Scorpio Cosworth, regbesiktning.
- GNADA75
- Veteran
- Namn: Tomas Englund
- Kör: ford scorpio/sierra
Scorpio Cosworth, regbesiktning.
Hur är det med att regbesikta en ford scorpio cosworth v6 24v 93a med manuell låda omöjligt eller möjligt ,vad behövs inför själva omregistreringen av bilen när allt är klart ? avgas intyg ,vågsedel? bromsintyg osv osv ..
alla svar är välkomna MvH Tomas
alla svar är välkomna MvH Tomas
-
JPStromberg
- Veteran
- Namn: Jan-Peter G Strömberg
- Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut - Ort: Stockholm
Hej
Hittade detta på SFRO hemsida, men inte hos Transportstyrelsen.
Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.
I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.
I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).
Det går ju alltid att bygga om och chansa på att dom inte kontrollera om det är automat eller manuell. Själv byggde jag om en 90 vanlig v6a till manuell och fick en klart bättre och roliga bil tycker jag och jag reggade med manuell
låda.
Jan-Peter
Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.
I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).
Det går ju alltid att bygga om och chansa på att dom inte kontrollera om det är automat eller manuell. Själv byggde jag om en 90 vanlig v6a till manuell och fick en klart bättre och roliga bil tycker jag och jag reggade med manuell
låda.
Jan-Peter
- GNADA75
- Veteran
hmmm ja det måste hjue bil skojigare med manuell låda ..och anledningen till bytet är att automatlådan fungerar dåligt ... har drivning fortfarande men den är så seg att åka medJPStromberg skrev:Hej
låda.
Jan-Peter
men ska kolla när första registreringen blev gjord när bilen togs i trafik första gången ..nån som vet hur man kollar detta eller lär man forska i alla papper från tyskland ???
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
så här står det på mina regpapper vet ej om det hjälper nåt å vad betyder t31f , f99b ?? vore skoj om nån hade lite mer om detta ...MvH Tomas
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- GNADA75
- Veteran
aha okej ..gäller det i sverige eller det land den rullade först i ?therealpinto skrev:Det står (ska stå) i regbeviset när fordonet togs i bruk första gången.
F99B och T31F har ingen praktisk betydelse.
Gustaf
jag klistrar lite mer så det blir lättare att reda ut när den registrerades mvh Tomas
Fabrikat: FORD SCORPIO
Färg: LGRÅ
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 1993
Identifieringsnummer: AXXGAGAPM51591
Förklaring fordonsslag
Förklaring fordonsuppgifter
Fordonsstatus: I trafik sedan 2013-07-08
Försäkringsbolag: LF DALARNA
Försäkringsdatum: 2013-07-08
Antal ägare: 9
Förvärvsdatum: 2013-04-15
Senaste EU-regbevis del 1: 2013-04-16
Senaste EU-regbevis del 2: 2013-04-16
I trafik första gången i Sverige: 1997-09-22
Import/införsel: Ja
Tillfällig registrering: Nej
står lika med årgången i pappren som jag har ..står inte vilket datum ?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- meanxpress
- Veteran
- Namn: janne pettersson
- Kör: express,sierra
- meanxpress
- Veteran
- Namn: janne pettersson
- Kör: express,sierra