Ford Mondeo MK4 dör 10 sek efter start
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Ford Mondeo MK4 dör 10 sek efter start
eller en fallerad EGR i öppet läge ?
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Jo den borde varna , jag får också lite luftbubblor i mitt bränsleslang så det är kanske inte någon onormal mängd du ser , lite klarar dom att få in , att EGRen är ny är ingen garanti för att den funkar som den ska , jag hade nog blankat den bara för att utesluta problem , kan du håll liv i bilen med startgas ? kolla också så inte spjället i insuget bråkar för öppnar inte det som det ska så kommer bilen gå strypt för att typ dö efter 10-15 sen (jag har råkat ut för det , dock fick jag felkod på det)
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Är turboslangen hel utan sprickor ??
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Jag har ju lätt kunna se i Forscan på den gamla ventilen att den inte fungerar så jag borde kunna se det nu åxå. Jag ska definitivt se spjället ser ut i insuget. Det är ett elektronisktspjäll ?getsome skrev: ↑tor maj 02, 2024 12:22 pmJo den borde varna , jag får också lite luftbubblor i mitt bränsleslang så det är kanske inte någon onormal mängd du ser , lite klarar dom att få in , att EGRen är ny är ingen garanti för att den funkar som den ska , jag hade nog blankat den bara för att utesluta problem , kan du håll liv i bilen med startgas ? kolla också så inte spjället i insuget bråkar för öppnar inte det som det ska så kommer bilen gå strypt för att typ dö efter 10-15 sen (jag har råkat ut för det , dock fick jag felkod på det)
-
cox
- Veteran
Jo det kan man tycka, men med tanke på att du vart stående med husvagn, så kan det vara värt att se över den.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
nej nej,, du ska koppla sugen på returen,, hur mkt luft tror du får in på ledningen till högtryckspumpen,, du ska koppla den på den röda anslutningenUlfM skrev: ↑ons maj 01, 2024 9:47 amHär har jag kopplat in en stor plastdunk direkt till bränslepumpen. En svart slang som jag matar från dunken direkt in i pumpen och en genomskinligt returledning tillbaka till dunken och då ser man ingen luft I returledningen. Men suger jag I returledningen så tar aldrig luften slut.UlfM skrev: ↑ons maj 01, 2024 9:39 amNä inge direkt skillnad. Om jag startar upp motorn så går det cirka 10 sekunder och lägger av. Håller jag på så ett tag så ser jag till slut ingen luft I returledningen. Men suger jag i ledningen med kompressorn då tar aldrig luften slut.
Det är ju så märkligt, han startar och går perfekt i 10 sekunder. Försöker jag gasa då tappar han kraften ännu snabbare och börjar huttra och lägger av.
Hur tänker du att jag har kopplatgranadadr skrev: ↑fre maj 03, 2024 10:21 amnej nej,, du ska koppla sugen på returen,, hur mkt luft tror du får in på ledningen till högtryckspumpen,, du ska koppla den på den röda anslutningenUlfM skrev: ↑ons maj 01, 2024 9:47 amHär har jag kopplat in en stor plastdunk direkt till bränslepumpen. En svart slang som jag matar från dunken direkt in i pumpen och en genomskinligt returledning tillbaka till dunken och då ser man ingen luft I returledningen. Men suger jag I returledningen så tar aldrig luften slut.UlfM skrev: ↑ons maj 01, 2024 9:39 am
Nä inge direkt skillnad. Om jag startar upp motorn så går det cirka 10 sekunder och lägger av. Håller jag på så ett tag så ser jag till slut ingen luft I returledningen. Men suger jag i ledningen med kompressorn då tar aldrig luften slut.
Det är ju så märkligt, han startar och går perfekt i 10 sekunder. Försöker jag gasa då tappar han kraften ännu snabbare och börjar huttra och lägger av.
Jag har kopplat dunken direkt in på lågtryckssidan på pumpen. Sen suger jag med min genomskinliga slang på returen alltså den röda anslutningen. Är inte det rätt ?
-
cox
- Veteran
Men alltså dog bilen pga soppatorsk?
Nu har jag hittat felet. Det var EGR- ventilen 
Det var tydligen EGRen. Jag plockade bort röret till EGRen och då går han. Har du blankat EGRen? Vad finns det för risker med det angående Turbon och så ? Vart köper jag ett bra kit för det ?getsome skrev: ↑tor maj 02, 2024 12:22 pmJo den borde varna , jag får också lite luftbubblor i mitt bränsleslang så det är kanske inte någon onormal mängd du ser , lite klarar dom att få in , att EGRen är ny är ingen garanti för att den funkar som den ska , jag hade nog blankat den bara för att utesluta problem , kan du håll liv i bilen med startgas ? kolla också så inte spjället i insuget bråkar för öppnar inte det som det ska så kommer bilen gå strypt för att typ dö efter 10-15 sen (jag har råkat ut för det , dock fick jag felkod på det)