Hjälp med bild på säkringdosa. Focus 1,6tdci -08

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Jontan
Erfaren
Namn: Jonas Grankvist
Kör: Focus 1,6 TDCI -08, Audi A5 -12 Sportback

Hjälp med bild på säkringdosa. Focus 1,6tdci -08

Inlägg av Jontan »

Hej gubbs!

Har nog tabbat mig ordentligt nu när jag skulle kolla tantens bil. :banghead:
Motorfel har vi haft i flera månader nu och jag tyckte det var dax att kolla bilen så vi blir av med plingandet. Bilen har ju fungerat som vanligt så vi har bara kört på.
Har fått felkod U0073 och jag tänkte först gå på säkringar och relä så allt är helt och sitter bra. Började med säkringsdosan under huven och allt ser bra ut men efter de så går inte bilen igång. Snacka vad snopen man blir! :confused: Kollar så jag inte har satt ngn säkring eller relä fel men enligt instruktionsboken så sitter allt som de ska.

MEN till min fråga!
Kan någon vänlig själ ta en bild på sin säkringsdosa och skicka till mig så vore det helt underbart??!! Gärna på dosan under handsfacket med så jag kan kolla så att de oxå stämmer.

Lägg in den här eller skicka på mejl, vilket som.. jonasgrankvist@spray.se eller på mobilen direkt. 0708577521

Vore helt underbart om ni kan hjälpa mig..

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Du har alltså lossat samtliga säkringar om relän ur dess placeringar? Har tyvär ingen sådan modell i min närhet, men med lite tur kanske det dyker upp här.
Känner inte till just den koden men den lär tyda som U0073: Control Module Communication Bus A Off (http://engine-codes.com/u0073_ford.html).

Jontan
Erfaren

Inlägg av Jontan »

Jag har nu genom bilder från bildelsbasen och ebay.com konstaterat att säkringar och relä sitter där dom ska. Jag börjar tro att det är nycklarna som har blivit avkodade eller om boxen till startspärr inte fungerar som den ska. I instruktionsboken förklarar dom hur lampan ska blinka mm om nycklar inte fungerar. Vår lampa blinkar just så som de förklarar. :(

Jontan
Erfaren

Inlägg av Jontan »

Bilen är igång igen!! :thumb3d:

Bytte ut alla säkringar där framme under huven och då gick han igång. Ingen säkring var sönder... Men tyvärr kvarstår felkoden U0073 :rolleyes:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kvarstår den felkoden efter att man raderat denna?

Jontan
Erfaren

Inlägg av Jontan »

Jag har faktiskt problem att få bort den helt. Kör en runda och kollar igen så finns den inte i läsaren men bilen varnar ändå. Ska låta någon nolla med en annan läsare. Men det ser ut som där är något fel i ECU boxen.

Jontan
Erfaren

Inlägg av Jontan »

Måste ju bara berätta!
Mitt i allt felsökande o så fick jag ny felkod för eolysvätskan. Fyllde på vätska men fick inte bort felkoden. Ringde Ford o kollade med dom. Behövdes en felkodsläsare med IDS för att släcka koden. Hela 1200kr skulle de ha. Köpte en egen läsare efter deras uppgifter och nu kan man göra djupare felsökningar mm. Återställa grejor som partikelfilter, lägga in fjärrkontroller, släcka servicelampor mm. Rent det mesta. Ni får hojta till om ni behöver hjälp! :)

Skriv svar