Tips på bra hastighetsmätare till sierra?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Tips på bra hastighetsmätare till sierra?

Inlägg av ErikJ »

Ska ju köra zf låda iår så org hastighetsmätare blir det ju tyvär inte så bra och cykeldartor njaaaaa isåfall en bra?

Tipps och länkar till dom som säljer uppskattas
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

ErikJ skrev:Ska ju köra zf låda iår så org hastighetsmätare blir det ju tyvär inte så bra och cykeldartor njaaaaa isåfall en bra?

Jag ska köra med vdo både varv och hastighet. Köptes från någon rally sida?

//Martin

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

Rallyimport ? Dom har inga bilder på hur dom ser ut alls eller pris
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

ErikJ skrev:Rallyimport ? Dom har inga bilder på hur dom ser ut alls eller pris
nope. http://www.khmotorsport.se under fliken instrument/vektyg.

//Martin

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hej Erik

Hoppas att det vart OK med diffen !

Jag har monterat VDO´s stora hastighetsmätare & Varvräknare och använder sen signalen från V.F. ABS-givare , Funkar perfekt !
( Har haft det i tre år nu ! )
Använder ett gammalt hus p.g.a. alla lampor samt temp / tank mätare tar sen en K-glas / Lexan skiva eller dylikt som man passar till för VDO mätarna maskar sen av för temp / tank mätarna och målar resten mattsvart , ser "nästan" original ut !!
All ström och signaler till allt förutom till till hastighetsmätaren finns redan i instrumentgruppen så med lite "pillande" och lödning på kretskortet så kan man använda den gamla pluggen som vanligt = enkelt och smidigt om man behöver demontera det hela !

Har tyvär inga bilder men kan försöka ordna det om intresse finns !

// Micke

PS. glömde , Det är K.G.Knutson som säljer VDO i Sverige så kolla med dom som säljer KG´s grejer t.e.x. Autoexperten !! Ds.

ErikJ skrev:Ska ju köra zf låda iår så org hastighetsmätare blir det ju tyvär inte så bra och cykeldartor njaaaaa isåfall en bra?

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

Tack vet ej hur diffen är då jag inte hunnit plocka ner den men jag tackar för den fina servicen att få den framkörd enda fram till händerna :)

Jo jag hade en liknande tanke jag har plockat isär mitt mätarhus och plockat ur hastighetsmätaren och tänkte som du sa ta en plastskiva å montera mätaren i huset... Om du vill ta bilder hur du löste med singnalen vore guld!

QUOTE=Cosworth 4x4;550817]Hej Erik

Jag har monterat VDO´s stora hastighetsmätare & Varvräknare och använder sen signalen från V.F. ABS-givare , Funkar perfekt !
Använder ett gammalt hus p.g.a. alla lampor samt temp / tank mätare tar sen en K-glas / Lexan skiva eller dylikt som man passar till för VDO mätarna maskar sen av för temp / tank mätarna och målar resten mattsvart , ser "nästan" original ut !!
All ström och signaler till allt förutom till till hastighetsmätaren finns redan i instrumentgruppen så med lite "pillande" och lödning på kretskortet så kan man använda den gamla pluggen som vanligt = enkelt och smidigt om man behöver demontera det hela !

// Micke

PS. glömde , Det är K.G.Knutson som säljer VDO i Sverige så kolla med dom som säljer KG´s grejer t.e.x. Autoexperten !! Ds.[/QUOTE]

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Har tyvär allt monterat men kan ta en bild på hur det ser ut framifrån !
Vet inte om du använder ABSén , jag har inget sånt i min bil utan har bara använt en givare !
Det är ju en Coaxial kabel och jag har bara tvinnat flätan så det vart en ledare vilken jag la ström på och centrum ledaren kopplade jag in till signal uttaget på hastighetsmätaren !
Använder du ABSén så måste du kolla upp om det är centrum ledaren
( vilket jag tror det är ) som ger pulser och sen koppla på dig på den istället !
Jag är mer osäker på detta men VDO mätaren behöver bara känna pulser !!

// Micke

ErikJ skrev:Tack vet ej hur diffen är då jag inte hunnit plocka ner den men jag tackar för den fina servicen att få den framkörd enda fram till händerna :)

Jo jag hade en liknande tanke jag har plockat isär mitt mätarhus och plockat ur hastighetsmätaren och tänkte som du sa ta en plastskiva å montera mätaren i huset... Om du vill ta bilder hur du löste med singnalen vore guld!

QUOTE=Cosworth 4x4;550817]Hej Erik

// Micke

PS. glömde , Det är K.G.Knutson som säljer VDO i Sverige så kolla med dom som säljer KG´s grejer t.e.x. Autoexperten !! Ds.
[/QUOTE]

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Hejsan!

Kg knutsson har vdo! Vi på Meca är bland andra återförsäljare till Kgk.

Mätarna hittar du här.
http://www.autokatalogen.se/wls/view_pr ... Id=n570197
Bara välja där vilken slags mätare du söker. Finns även givare.

Tänkte själv köra deras 100mm hastighet och varvräknare samt 52mm ladd/temp/tryck från deras serie "Vision"

Mvh David

Skriv svar