inkoppling av kablage till dragkrok
-
utopiazz
- Nybörjare
- Namn: Utopiazz
- Kör: Galaxy FFV 2010
inkoppling av kablage till dragkrok
Hej allihop
Jag har en Galaxy 2010 där man inte kopplat in alla kablar som ska vara till dragkroken. Till saken hör att det är en orginal dragkrok men den har monterats av Fords åf här i Sverige. Det gör att jag inte kan ta det på garantin då den gått ut på monteringen men även om dom dkulle ha kunnat åtgärda det hela så vet dom inte hur det ska kopplas (inget skämt!)
I vilket fall så handlar det om två sladdar som idag är tejpade, en kontakt som inte är ansluten samt ett löst kontaktstift som är tejpat.
1. Röd med svart band
Kontakten är inga problem för den passar direkt i TTM (trailer tow module). Kontakten innehåller bara en kabel och den andra änden på den kabeln består av ett kontaktbleck och den är idag bara tejpad mot kortslutning.
2. Röd
Från kabelstammen kommer det ut en lös sladd som går från kontakten vid dragkroken.
3. Svart med blått band
En tunn kabel som går från en ringkabelsko (jordning) som sedan avslutas med ett kontaktbleck.
Alla tips mottages tacksamt.
Johan
Jag har en Galaxy 2010 där man inte kopplat in alla kablar som ska vara till dragkroken. Till saken hör att det är en orginal dragkrok men den har monterats av Fords åf här i Sverige. Det gör att jag inte kan ta det på garantin då den gått ut på monteringen men även om dom dkulle ha kunnat åtgärda det hela så vet dom inte hur det ska kopplas (inget skämt!)
I vilket fall så handlar det om två sladdar som idag är tejpade, en kontakt som inte är ansluten samt ett löst kontaktstift som är tejpat.
1. Röd med svart band
Kontakten är inga problem för den passar direkt i TTM (trailer tow module). Kontakten innehåller bara en kabel och den andra änden på den kabeln består av ett kontaktbleck och den är idag bara tejpad mot kortslutning.
2. Röd
Från kabelstammen kommer det ut en lös sladd som går från kontakten vid dragkroken.
3. Svart med blått band
En tunn kabel som går från en ringkabelsko (jordning) som sedan avslutas med ett kontaktbleck.
Alla tips mottages tacksamt.
Johan
Gaslaxy FFV 2010
Tags:
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Utan att veta vidare hur det ser ut på just den modellen och dess kopplingar så var det dels lite lustigt uttalande av fordverkstaden att dom inte ens visste hur det skulle kopplas såväl som den första åf inte skulle ha kopplat systemet fullständigt och ändå rör det sig om ett originaldrag.
Men rent praktiskt. Har du samtliga vanliga ljusfunktioner från eluttaget som bak, broms, blinkersljus? Mät annars upp dessa lösa kablar gående från eluttaget så går det där i från utläsa vad dessa skall vara till och tex kan det vara så att man isolerat det extra plusmatade uttaget (54g).
Kopplingschema annars över detta uttag:http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt
Men rent praktiskt. Har du samtliga vanliga ljusfunktioner från eluttaget som bak, broms, blinkersljus? Mät annars upp dessa lösa kablar gående från eluttaget så går det där i från utläsa vad dessa skall vara till och tex kan det vara så att man isolerat det extra plusmatade uttaget (54g).
Kopplingschema annars över detta uttag:http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt
-
utopiazz
- Nybörjare
Jag har gått på förra ägarens utsaga. Bilen var levererad av en åf som sålde både Ford och Volvo. Nu spelar det ju mindre roll då jag tänkt lösa det själv.Peter H skrev:Utan att veta vidare hur det ser ut på just den modellen och dess kopplingar så var det dels lite lustigt uttalande av fordverkstaden att dom inte ens visste hur det skulle kopplas såväl som den första åf inte skulle ha kopplat systemet fullständigt och ändå rör det sig om ett originaldrag.
Jorå, alla "normala" funktioner finns där. Det jag tror det handlar om är permanent 12 V samt 12 V via tändning som är bortkopplade men det är en gissning från min sida och då stämmer inte heller färgen på den ena kabeln som är helröd.Peter H skrev: Men rent praktiskt. Har du samtliga vanliga ljusfunktioner från eluttaget som bak, broms, blinkersljus? Mät annars upp dessa lösa kablar gående från eluttaget så går det där i från utläsa vad dessa skall vara till och tex kan det vara så att man isolerat det extra plusmatade uttaget (54g).
START EDIT
Den kabel jag kallade 2 i mitt första inlägg är permanent plus och ska kopplas direkt till batteriet.
Det är också troligt att den kabel jag kallade 1 ska kopplas så att den sturs via tändningslåset. Dock lite frågande då den går in i TTM men det kanske är så att TTM styr till/frånslag via CANBUS systemet
SLUT EDIT
Den tunna kabeln har jag ingen aning om vart den ska men det kan ju vara en funktion som inte används eller som ska kopplas in om man har backsensor eller något annat "kul".
Sen kan jag bara säga att det inte går at utgå från färgerna i wikilänken om nu dessa skulle vara standard. Man måste utgå från pinnarna i kontakten. Jag tror inte en enda av färgerna i min kontakt stämmer med wikilänken så det kan bli riktigt otrevligt om man inte dubbelkollar.
Gaslaxy FFV 2010
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja gällande den direktkopplingen är det olika hur/om man nu vill ha den ansluten (54g) som dels kan vara just direkt ström för laddning av ett husvagnsbatteri till att fungerar som dimbakljus eller backljus för släpvagn.
Gällande TTM är lite för nytt för mig som även fd husvagnsmek men mycket möjligt något för CANBUS systemet och precis som det även framgår på den länkade sidan så finns det inga som helst standard i färgsättningen på kablarna så det bästa är där som vanligt att mäta från uttagets olika stift som matas med vilken kabel man funderar över.
Gällande TTM är lite för nytt för mig som även fd husvagnsmek men mycket möjligt något för CANBUS systemet och precis som det även framgår på den länkade sidan så finns det inga som helst standard i färgsättningen på kablarna så det bästa är där som vanligt att mäta från uttagets olika stift som matas med vilken kabel man funderar över.
-
utopiazz
- Nybörjare
Det gäller väl bara om man använder den 7 poliga kontakten? På den 13 poliga så finns ju dess funktioner som separata stift. Enda problemet kan vara om man har en 13 polig kontakt på dragbilen och en 7 polig på släpet. Beroende på vilken funktion vill man då ha på släpet kan det bli lite jobbigt. Till vår förra bil hade vi en adapter 13-7 pol där det gick att välja vilken funktion pinne 2 skulle ha (54G)Peter H skrev:Ja gällande den direktkopplingen är det olika hur/om man nu vill ha den ansluten (54g) som dels kan vara just direkt ström för laddning av ett husvagnsbatteri till att fungerar som dimbakljus eller backljus för släpvagn.
Gaslaxy FFV 2010
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Jo precis så var det ju själva grejen då den 13 poliga kontakterna kom att det var liksom för fullt för fler komponenter på allt teknsikt raffinerade husvagnarna. Som där den gamla 7 poliga kontakterna inte mäktade mer. är själv husvagnsägare och har där med vanlig 7 pols kontakt prioriterat backljus på släpvagns kontakten då sådant ljus finns på både egna släpkärran som husvagnen.
Så där som sagt får man ändock prioritera med övergång från 7 polig bilkontakt via adapter till 13 polig vad man vill ha över det extra stiftet (54g).
Så där som sagt får man ändock prioritera med övergång från 7 polig bilkontakt via adapter till 13 polig vad man vill ha över det extra stiftet (54g).
-
utopiazz
- Nybörjare
Sökte runt lite på nätet och hittade bl.a. information om att Ford normalt inte kopplar in stift 9 i den 13 poliga kontakten. Om det stämmer även i Sverige vet jag inte men det verkar inte helt otroligt. Det skulle i så fall förklara iaf den ena sladden som inte är kopplad i mitt fall 
http://www.fordgalaxy.org.uk/ford/index ... ntry136622
Håller med trådskaparen där att det verkar vara helt uppåt väggarna. Speciellt om man har ett släp med elektrisk stabilisator.
http://www.fordgalaxy.org.uk/ford/index ... ntry136622
Håller med trådskaparen där att det verkar vara helt uppåt väggarna. Speciellt om man har ett släp med elektrisk stabilisator.
Gaslaxy FFV 2010
-
utopiazz
- Nybörjare
Jag kontaktade trådskaparen i den länk jag postade tidigare och fick en skiss som han i sin tur fått från Ford i England. Skissen i sig var bra men tyvärr lite för dålig upplösning då orginalet var ett fax.
Imorgon ska jag ringa Ford i Sverige och fråga dom om ett schema. Får se hur det går. Kan inte dom svara får jag fråga "min lokala" verkstad.
Imorgon ska jag ringa Ford i Sverige och fråga dom om ett schema. Får se hur det går. Kan inte dom svara får jag fråga "min lokala" verkstad.
Gaslaxy FFV 2010
-
utopiazz
- Nybörjare
Nu kanske det är löst. Hittade den här informationen på nätet och den kan kanske vara av nytta även för andra 
Ska jämföra färger etc när jag kommer hem ikväll
Nu har jag löst "gåtan" och det var inte så svårt när man väl har "facit"
Den helröda kabeln ska kopplas direkt till batteriet men säkras av i främre kopplingsboxen. Hur detta ska göras framgår inte, inte heller framgår det hur kablen ska/bör dras utan det får man improvisera.
Den kabel som är röd/svart (men är märkt blå/röd i schemat) ska kopplas in i den bakre säkringsboxen. Den ska skyddas av säkring FA11.
Den tunna kabeln som är svart/blå ska monteras in i den gröna CANBUS kontakten på plats nummer 4. CANBUS kontakten måste alltså öppnas för att få dit den. Det kan göras med en brytbladskniv eller en tunn skruvmejsel.
Det var inte helt enkelt att hitta all info men felsökningsschemat var till stor hjälp då det var rätt logiskt uppbyggt med färger etc angivna.
Eftersom forumet har lite begränsat i filstorlekar så fick jag ändra filändelsen på bilagorna. Välj spara som och ta bort .doc
Jag får säkert skit från någon admin för detta
Ska jämföra färger etc när jag kommer hem ikväll
Nu har jag löst "gåtan" och det var inte så svårt när man väl har "facit"
Den helröda kabeln ska kopplas direkt till batteriet men säkras av i främre kopplingsboxen. Hur detta ska göras framgår inte, inte heller framgår det hur kablen ska/bör dras utan det får man improvisera.
Den kabel som är röd/svart (men är märkt blå/röd i schemat) ska kopplas in i den bakre säkringsboxen. Den ska skyddas av säkring FA11.
Den tunna kabeln som är svart/blå ska monteras in i den gröna CANBUS kontakten på plats nummer 4. CANBUS kontakten måste alltså öppnas för att få dit den. Det kan göras med en brytbladskniv eller en tunn skruvmejsel.
Det var inte helt enkelt att hitta all info men felsökningsschemat var till stor hjälp då det var rätt logiskt uppbyggt med färger etc angivna.
Eftersom forumet har lite begränsat i filstorlekar så fick jag ändra filändelsen på bilagorna. Välj spara som och ta bort .doc
Jag får säkert skit från någon admin för detta
- Bilagor
-
trailer wiring felsökning.pdf.doc- (426.83 KiB) Nerladdad 1335 gånger
-
Wiring explained.pdf.doc- (94.18 KiB) Nerladdad 2389 gånger
-
trailer wiring.pdf.doc- (225.57 KiB) Nerladdad 802 gånger
Gaslaxy FFV 2010
-
utopiazz
- Nybörjare
Nu sitter kroken på plats med all el inkopplad.
Det absolut svåraste var dock att få tag i den 40A säkring som skyddar uttaget. En j-a specialsäkring som var stört omöjlig att hitta (nästan).
En fråga om trailermodulen som jag har i bilen. Modulen har suttit i en annan Galaxy så den är inte helt ny. Frågan är om min bil automatiskt kommer att hitta modulen eller om jag måste åka till Ford för att få den "inprogrammerad" i min bil?
Det absolut svåraste var dock att få tag i den 40A säkring som skyddar uttaget. En j-a specialsäkring som var stört omöjlig att hitta (nästan).
En fråga om trailermodulen som jag har i bilen. Modulen har suttit i en annan Galaxy så den är inte helt ny. Frågan är om min bil automatiskt kommer att hitta modulen eller om jag måste åka till Ford för att få den "inprogrammerad" i min bil?
Gaslaxy FFV 2010