Problem dieselvärmare och eventuellt nyckel? Mondeo -08

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Elram
Nybörjare
Namn: J E
Kör: Ford Mondeo TDCI 2.0 2009 Business Edition

Inlägg av Elram »

Har funderat lite... Det verkar finnas ett samband mellan trasig värmare, "Extra värmare på" på displayen och batteridränering. Vi är tre/fyra i den här tråden som upplever det.

Jag har en känsla av att något "brunnit" i värmaren så den är kortsluten och därmed konstant ligger och drar ström. Det skulle i så fall mycket möjligt kunna tolkas av bilen som att värmaren är i gång och därmed informerar den det konstant på displayen. Det skulle även förklara varför "Aktivera nu" är konstant ikryssad och inte går kryssa ur, bilen tror den är aktiv. Det skulle även således förklara varför batteriet drar ur.

En lösning torde i så fall vara att plocka ur 80A-säkringen för värmaren. Läste även på ett annat forum att någon hade haft problem med batteridränering och löste det genom att plocka den säkringen. Därmed får man klara sig utan värmaren, men hellre det än tomt batteri.

Alternativet är väl i så fall att reparera värmaren enligt vad som tidigare nämndes ovan.

Låter det som en rimlig teori på detta problem? Någon som ser andra möjligheter? Mjukvaruproblem som nämnts tidigare tror jag inte på, bilen har rullat fint i 8 år, varför skulle det plötsligt bli ett problem?

Ska testa plocka ur säkringen imorgon. Någon som vet om det krävs några särskilda verktyg?

Elram
Nybörjare
Namn: J E
Kör: Ford Mondeo TDCI 2.0 2009 Business Edition

Inlägg av Elram »

Allt löste sig med en felkodsrensning hos verkstan. Skönt...

Dalizmb
Nybörjare
Namn: Daliz Kovacevic
Kör: Mondeo mk4

Inlägg av Dalizmb »

Hej,

Är det någon som lyckats lösa sitt problem?

Min funkar som vanligt när man tagit bort koderna. Så fort bilen står en stund och bilen går ner i vila så efter ca 30 min så står det "extra värmare på" på displayen. Går inte att klicka ur boxen "aktivera nu" och värmaren är stendöd. Raderar jag koderna igen så funkar allt som vanligt tills jag låst bilen och låtit sen stå en stund.

Skriv svar