säkring till parkeringsljus
-
Magnuss
- Nybörjare
- Namn: Magnus Ä
- Kör: Ford S Max
säkring till parkeringsljus
Hej! Jag har problem med vänster bakljus på min S-max -14. Jag har förstått att säkringen ska vara kopplad till parkeringsljuset. Problemet är att i instruktionsboken finns varken bakljus eller parkeringsljus med i listan... Är det någon som har koll på säkringarna så skulle jag bli glad!
-
stelu74
- Erfaren
- Namn: Stefan L
- Kör: Galaxy 2012 2.0LTDCI
Re: säkring till parkeringsljus
Kanske långsökt, men har du problem med andra ljus, typ parkeringsljus fram?
På vår Galaxy 2011 hade jag problem med bakljus på luckan och till slut visade det sig vara kopplat till att parkeringsljus fram inte fungerade. Efter mycket letande så visade det sig vara kortslutning på parkeringsljus fram som också påverkade styrning av bakljusen.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
På vår Galaxy 2011 hade jag problem med bakljus på luckan och till slut visade det sig vara kopplat till att parkeringsljus fram inte fungerade. Efter mycket letande så visade det sig vara kortslutning på parkeringsljus fram som också påverkade styrning av bakljusen.
-
Magnuss
- Nybörjare
Aha, det är något mystiskt med parkeringsljusen. De tänds när jag vrider reglaget till 0 men slocknar när jag vrider till parkeringsljuspositionen.. Fixade du det själv eller fick du lämna in den? Om du fixade själv, hur bar du dig åt?
-
stelu74
- Erfaren
Jag fixade det själv då jag misstänkte att det skulle bli svårt att felsöka för Ford-verkstaden. Det var intermittent.
Jag felsökte först bakluckans kabelstam vilket tog sin tid.
Efter lite (mycket!) Googlande hittade jag kanalen SY Diagnostics på Youtube. Kollade därefter upp kontakterna till styrdonet som sitter under handskfacket men det såg schysst ut där. Ibland kan fukt krypa i kablarna dit och ärga kontakter.
Jag mätte spänning till det parkeringsljus fram som strulade. Det gick nära 12V dit men ändå lös inte lampan. Ny lampa hjälpte inte. Då mätte jag mellan karossjord och båda kablarna till lampan, en i taget så klart. Fick klart för mig att det var något konstigt med kabeln. Mätte sedan i nästa skarv och då stod det klart att positiv matning därifrån ut till lampan hade kortslutningsproblem. Jag drog en ny kabel för 12v-matningen sista biten och då fungerade det.
Allt beror på hur händig man är. Metodiskt arbete är ju bra och Youtube-kanalen kom med lite input.
Jag felsökte först bakluckans kabelstam vilket tog sin tid.
Efter lite (mycket!) Googlande hittade jag kanalen SY Diagnostics på Youtube. Kollade därefter upp kontakterna till styrdonet som sitter under handskfacket men det såg schysst ut där. Ibland kan fukt krypa i kablarna dit och ärga kontakter.
Jag mätte spänning till det parkeringsljus fram som strulade. Det gick nära 12V dit men ändå lös inte lampan. Ny lampa hjälpte inte. Då mätte jag mellan karossjord och båda kablarna till lampan, en i taget så klart. Fick klart för mig att det var något konstigt med kabeln. Mätte sedan i nästa skarv och då stod det klart att positiv matning därifrån ut till lampan hade kortslutningsproblem. Jag drog en ny kabel för 12v-matningen sista biten och då fungerade det.
Allt beror på hur händig man är. Metodiskt arbete är ju bra och Youtube-kanalen kom med lite input.
-
Magnuss
- Nybörjare
ok, tack för infon! Jag misstänker (hoppas) fortfarande på att det är ett säkringsproblem. Bakljusen är led och den lyktan skulle Ford ha 5.800:- för. Plus arbete. Men han sa att de sällan går sönder och att det är oftast en säkring. Problemet är bara att det inte står något om varken bakljus eller parkeringsljus i listan över säkringar.... Nu har jag även nollat strömmen i 10 minuter men det hjälpte inget.
-
stelu74
- Erfaren
Bakljusen i luckan på Galaxyn är också LED. Mäta om du har spänning till dem ifall du har en multimeter. En Haynes-bok rekommenderas.