Ford Focus RS mk3 2016

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
RS16
Veteran
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016

Inlägg av RS16 »

Riktig provkörningsrapport i senaste numret av (svenska) Auto Motor & Sport. Kräver prenumerantinloggning eller att man köper tidningen (elektroniskt eller i pappersformat).

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

RS16 skrev:Riktig provkörningsrapport i senaste numret av (svenska) Auto Motor & Sport. Kräver prenumerantinloggning eller att man köper tidningen (elektroniskt eller i pappersformat).
Spännande! Den ser vi fram emot... :starter:

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

Intervju med ordförande Per-Anders i separat ruta i AMS-artikeln :-)

ST3-250
Nybörjare
Namn: Anders S
Kör: Focus ST3 250

Inlägg av ST3-250 »

RS16 skrev:Riktig provkörningsrapport i senaste numret av (svenska) Auto Motor & Sport. Kräver prenumerantinloggning eller att man köper tidningen (elektroniskt eller i pappersformat).
Bra repotage även om det var kort. Nu väntar vi på en riktig test, men det lär nog dröja några månader till.

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Per/RS16, jag förstår din goda intention med artikeln, men jag vill att vi värnar om våra svenska biltidningar. Så länge artikeln inte finns tillgänglig online på Auto Motor & Sports hemsida, så skall vi inte publicera den här. Det blir inget bra i långa loppet...

Aktuellt nummer kommer ut i affärerna på torsdag (18/2) och går att köpa elektroniskt här => http://www.automotorsport.se/tidningar/ ... otorsport/

No hard feelings...

:grouphug:

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

GTBOARD.com filmar utanför hotellet i Valencia... :luvlove:

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

I nya numret av Vi Bilägare (ej i handeln än) beskrivs nya RS sakna den där extra knuffen på höga varv. Rent av lite platt och inte lika vild som host host nya Type R på dem högre varvtalen. Annars var det nästan bara ros förutom den höga stolshöjden på skalstolarna som det även anmärktes på RS mk2.

Var det något du också kände av P-A, tam på toppen?
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

Ford Focus RS Edition 2018

RS16
Veteran

Inlägg av RS16 »

davve d skrev:I nya numret av Vi Bilägare (ej i handeln än) beskrivs nya RS sakna den där extra knuffen på höga varv. Rent av lite platt och inte lika vild som host host nya Type R på dem högre varvtalen. Annars var det nästan bara ros förutom den höga stolshöjden på skalstolarna som det även anmärktes på RS mk2.

Lite komiskt att Ford bjöd i varenda tänkbar biltidning i hela Sverige till Valencia. En RS är ju knappast typbilen för en tidning som Vi Bilägare.... :rolleyes:

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

davve d skrev:I nya numret av Vi Bilägare (ej i handeln än) beskrivs nya RS sakna den där extra knuffen på höga varv. Rent av lite platt och inte lika vild som host host nya Type R på dem högre varvtalen. Annars var det nästan bara ros förutom den höga stolshöjden på skalstolarna som det även anmärktes på RS mk2.

Nä, det håller jag inte med om. Bilen har ett fantastiskt register. Ska man vara petig så finns det en liten tendens till turbolag upp till 2000 RPM ;). Inte ens Fords egna momentkurva var något som jag reflekterade över, utan jag upplevde den dra "mer eller mindre" spikrakt förbi 6000 RPM innan det sen droppar av rejält (varvstopp vid 6500/6800).

Men visst, momentkurvan är tämligen platt och ligger man fel (läs för högt) i varvtal så kanske det kan upplevas som om det skulle saknas en extra turboknuff. RS:ens linjäritet går ju naturligtvis inte att jämföra med t.ex tidiga Imprezor och Evos.

Själv tycker jag motorn hade en jäkligt trevlig karraktär och när jag körde på de kurviga bergsvägarna i Valencia så låg jag mer eller mindre hela tiden på 3:ans växel. Enda gången man gick upp på 4:an var när det gick för fort annars fanns det kraft att hantera både de snävaste hårnålarna och alla långa svepande böjar på en och samma växel. Samma upplevelse hade jag ute på banan också. Bortsett från ett par längre raksträckor där jag fick en kortare stund gå upp på 4:ans växel, så var det 3:an som gällde... :starter:
350PS_2_3-litre_EcoBoost.jpg

Skriv svar