan angående just en sån här fråga. Sök på forumet.
Mellan 10000 och 13000 brukar det vara dyrt med nya delar som ger sig, typ hjullager, Ok, skivor, Lambda sensor, etc. Delar som bara håller drygt 13000mil och sen ger upp.
Jag har skrivit massor till någon annan angående just en sån här fråga. Sök på forumet.
- Lemon
- Legend
- Namn: Alexander Palmgren
- Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
spelar ingen roll hur långt den gått, slitdelar får man alltid byta. beror på hur den körts...PomST skrev:Antingen köper du en som gått under 10000mil eller över 13000mil.
köper du en 20k milare bör den vara billigare sen om det är smart i slutänden är väl en annan sak
- V6-mannen
- Veteran
- Namn: Janne M
- Kör: ST220
Det är ju sällan en kombi är snyggare än en sedan men tycker fallet är så
vad gäller st220. Köper du en sådan så får du verkligen valuta för pengarna.
Stor rymlig och tyst och ombonad. Tycker inte det känns som man kör kombi direkt. Kolla att stiften är bytta, tror det skall göras runt 12-13000mil, är krångligt och dyrt.
vad gäller st220. Köper du en sådan så får du verkligen valuta för pengarna.
Stor rymlig och tyst och ombonad. Tycker inte det känns som man kör kombi direkt. Kolla att stiften är bytta, tror det skall göras runt 12-13000mil, är krångligt och dyrt.
-
rs2600
- Veteran
- Namn: Mats B
- Kör: Mondeo 2.0 och Mondeo ST200 + div annat
Hej,Alan skrev:Jag är inte "orolig" över bensinförbrukningen, men vill gärna veta vad den ligger på!
Det här med rosten verkar ju alltså vanligare än jag trodde, men om vi säger att så fort jag köpt bilen så lämnar jag den på rostskyddsbehandling och liksom fullföljer serviceintervallerna som man ska skall det inte vara så stora problem, eller?
Missljud från bakvagnen? Vad orsakas det av? Är det billigt att åtgärda?
Lycka till med däcken förresten, och tack för svaret
Mvh
Alan
Är inne på min 4:e ST220 och jag tycker inte förbrukningen är något att klaga på. Kör mkt landsväg och om man håller fartgränsen (svårt) hamnar man på ca 0.8l/mil (har varit nere på 0.75). Vinterkörning till jobbet,ca 2 mil, ligger på 1l/mil. sen går det att få den at dra mer med tung högerfot men det är ju ett val man gör sjölv och kan inte skyllas på bilen. Rekommenderar bilen starkt, faktiskt den trevligaste och mest problemfria bilen jag haft av alla 150-200 bilar i min ägo.
/Mats