Packningar och bult till Pinto
-
MaddeMagnus
- Erfaren
- Namn: Magnus Jäverling
- Kör: 1969 Mercury Cougar, 1977 Ford Capri
Packningar och bult till Pinto
Ska plocka ihop en pinto nu. har det mesta, men saknar alla bultar och packningar.
Finns de att köpa i kit nånstans?
/M
Finns de att köpa i kit nånstans?
/M
Tags:
-
SK Racing
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Kit vet jag inte spontant, men ARP Engineering har en del bultar till Pinto 2000 (hög kvalitet, högt pris också). KGK Bildelar i Stockholm lär vara bland de skarpare på att finna delar till gammalt europeiskt från 60-80-tal. Det kan löna sig att höra med USA-bildetaljister som t ex Norrlands Custom, jag vet att de hade iaf tidigare en del prylar till Pinton i sitt utbud. Annars finns det ofta fortfarande ett hyggligt utbud på nätet hos tyska firmor när det gäller packningar etc. Elring och Reinz är ett par av de vanligare fabrikaten ifall du provar söka på nätet.
Alternativ är förstås att be någon fräsa ut en kopparpackning för toppen (de går att återanvända om man glödgar dem), en del menar att man riskerar blåsa motorn före packningen om nåt händer men åtminstone några som hållit på med sånt har sagt mig att risken är mycket liten och att fördelarna överväger. Insugspackning och ventilkåpspackning går bra att ersätta med "packning på tub" (finns en del olika) medan jag brukat skära ut en ur mjölktetror till vattenpumpen på mina Pintos - jo, detta är ett fullt fungerande gammalt raggartrick jag snappat upp
. Finns säkert nåt bra alternativ till asbestringarna för avgasgrenröret också, men i ögonblicket vet jag inte. Ventiltätningarna ska vara samma som till Saab (Ford) V4.
Alternativ är förstås att be någon fräsa ut en kopparpackning för toppen (de går att återanvända om man glödgar dem), en del menar att man riskerar blåsa motorn före packningen om nåt händer men åtminstone några som hållit på med sånt har sagt mig att risken är mycket liten och att fördelarna överväger. Insugspackning och ventilkåpspackning går bra att ersätta med "packning på tub" (finns en del olika) medan jag brukat skära ut en ur mjölktetror till vattenpumpen på mina Pintos - jo, detta är ett fullt fungerande gammalt raggartrick jag snappat upp
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt: