Felkod P0691 Fan 1 Control Curcuit Low

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
UlfM
Erfaren
Namn: Ulf M
Kör: Mondeo

Felkod P0691 Fan 1 Control Curcuit Low

Inlägg av UlfM »

Upptäckte att min AC inte fungerade och inte heller kylfläkten till kylaren. Jag bytte fläktkontroll-modulen och då hoppade fläkten igång. Problemet är att kylfläkten går hela tiden fast bilen är avstängd och jag inte ens har kört den alls. Jag får även Felkod P0691 Fan 1 Control Curcuit Low med Forscan. Nollställer jag felkoderna så hoppar ACn igång och går tills felkoden P0691 kommer upp igen då stannar kompressorn. Jag har även försökt kolla den lila lilla kabeln till fläktmodulen men ser inget fel på den.
Fläktreläet, kontrollmodulen och den lila lilla kabeln verkar hel men jag har inte mätt den. Kan det vara kylarvätske tempgivaren som det är fel på fast jag inte får någon felkkod?
Är oerhört tacksam om någon vill dela med sig dom vet vad det är för fel :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Felkod P0691 Fan 1 Control Curcuit Low

Inlägg av granadadr »

den lilla kabeln har gått av till min mk4,, min ac fungerar utan elfläkt,, ja utom när man står still å den ej får kylning till kondensorn, så jag tror du har något elektriskt problem,, kolla exakt vad koden står för och gräv mer i det problemet

UlfM
Erfaren

Inlägg av UlfM »

De flesta verkar ju fixa den där lilla kabeln men jag kan inte se något fel på min. Det märkvärdiga just är ju att kylfläkten går hela tiden.

UlfM
Erfaren

Inlägg av UlfM »

De flesta verkar ju fixa den där lilla kabeln men jag kan inte se något fel på min. Det märkvärdiga just är ju att kylfläkten går hela tiden.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

UlfM skrev: ↑
sön jun 25, 2023 9:50 am
mm tror att reläet(boxen du monterade in är knäpp,, för om den lilla blålila kabeln är av så går dem ej alls,, man ser inte alltid brottet,, mitt satt mot själv kontakten,, men kan sitta längre in i härvan,, finns bra sätt å kolla,, 1 ohmmät, eller köp en felsökare,, ska jag göra, men jag ohmmätte å fick noll,, slet lite i kabeln, å PLOPP var bara gummihöljet som höll ihop den, det skadade är där jag tryckte in mätinstrumentet,, var paj precis bakom där,,
Bilagor
DSC_5534.JPG

UlfM
Erfaren

Inlägg av UlfM »

Tack för svar. Jag kör Forscan och felsökt med det och då får jag felkoden P0691. Jag har frilagt den lilla kabeln så långt ner som jag kom åt i motorutrymmet och skalade den lite och mätte därifrån och i kontakten och där är kabeln hel. För mäter jag kablarna i kontakten så har jag 12V på matningen till fläkten och runt 0.4V på den lilla kabeln. Vad gör den lilla kabeln? Styr den när fläkten ska starta ? Ligger det 12V på den lilla kabeln när fläkten går och cirka 0V när fläkten ska vara av ?
Jag har funderat lite som dig att den här nya boxen jag köpte från skruvat.se kanske inte fungerar som den ska ?
Bilagor
20230625_124257.jpg

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

den lilla är en styrkabel,,inte remote,, den ger olika signaler till reläboxen,, pratade med bilelektriker och han sa det.. är likadant på Volvo dem har ju EXAKT samma system

UlfM
Erfaren

Inlägg av UlfM »

Ja boxen liknar ju mer än liten dator än ett relä så jag förstår ju att den måste ju kunna kommunicera med PCMen. :). Nu har jag beställt en begagnad box från skroten med rätt nummer så nu hoppas jag att det ska fungera. Tack så jätte mycket för all hjälp :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

mån jun 26, 2023 6:43 pm
Ja boxen liknar ju mer än liten dator än ett relä så jag förstår ju att den måste ju kunna kommunicera med PCMen. :). Nu har jag beställt en begagnad box från skroten med rätt nummer så nu hoppas jag att det ska fungera. Tack så jätte mycket för all hjälp :)
håller tummarna,, skriv gärna hur det går :)

UlfM
Erfaren

Inlägg av UlfM »

Absolut det ska jag göra :)

UlfM
Erfaren

Inlägg av UlfM »

Hej igen,

Nu har jag fått boxen från skroten och nu går inte kylfläkten när bilen är avstängd så det är ju bra. Men jag får fortfarande felet P0691 Fan 1 Control Curcuit Low. Då borde det vara den lilla styrkabeln som är av ? Tyvärr så verkar den inte av i motorutrymmet utan någonstans på vägen till PCMen. Är det någon som vet vart kabeln tar vägen? Går den direkt från fläkten till PCMen? Det kanske finns ett kopplingsschema över kontakterna på PCMen ?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

som jag skrev ej alltid synligt brott,, brukar vara av från kontakten,, till förgreningen längre ner,, dra lite i kabeln vid kontakten så ska du se att den går av,, gjorde min ;) jag tog isär kontaktstycket idag,, ellr rättare sagt en vän som är bilelektriker,, och kommer köpa en ny pinne/kabelsko,, och sen heltenkelt löda ihop å montera tillbaka

UlfM
Erfaren

Inlägg av UlfM »

Hej igen,

Jag blev så trött på att jag inte hittade vart den lilla styrkabeln var av så jag klippte av den vid kontakten ute vid kylfläkten. Sen rev jag ur styrkabeln hela vägen ända ner till kontakten i vänster hjulhus där den går in i PCMen och så klippte jag av den där åxå. Då hittade jag att den var av mitt på, alltså där den går längst ner i motorutrymmet :). Så jag lödde dit en helt ny kabel men jag får fort farande samma felkod Fan 1 control circuit low.
Nu har jag grottat ner mig hur styrmodulen till kylfläkten fungerar. I den modulen finns det en Pull-up resistor på 2,7kohm som lyfter ut 12v (rättare sagt batterispänningen i bilen) på styrkabeln när kylfläkten är av. PCMen ser då att styrmodulen finns och fungerar. Då skickar PCMen ut en PWM-signal alltså en fyrkantspuls som styr fläkten, och beroende på vilken duty cycle PWM-signalen har så varvtalsstyrs fläkten, den kan alltså ha olika varvtal.
Så för mig återstår det lite mer felsökning, antingen är det nå fel I PCMen, kontakten till PCMen, kabeln jag satte dit är felaktig eller så är kontakten vid styrmodulen till fläkten trasig :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

sön jul 02, 2023 5:27 pm
Hej igen,

Jag blev så trött på att jag inte hittade vart den lilla styrkabeln var av så jag klippte av den vid kontakten ute vid kylfläkten. Sen rev jag ur styrkabeln hela vägen ända ner till kontakten i vänster hjulhus där den går in i PCMen och så klippte jag av den där åxå. Då hittade jag att den var av mitt på, alltså där den går längst ner i motorutrymmet :). Så jag lödde dit en helt ny kabel men jag får fort farande samma felkod Fan 1 control circuit low.
Nu har jag grottat ner mig hur styrmodulen till kylfläkten fungerar. I den modulen finns det en Pull-up resistor på 2,7kohm som lyfter ut 12v (rättare sagt batterispänningen i bilen) på styrkabeln när kylfläkten är av. PCMen ser då att styrmodulen finns och fungerar. Då skickar PCMen ut en PWM-signal alltså en fyrkantspuls som styr fläkten, och beroende på vilken duty cycle PWM-signalen har så varvtalsstyrs fläkten, den kan alltså ha olika varvtal.
Så för mig återstår det lite mer felsökning, antingen är det nå fel I PCMen, kontakten till PCMen, kabeln jag satte dit är felaktig eller så är kontakten vid styrmodulen till fläkten trasig :)
nja fanns ju endel fel å välja på :( , hoppas du hittar det lätt

UlfM
Erfaren

Inlägg av UlfM »

Nu har jag hittat felet. Det var stiftet i kontakten till styrmodulen till fläkten. Samma som för dig :)
Bilagor
20230703_134203.jpg

Skriv svar