Ford Zephyr-54
- Zephyr
- Erfaren
- Namn: Dan Brovall
- Kör: Volvo v70 2,4T
Då vart det dags för bromsarna att få sig en känga och jag trodde att det var värre än det var.
Det visade sig att det sitter 2 styck bromskolvar per hjul och på 2 av hjulen kärvade sej en av dom vilket gav resultatet ojämn bromsverkan.
När vi ändå är där och rotar så kollades handbroms så allt löper som det skall.
Nu är det byte av bromsvätska och att gå över alla smörjnipplar till framvagn och knutkors som återstår,ja även att byta alla vätskor i lådan bakaxeln och motor så är det också fix och färdigt.Det käns som att målet med besiktning innan juli månad kanske klaras:checkered
Den här tråden kanske skall postan under en annan rubrik än gallerian då det börjar likna en renoveringtråd eller?
[ATTACH]36101[/ATTACH]
Bilen uppallad och en god vän till hjälp med bromsarna det går ju alltid lättare när man är 2.
Det visade sig att det sitter 2 styck bromskolvar per hjul och på 2 av hjulen kärvade sej en av dom vilket gav resultatet ojämn bromsverkan.
När vi ändå är där och rotar så kollades handbroms så allt löper som det skall.
Nu är det byte av bromsvätska och att gå över alla smörjnipplar till framvagn och knutkors som återstår,ja även att byta alla vätskor i lådan bakaxeln och motor så är det också fix och färdigt.Det käns som att målet med besiktning innan juli månad kanske klaras:checkered
Den här tråden kanske skall postan under en annan rubrik än gallerian då det börjar likna en renoveringtråd eller?
[ATTACH]36101[/ATTACH]
Bilen uppallad och en god vän till hjälp med bromsarna det går ju alltid lättare när man är 2.
- Bilagor
-
- Zephyr
- Erfaren
Aj då jag kanske leder in dig i fördärvet:)fast en kall öl sitter ju sällan fel eller hur*drool*Släggmek skrev:Kul med bilderna och att du kommit upp på banan igen. Jo, det ser ju riktigt bra ut efter ångtvätt. Imponerande "tantfångare"
på huven, nu börjar den ju verkligen lukta halvamerikanare. Lucas-systemet var ju rätt bra egentligen, utom detta med att man måste ansluta varje förbrukare enskilt vid felsökning tyckte jag var lite jobbigt. Å andra sidan, min kära saknade (snyft) Datsun gav mig de minsta bekymren när det gällde elen och el-krånglade inte mer än nån bil jag haft med Bosch-system. Mycket verkar hellre handla om taskig sammansättning av brittiska bilar överlag och dåliga tätningar i kopplingarna som samlar smuts. Jäklas det skulle jag kolla där först. Slalombromsar tycker jag låter som att det kan vara skeva bromstrummor, men ska inte svära på det.
...Attans, nu blev jag sugen på den där ölen![]()
jag skulle ta mig förut, tänk att man ska ha så dålig karaktär
.
Trummor och bromsband så jätte fina ut så det var bara justering och smörning som saknades så kom en fin bromsverkan igång och den nyper nu riktigt bra när man står på hejdar.
Kopplingen funkar klockrent så den får vara men det var ett bra tips så man vet var felet kan vara om det uppstår tackar.
-
te_wik
- Erfaren
- Namn: Tommy Wikström
- Kör: Kör Audi, men renoverar en Consul MK1
Jaha nu fungerar det att svara här, hade lite problem med det tidigare. :O
Jo, även jag trodde att Consul mk1 var den första serietillverkade bilen med "pärssonframvagn", men se där!
Blev ju bra med dörrsidan där! Hoppas mina går att rengöra på liknande sätt. Dock är nog mitt innertak utom all räddning, hel men fuktskadad
Är det någon förresten som kan svara på om man måste ta ut innertaket via fram/bakruta? Ser ut att vara rätt trångt att få ut den genom dörröppningen.
Nu är jag inte direkt etablerad på detta forumet men tråden bör väl kanske flyttas till projektdelen, för en sådan finns väl?
Mvh Tommy
Jo, även jag trodde att Consul mk1 var den första serietillverkade bilen med "pärssonframvagn", men se där!
Blev ju bra med dörrsidan där! Hoppas mina går att rengöra på liknande sätt. Dock är nog mitt innertak utom all räddning, hel men fuktskadad
Är det någon förresten som kan svara på om man måste ta ut innertaket via fram/bakruta? Ser ut att vara rätt trångt att få ut den genom dörröppningen.
Nu är jag inte direkt etablerad på detta forumet men tråden bör väl kanske flyttas till projektdelen, för en sådan finns väl?
Mvh Tommy
- Zephyr
- Erfaren
Taket sitter med spännbågar som man kan plocka ur uppåt mot taket ur sina fästen som sitter skruvade i chassit på vardera sida,detta görs nog efter att du demonterat dom inre rutbågarna och lättat innertaket från rutramarna där taket är limmat.
När själva taktyget är nerhängt så sitter det plåtar på innsidan av taket på vardera sida som också är skruvat i sidorna tror att det är över vardera dörr och vid b stolpen.
När allt är löst så fäller du ihop alla bågar som ett dragspel och ut genom en av dörrarna.
Jag skall ju montera ett tak så jag hoppas att det är så här man skall göra men det ser onekligen lite klurigt ut.
När själva taktyget är nerhängt så sitter det plåtar på innsidan av taket på vardera sida som också är skruvat i sidorna tror att det är över vardera dörr och vid b stolpen.
När allt är löst så fäller du ihop alla bågar som ett dragspel och ut genom en av dörrarna.
Jag skall ju montera ett tak så jag hoppas att det är så här man skall göra men det ser onekligen lite klurigt ut.
- Zephyr
- Erfaren
Det var längesedan jag uppdaterade med nya bilder men det skall vi räta till nu.
Bilen skall in på besiktning är det tänkt men jag upptäckte att det läcker i tätningarna där kardan axeln går in både i lådan och i bakaxeln vet inte hur petiga dom e på det men det skall ju dit nytt så besiktningen får vänta lite till.
Jag har skaffat pv 15tums fälgar i stället för orginal 13tum för både utseendet och en lite lungnare gång på motorn 80 har nu blivit bekvämt att åka i med inte allt för mycke varvande.
[ATTACH]36518[/ATTACH]
[ATTACH]36519[/ATTACH]
[ATTACH]36520[/ATTACH]
[ATTACH]36521[/ATTACH]
Bilen skall in på besiktning är det tänkt men jag upptäckte att det läcker i tätningarna där kardan axeln går in både i lådan och i bakaxeln vet inte hur petiga dom e på det men det skall ju dit nytt så besiktningen får vänta lite till.
Jag har skaffat pv 15tums fälgar i stället för orginal 13tum för både utseendet och en lite lungnare gång på motorn 80 har nu blivit bekvämt att åka i med inte allt för mycke varvande.
[ATTACH]36518[/ATTACH]
[ATTACH]36519[/ATTACH]
[ATTACH]36520[/ATTACH]
[ATTACH]36521[/ATTACH]
- Bilagor
-
-
-
-