tdci - olja i luftslangar
-
jeensa
- Nybörjare
- Namn: jens mattsson
- Kör: focus
tdci - olja i luftslangar
Bytte olja och filter på fruns focus 1,6tdci idag. Lossade luftslangen till turbon och såg att där finns svart olja. Är det vevhusventilationen som strular? Kan man fixa det själv?
mvh jensa
mvh jensa
-
jeensa
- Nybörjare
- Namn: jens mattsson
- Kör: focus
Ja jag såg den slangen, sitter fast i samma "plastbox" som oljelocket. Där finns nåt som liknar en rund liten burk som bör gå att öppna. Vågar man lossa den och se ifall där är mycket kladd? Ev rengöra?nextuz skrev:Det kommer oljedimma från vevhusventilationen.
Mellan turbo o luftfilterboxen går det en anslutning till ventilkåpanDärifrån kommer de.
mvh jensa
-
Maweric
- Nybörjare
- Namn: Dan P
- Kör: Focus FFV
Re:
Har just gjort första servicen på nyinköpta 1.6 tdci.jeensa skrev: ↑lör apr 25, 2015 12:32 pmJa jag såg den slangen, sitter fast i samma "plastbox" som oljelocket. Där finns nåt som liknar en rund liten burk som bör gå att öppna. Vågar man lossa den och se ifall där är mycket kladd? Ev rengöra?nextuz skrev:Det kommer oljedimma från vevhusventilationen.
Mellan turbo o luftfilterboxen går det en anslutning till ventilkåpanDärifrån kommer de.
mvh jensa
Bör man ta upp den där burken och rengöra när det är olja i röret före turbon?
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: tdci - olja i luftslangar
tur man gjort egr blank på mina mongos,, usch vad det stället till med görja i insug,,
-
Mickebandsåg
- Nybörjare
- Namn: Micke n
- Kör: Focus 1.6 -09
Re: tdci - olja i luftslangar
Bumpar denna tråd, jag hade olja ända till luftfiltret. Är det något jag kan kolla/rengöra? Beställt ny slang då knäböjen till vevhusvent hade ett en låsning som brustit på ett ställe.
Bilen köptes av en fordhandlare som servade och bytte kamrem för ca ett år sedan
/Micke
/Micke