Besikta me airbagen ur funktion?
-
rallygralle
- Legend
- Namn: fredrik granberg
- Kör: 1st capri 78 ranger 2014 kuga 2014 sierra 4x4 91
lyser den konstant så indekerar den att det är nått fel i system
och det inte fungerar ....= ja det är en anmärkning...
och det är en viktig säkerhetsdetalj på bilar SOM är utrustade med air bag
dom som inte har air bag behöver inte ens bry sej....
sen hur det slutar varje gång vet int jag... nu lägger jag ned detta
finns andra saker att slösa tid på en självklara saker.....
a-tja---
och det inte fungerar ....= ja det är en anmärkning...
och det är en viktig säkerhetsdetalj på bilar SOM är utrustade med air bag
dom som inte har air bag behöver inte ens bry sej....
sen hur det slutar varje gång vet int jag... nu lägger jag ned detta
finns andra saker att slösa tid på en självklara saker.....
a-tja---
-
Cossiekatt
-
nobody
Jag jobbar på SBP. Såhär ligger det till:
Fredrik borde ta reda på fakta innan han öppnar munnen! Det du skriver stämmer överhuvudtaget inte alls vad gäller att man kan få underkänt på airbaglampan! Det kan man defenitivt inte vid en kontrollbesiktning! Det är rent ljuga att skriva/säga att så är fallet. Bullshitt om du nu vill kalla det för det. Feltypen finns inte ens med i SBP kontrollbesiktningshandbok så det är till och med en omöjlihet att skriva den feltypen i handdatorn som man antecknar felen i. Vad gäller Dicks farfar så skulle jag vilja se det protokollet. Det kommer till 100% inte stå en feltyp vad gäller airbaglampa. Gissar att du bara snackar skit eller att du/farfar har blandat ihop det med ABS lampan. Den eller motorstyrningslampan kan man få underkänt på en inte airbaglampan.
Skulle vara trevligt om folk kunde sluta gissa till sig en massa så att annat folk kanske får onödigt arbete eller felaktig information av de som gissar till sig saker eller tror sig veta saker som de inte vet ett skit om. Ring Bilprovningen istället. Huvudkontoret har tel nummer: 08-7592300 och de kan koppla vidare dig till tekniska avdelningen som är till för att svara på dessa frågor som ni gissar er till. Där får ni 99% korrekt svar direkt!
med vänliga hälsningar Morgan på SBP
Fredrik borde ta reda på fakta innan han öppnar munnen! Det du skriver stämmer överhuvudtaget inte alls vad gäller att man kan få underkänt på airbaglampan! Det kan man defenitivt inte vid en kontrollbesiktning! Det är rent ljuga att skriva/säga att så är fallet. Bullshitt om du nu vill kalla det för det. Feltypen finns inte ens med i SBP kontrollbesiktningshandbok så det är till och med en omöjlihet att skriva den feltypen i handdatorn som man antecknar felen i. Vad gäller Dicks farfar så skulle jag vilja se det protokollet. Det kommer till 100% inte stå en feltyp vad gäller airbaglampa. Gissar att du bara snackar skit eller att du/farfar har blandat ihop det med ABS lampan. Den eller motorstyrningslampan kan man få underkänt på en inte airbaglampan.
Skulle vara trevligt om folk kunde sluta gissa till sig en massa så att annat folk kanske får onödigt arbete eller felaktig information av de som gissar till sig saker eller tror sig veta saker som de inte vet ett skit om. Ring Bilprovningen istället. Huvudkontoret har tel nummer: 08-7592300 och de kan koppla vidare dig till tekniska avdelningen som är till för att svara på dessa frågor som ni gissar er till. Där får ni 99% korrekt svar direkt!
-
Cossiekatt
Jahapp, men kanske det var abs lampan som lyste då. Har inga bevis ja kan ge dig, men han hade då sagt att det var airbag lampan. Men iofs så är han 69år så man vet aldrig.
jaja
jaja
nobody skrev:Jag jobbar på SBP. Såhär ligger det till:
-
andy78
- Veteran
- Namn: Andy
- Kör: Bil
Vet att tråden är gammal, men ifall någon annan läser.
För att ingen skall få felaktig info, ni andra skall sluta gissa eller sprida osanningar..
Citerat från bilprovningens sida, http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument
Airbaglampan lyser
Fordonet underkänns inte om airbaglampan lyser eftersom detta inte ingår i vår kontroll.
För att ingen skall få felaktig info, ni andra skall sluta gissa eller sprida osanningar..
Citerat från bilprovningens sida, http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument
Airbaglampan lyser
Fordonet underkänns inte om airbaglampan lyser eftersom detta inte ingår i vår kontroll.
-
andy78
- Veteran
Vad menar du, att en bil med lysande airbaglampa ej går igenom fom 29 januari?C skrev:Det har kommit lite nya regler från transportstyrelsen i denna frågan nu.
Den 29:e januari (och inget annat) släpte transportstyrelsen (som håller i regelverket numera) ett gäng nya regler. SBP hemsida är ännu ej uppdaterad.
Eller att reglerna är updaterade och du ej är säker på att det gäller just airbaglampan?
Att de updaterar regelverket är helt normalt.
Edit jag har nu kollat upp detta med bilprovningen och det stämmer från första februari så går bilen inte igenom med lysanda airbaglampa.
Ännu ett sätt för dem att tjäna ännu mer pengar lite märkligt att det kom i samband med avregleringen.
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Jag kan förtydliga lite; varesig Carspect, Bilprovningen, apluss eller någon annan aktör skriver några regler sedan snart två år sedan. Det är som sagt transportstyrelsen som har hand om reglerna numera och det är de, och endast de, som inför nya regler. Så att Bilprovningen gör det för att tjäna pengar är en omöjlighet och transportstyrelsen får inga penga de heller så de gör det inte i pengavinstsyfte.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
andy78
- Veteran
C skrev:Jag kan förtydliga lite; varesig Carspect, Bilprovningen, apluss eller någon annan aktör skriver några regler sedan snart två år sedan. Det är som sagt transportstyrelsen som har hand om reglerna numera och det är de, och endast de, som inför nya regler. Så att Bilprovningen gör det för att tjäna pengar är en omöjlighet och transportstyrelsen får inga penga de heller så de gör det inte i pengavinstsyfte.
Du tycker inte att det är märkligt att man kommer med detta nu efter flera år det har ju inte varit ett problem tidigare när lampan lös och lär knappast vara det nu heller.
Extra utrustningar kan vi vara utan det bordet inte vara en del av grundsäkerheten.
Märkligt det där.
- C
- Legend
Pga att det kom eg direktiv på att alla i eu ska följa dessa regler så kom detta nu och inte tidigare. Så när transportstyrelsen vart tvingade så kom det. Men vill du uttrycka helt ogrundade konspirationsteorier så e det fine by me.
Jag förstår bara inte hur du får det att gå ihop att när någon som inte tjänar pengar på att underkänna fler bilar är den som skriver reglerna. Hur ska de då enligt dig tjäna ekonomiskt på att fler bilar blir underkända?
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
andy78
- Veteran
Konspirationsteorier var tydligen en öm punkt.C skrev:Pga att det kom eg direktiv på att alla i eu ska följa dessa regler så kom detta nu och inte tidigare. Så när transportstyrelsen vart tvingade så kom det. Men vill du uttrycka helt ogrundade konspirationsteorier så e det fine by me.Jag förstår bara inte hur du får det att gå ihop att när någon som inte tjänar pengar på att underkänna fler bilar är den som skriver reglerna. Hur ska de då enligt dig tjäna ekonomiskt på att fler bilar blir underkända?
Låt mig gissa du erbetar med bilprovning alternativt sådana frågor?
EU tillför mycket bra saker men de måste även arbeta med hur det det ska bli lättare för konsumenten att få information om detta fel.
enda alternativet kan inte vara att man måste vända sig till auktoriserad verkstad.
Ett exempel, abs och lampan lyser på bilen, bilprovningen borde lätt kunna ge med info på pappret om vilken felkod det gäller, speciellt då de har utrustning för dettta iomed sin e diagnos.
Sen att bilen går igenom bromstestet i bänken utan problem men underkänns pga en lysande lampa + att samma bil av äldre modell saknar abs, men blir anmärkningsfri då den klarar bromstestet kan ju diskuteras.
Iomed ändringar av regler avseende airbaglampan så kommer det resultera i att Bilskrot och elektroniksopberget växer då det är allt för dyrt att felsöka och ibland reparera.
- C
- Legend
Jag ser fortfarande inga hållbara belägg för ditt påstående om att det ska tjänas pengar på detta genom denna regeländring.
Vidare kostar en OBD läsare idag hela 600 kr så inte behöver man lämna in till verkstad för att avhjälpa tex fel i Abs systemen.
Vidare kostar en OBD läsare idag hela 600 kr så inte behöver man lämna in till verkstad för att avhjälpa tex fel i Abs systemen.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Oavsett läget i denna diskussion gällande specifikt lysande airbaglampa så besiktades det i dagarna för egen del egen bil med lysande airbaglampa till naturligtvis utan problem eller anmärkning av något slag!
Frågade även i ämnet dess platschef om dom fått vidare åtgärdsbrev eller vibbar på att något annat gällande dessa airbag kontroller, så var det iaf inte då något enligt dom som alls var på gång gällande kontroll av just airbag,, men visst annars med EU vet man ju aldrig på sikt vad som händer...
Fullt fungerande prisbillig OBD läsare/släckare hittar man annars idag nya för några hunda riksdaler på nätet (har en själv sedan fletalet år).
Frågade även i ämnet dess platschef om dom fått vidare åtgärdsbrev eller vibbar på att något annat gällande dessa airbag kontroller, så var det iaf inte då något enligt dom som alls var på gång gällande kontroll av just airbag,, men visst annars med EU vet man ju aldrig på sikt vad som händer...
Fullt fungerande prisbillig OBD läsare/släckare hittar man annars idag nya för några hunda riksdaler på nätet (har en själv sedan fletalet år).
-
JPStromberg
- Veteran
- Namn: Jan-Peter G Strömberg
- Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut - Ort: Stockholm