Ford Mondeo ST200-tråd
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Jo den kommer jag ihåg att du visade mig. Den såg riktigt fin ut!rs turbo skrev:Går inte i dagen läge.Alla är ju slut körda eller har börjat å rost rejält:mad:
Den sista jag försökte köpa var nog förra året.
Tror den hade gått 8000mil, 1ägare, servad var 400mil, ingen rost, allt såg ut som nytt,50+ gubbe som ägde den.
Men den försvann fortare än en avlöning
Har du kvar regnummret på den? Hade varit intressant att veta var den går.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
reyier
- Erfaren
- Namn: Hampus Reyier
- Kör: Ford Mondeo ST200
Ska till med nya sommardäck till original fälgarna på ST200, tänkte kolla genom att 215/45r17 är rätt ovanlig så kostar dom lite mer så tänkte kolla ifall någon har testat 225/45r17 på sina original ST fälgar? Hur vart det, ser det bara fult ut och fick ballongeffekt? Är det 215/45 som original?
Mvh
Hampus
Mvh
Hampus
- Colding
- Veteran
- Namn: Rasmus Christensen
- Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
- Medlemsnummer: 245
225/45 fungerar skitbra.. Farsan körde det på sin i alla år.. 215 är original. Det ser inte alls hemskt ut med 225'or på. Fördelen är att det ger lite skydd mot fälgskrap kontra 215 som är rätt tunt på 7" bredd..reyier skrev:Ska till med nya sommardäck till original fälgarna på ST200, tänkte kolla genom att 215/45r17 är rätt ovanlig så kostar dom lite mer så tänkte kolla ifall någon har testat 225/45r17 på sina original ST fälgar? Hur vart det, ser det bara fult ut och fick ballongeffekt? Är det 215/45 som original?
Mvh
Hampus
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Beror ju lite på däckmodell i sig. Vissa kan få väldigt mycket ballong effekt.Colding skrev:225/45 fungerar skitbra.. Farsan körde det på sin i alla år.. 215 är original. Det ser inte alls hemskt ut med 225'or på. Fördelen är att det ger lite skydd mot fälgskrap kontra 215 som är rätt tunt på 7" bredd..
Tänk också på att du ändrar rullomkretsen (inte mycket).
215x45x17 är original. Jag tyckte inte det var speciellt dyrt eller ovanligt med den dimensionen. Köpte Toyo T1R till min innan. Kostade förra året 800kr/st på Däckonline. Tror dom ligger på under 1000-lappen i dag.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
reyier
- Erfaren
Jaha ja ska kolla upp Toyo däckenKeller skrev:Beror ju lite på däckmodell i sig. Vissa kan få väldigt mycket ballong effekt.
Tänk också på att du ändrar rullomkretsen (inte mycket).
215x45x17 är original. Jag tyckte inte det var speciellt dyrt eller ovanligt med den dimensionen. Köpte Toyo T1R till min innan. Kostade förra året 800kr/st på Däckonline. Tror dom ligger på under 1000-lappen i dag.
-
reyier
- Erfaren
Välkommen o Kul med fler ST200 ägareFalukorv skrev:Tjena. Nybliven ST200 ägare och har en fundering angående dimljusen. Är de lätta att demontera? Tänkte byta lampor till några som lyser lite vitare. Kollade runt här på forumet men hittar inget som hjälper. Nån som har några tips?
Dimljusen sitter bakom en lucka i fronten som du petar ut med en vanlig skruvmejsel, själva dimljusen sitter sedan med två st skruvar och ett klips. När du demonterat skruvarna o klipset så är det bara att ta ut ljuset o demontera anslutnings kabeln och sedan byta lampa genom att vrida dimljuset så du får det i två delar. Montera sedan i omvänd ordning
Så länge klipset är helt så är det väldigt enkelt jobb som tar ca 5 min att göra, det blir lite bökigare ifall det på som klipset sitter på är "trasigt" och inte sitter fast riktigt men det går att lösa
Hade det inte regnat så hade du fått bilder på hela proceduren
Mvh
Reyier
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Sitter en fin genomföring på förarsidan. Kablen kommer komma ut bakom säkringsboxen ovanför fötterna på föraren.reyier skrev:Tänkte börja dra kabel för slutsteg idag i skuffen, hittar dock inget lämpligt ställe att gå igenom torpedväggen på forden, finns det inget bra? :/
Vart är lämpligt att göra ett hål annars då?
Mvh
Reyier
Jag fick släppa på fästena till min och och vika undan den.
Men det var inga problem att få igenom min 50mm2
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
Kajon
- Erfaren
- Namn: Jonas
Hej igen
Generatorn har pajat i min st200. Jag har försökt komma åt att få bort den med lite clas olson verktyg och en Haynes reparationsbok, men min brist på erfarenhet och utrustning gör att jag inte ens lyckats få drivremmen att slakna. Det verkar som jag skulle behöva en smalare spärrnyckel.
Sen verkar skruvarna högst upp vid generatorn sitta väldigt trångt. Bör man demontera någon del för att kunna komma åt dom? Det kändes som handen skulle fastna där inne.
Skruvar man loss generatorn för sig eller tar man hela det fäste som den sitter i?
Är det värt att köpa en begagnad generator som utbyte eller bör man lägga ut pengar på en helt ny?
Den går mycket fint i övrigt, men vi har precis skaffat en ny bil så behovet av Mondeon är inte så stort längre. Jag hade en plan på att försöka fixa generatorn och sen sälja den. Men med krånglet med bytet så lutar det nog just nu åt att sälja den som den är, trotts att det inte blir många kronor.
Någon i Stockholmstrakten som är sugen på en ST200 halvkombi?
Generatorn har pajat i min st200. Jag har försökt komma åt att få bort den med lite clas olson verktyg och en Haynes reparationsbok, men min brist på erfarenhet och utrustning gör att jag inte ens lyckats få drivremmen att slakna. Det verkar som jag skulle behöva en smalare spärrnyckel.
Sen verkar skruvarna högst upp vid generatorn sitta väldigt trångt. Bör man demontera någon del för att kunna komma åt dom? Det kändes som handen skulle fastna där inne.
Skruvar man loss generatorn för sig eller tar man hela det fäste som den sitter i?
Är det värt att köpa en begagnad generator som utbyte eller bör man lägga ut pengar på en helt ny?
Den går mycket fint i övrigt, men vi har precis skaffat en ny bil så behovet av Mondeon är inte så stort längre. Jag hade en plan på att försöka fixa generatorn och sen sälja den. Men med krånglet med bytet så lutar det nog just nu åt att sälja den som den är, trotts att det inte blir många kronor.
- Keller
- Legend
- Kontakt:
För att lossa remspännaren måste du ha ett 1/2 spärrskaft med låg skalle. Fyrkantstappen passar in i ett uttag i spännaren som du sen pressar neråt och plockar av remmen.Kajon skrev:Hej igen
Bultarna sitter trångt men plocka av innerskärmen höger fram. Sen bör du ha förlängare modell ½ meter. Du får gå genom grenrören för att nå.
Bultarna kan ha ärgat då det är ett aluminiumfäste.
Glöm inte att lossa kontakterna och minus polen på batteriet (innan du börjar skruva).
Sen är det bara att krångla ut generatorn och stoppa i den nya.
Om du kan få tag på en renoverad så är det bra, men köp ingen från skroten.
Det är ett standard fel på generatorerna för Mondeo V6.
En helt ny kostar ca 3300kr på Mekonomen (för 120A) Jag hade inte satsat på Ford original (Motorcraft) då dessa verkar rasa rätt omgående.
har alltid bytat till Bosch i mina Mondeosar och alla har funkat fint.
Däremot var det en Motorcraft utbytes i min kombi när jag köpte den. Den hade hållt i knappt ett år.
Troligen är det pga att vatten och olja (från vevaxeltätningen) som letar sig ner i generatorn.
- Bilagor
-
-
-
-
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
Kajon
- Erfaren
- Namn: Jonas
Tack för ett snabbt svar och informativa bilder. Det lät inte omöjligt att komma åt, behöver lite fler förlängare bara. Det är alltså bultarna som fäster generatorn i fästet (mitt i det vita området i bild 3)? I Haynes-boken står det nämligen att hela fästet ska ut, men det är kanske inte nödvändigt.
Kan du rekommendera ett spärrskaft som passar för remspännaren? Min har som sagt lite för hög skalle.
Kan du rekommendera ett spärrskaft som passar för remspännaren? Min har som sagt lite för hög skalle.
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Det sitter 2 bult har jag för mig. Det kan vara att Haynes rekommenderar det pga att bultarna ärgar.Kajon skrev:Tack för ett snabbt svar och informativa bilder. Det lät inte omöjligt att komma åt, behöver lite fler förlängare bara. Det är alltså bultarna som fäster generatorn i fästet (mitt i det vita området i bild 3)? I Haynes-boken står det nämligen att hela fästet ska ut, men det är kanske inte nödvändigt.
Det är iaf dom bultar du ser från insidan så att säga.
Har för mig Biltema har ett spärrskaft som har rättså platt huvud.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Hej Peter!Osterman skrev:Hej hej har nyss köpt mig en ford mondeo st200.
Hoppas att kunna få många bra tips på vad jag kan göra med den för att få en snygg st200.
de är klart den bästa bilen jag har haft.
Välkommen till Ford Club Sweden och vår egen ST200 tråd
Upp med lite bilder på åket!
En modifiering som är relativt enkel och gör mycket är s.k blackeyes.
Man lackar insatserna i strålkastarna svarta. Eller i valfri kulör.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"