problem med ST220...

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Matte78
Erfaren
Namn: Mattias G
Kör: ST220 hgv -05

problem med ST220...

Inlägg av Matte78 »

Märkte idag när jag åkte iväg att motorvarvet betedde sig märkligt och att motorn kändes lite orkeslös... Stannade vid macken och hörde då att det hördes ett sugande ljud samt att tomgången var ojämn och pendlade snabbt mellan ca 800 - 1000 rpm?!

Det verkar ju som att det är något med insuget men vad? Handlar det om en trasig slang eller annat enkelt som man kan byta sjäv? Eller är detta något att lämna in bilen för?

Vore sjukt tacksam för hjälp för bilen ska besiktas på måndag... Annars infaller körförbud på tisdag!:weeping:
Vroom vroom! :eclipsee_

Matte78
Erfaren

Inlägg av Matte78 »

...hohooo?

SmadgeST220
Erfaren
Namn: Patrick S
Kör: Mondeo ST220 -06

Inlägg av SmadgeST220 »

Det är förmodligen an slang som är kass. Hade samma problem och det var en slang som läckte.. om jag inte minns fel var det slangen till vevhuset som var kass. kostade dock skjortan att byta ut den.. runt 1000kr tror jag det var, så om du e lagom händig själv så kan du göra det själv. slangen i sig var inte så jättedyr.

Användarvisningsbild
Rasmus430
Veteran
Namn: Rasmus
Kör: Felicia

Inlägg av Rasmus430 »

Börja vid lmm och följ sen slangarna/rören och kolla efter läckor/sprickor

Lobo Gixxer
Erfaren
Namn: Lobo Gixxer
Kör: Focus HGV 1,8 FlexiFuel Titanium -07.

Inlägg av Lobo Gixxer »

Kolla på höger sida av motorn in emot torpedväggen. Uppe i "toppen" in emot torpedväggen sitter en slang. Slangen går att följa ner till ca under spjällhuset där slangen är påträdd på ett rör. Undersidan av den slangen är förmodligen sprucken, vanlig åkomma. Bara att byta. Lyser motorlampan?

Slangen kostade ca 3-400:- Iaf här i K-na på Ford. Inga problem att byta själv, lite trångt bara.
Run, Hide, Pray....Sooner or Later, You Have to Play!

Matte78
Erfaren

Inlägg av Matte78 »

Lobo Gixxer skrev:Kolla på höger sida av motorn in emot torpedväggen. Uppe i "toppen" in emot torpedväggen sitter en slang. Slangen går att följa ner till ca under spjällhuset där slangen är påträdd på ett rör. Undersidan av den slangen är förmodligen sprucken, vanlig åkomma. Bara att byta. Lyser motorlampan?

Slangen kostade ca 3-400:- Iaf här i K-na på Ford. Inga problem att byta själv, lite trångt bara.
...Du hade rätt! Det var just denna slang som var sprucken på undersidan. Vevhusventilationen var det visst. Motorlampan lös. Om man gör jobbet själv måste man ändå "släcka" lampan, så jag gjorde det på mekonomen för några hundra... Slangen gock på 300 spänn dock...

Tackar för hälpen.

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

Gutt! Ja det är en slang till vevhusventilationen. Tills nästa gång om motorlampan skulle lysa kan jag rekommendera att koppla ifrån batteriet. Då nollar du samtidigt ALLA felkoder osv. Låt batteriet vara bortkopplat 30 -60 min, jag brukar låta det vara urkopplat en timme ungefär. Enda kruxet är att man får programmera om alla sidorutorna, men det är det värt. Står i ägarhandboken hur man gör. Sen går ju bilen lite halvtaskigt dom första milen innan den har "lärt" sig allt igen.

dajo
Veteran
Namn: Daniel Jönsson
Kör: Mondeo

Inlägg av dajo »

Lobo Gixxer skrev:Gutt! Ja det är en slang till vevhusventilationen. Tills nästa gång om motorlampan skulle lysa kan jag rekommendera att koppla ifrån batteriet. Då nollar du samtidigt ALLA felkoder osv. Låt batteriet vara bortkopplat 30 -60 min, jag brukar låta det vara urkopplat en timme ungefär. Enda kruxet är att man får programmera om alla sidorutorna, men det är det värt. Står i ägarhandboken hur man gör. Sen går ju bilen lite halvtaskigt dom första milen innan den har "lärt" sig allt igen.
Är det inte smidigare att ta bort dioden till motorns styrenhet?

då raderas alla felkoder samt körinställningar för motorn men radiokod och fönsterhissar påverkas inte.
Kör: Mondeo HGV 2.0 -06

Matte78
Erfaren

Inlägg av Matte78 »

Ja motorn tog ett tag på sig innan den blev sig själv igen... När man frikopplade så droppade varvtalet lixom ner lite för långt och batterilampa blinkade till ibland... Men nu är svarta faran sig själv igen :)

///Matte

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

dajo skrev:Är det inte smidigare att ta bort dioden till motorns styrenhet?

då raderas alla felkoder samt körinställningar för motorn men radiokod och fönsterhissar påverkas inte.

Aaahaa! Det har jag inte tänkt på. Blir till att prova nästa gång det skulle behövas. Var exakt sitter dioden?

Med körinställningar menar du bränsle/luft tändning osv va?

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

Matte78 skrev:Ja motorn tog ett tag på sig innan den blev sig själv igen... När man frikopplade så droppade varvtalet lixom ner lite för långt och batterilampa blinkade till ibland... Men nu är svarta faran sig själv igen :)

///Matte

Hmmm... Om motorn betedde sig lite upp å ner efter du hämtat bilen på Mekonomen skulle jag tro att du betalat för antingen att dom kopplat ur batteriet eller kanske "dajos" variant. För mig veterligen så blir inte motorns inställningar nollade om du släcker med ett diagnosverktyg.

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Lobo Gixxer skrev:Hmmm... Om motorn betedde sig lite upp å ner efter du hämtat bilen på Mekonomen skulle jag tro att du betalat för antingen att dom kopplat ur batteriet eller kanske "dajos" variant. För mig veterligen så blir inte motorns inställningar nollade om du släcker med ett diagnosverktyg.
Jo det blir dom.

vart så för mig iaf :)

dajo
Veteran
Namn: Daniel Jönsson
Kör: Mondeo

Inlägg av dajo »

Lobo Gixxer skrev:Aaahaa! Det har jag inte tänkt på. Blir till att prova nästa gång det skulle behövas. Var exakt sitter dioden?

Med körinställningar menar du bränsle/luft tändning osv va?

Dioden sitter i säkringsboxen i motorrummet.
Står på insidan av locket vilken det är.

jepp, bränsle luft tändning osv...
Kör: Mondeo HGV 2.0 -06

Skriv svar