bilder på min Turbo DOHC

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Snoken

Inlägg av Snoken »

Några updates eller? :) hur gick den?

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

nextuz skrev:Katt-alysator?
hund-alysator ;) (valp)
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
Lillafrilla
Veteran
Namn: Daniel Frisk
Kör: Sierra Kombi 2,9

Inlägg av Lillafrilla »

Du köpte motorn av någon här på forumet , finns det någon tråd som är ang din turbo motor ? :)
Det man inte vet , det lider man inte av :)

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend

Inlägg av BelseBoB »

Meduza skrev:Några updates eller? :) hur gick den?
den har inte äns startats ännu :( men det är bara MS:et kvar och det ska borde vara klart men har inte testat ännu. har knappt rört den sen januari, är i militären nu och slipper inte civil förräns i juli :banghead: men då! OHI ON!! :banghead:

men lite har jag gjort under permisen som att besikta 26M:an efter 5 års dvala! :nxsmile: gick igenom på första försöket!

men om jag inte super hela nästa permission så ska jag väl försöka med sierran bara den butik jag behöver delar från har upp på lördag. är ärligt talat riktigt besviken på mej själv då jag låtit det gå så långt med lat-heten.
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend

Inlägg av BelseBoB »

Lillafrilla skrev:Du köpte motorn av någon här på forumet , finns det någon tråd som är ang din turbo motor ? :)
som vad är gjort med själva motorn och bilder osv.?

det vet jag inte men tror inte det.. du får snacka med Stålis här på forumet :)
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
Lillafrilla
Veteran
Namn: Daniel Frisk
Kör: Sierra Kombi 2,9

Inlägg av Lillafrilla »

BelseBoB skrev:som vad är gjort med själva motorn och bilder osv.?

det vet jag inte men tror inte det.. du får snacka med Stålis här på forumet :)
Okej , ska kolla upp det där :) Tack iaf :)
Det man inte vet , det lider man inte av :)

Snoken

Inlägg av Snoken »

BelseBoB skrev:den har inte äns startats ännu :( men det är bara MS:et kvar och det ska borde vara klart men har inte testat ännu. har knappt rört den sen januari, är i militären nu och slipper inte civil förräns i juli :banghead: men då! OHI ON!! :banghead:

men lite har jag gjort under permisen som att besikta 26M:an efter 5 års dvala! :nxsmile: gick igenom på första försöket!

men om jag inte super hela nästa permission så ska jag väl försöka med sierran bara den butik jag behöver delar från har upp på lördag. är ärligt talat riktigt besviken på mej själv då jag låtit det gå så långt med lat-heten.
Hehe lätt hänt, då jag skulle varit klar med min nu hade jag tänkt, fast jag har inte ens börjat :rolleyes: förhoppningsvis i slutet av denna månad kommer jag kunna köpa motorn iallafall. Ett steg närmare , hur hade du gjort med kompsänkningen ? Jag hade tänkt att bara köra dubbla stålpackningar :starter:

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend

Inlägg av BelseBoB »

dubbla stål packningar fungerar, har en kompis som kör det på en turbokonverterad DOHC :)

men på min motor är det smått svarvade kolvar samt urfrästa förbränningsrum.
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
rallyelwood
Erfaren
Namn: Henning B
Kör: Saab 99GLT16 -84
Morris Minor -55
Kobolt Runabout -??
Kontakt:

Inlägg av rallyelwood »

Det där grenröret ser mer eller mindre standard ut? Eller är det egenbyggt? Om det är ett "standardgrenrör" har du någon aning om vilken bil det kommer från?
Mvh.
Henning

Mina bilar

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend

Inlägg av BelseBoB »

rallyelwood skrev:Det där grenröret ser mer eller mindre standard ut? Eller är det egenbyggt? Om det är ett "standardgrenrör" har du någon aning om vilken bil det kommer från?
det är nog garage-göra :) men väldigt simpelt och bra gjort är det! tar inte alls mycket rum och jag är säker på att det flödar fint :)
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
SpiTe
Veteran
Namn: Tobbe Bertilsson
Kör: Sierra GLS -92

Inlägg av SpiTe »

Väcker en gammal tråd till liv igen...

Blev det nån fortsättning på bygget BelseBoB?? Blev du färdig med det??
Skälet till att jag undrar är för att jag har köpt Järnkaminens kitt. *heavymetal*

-->Den som inget frågar får inget veta<--

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend

Inlägg av BelseBoB »

det stannade av då jag for i militären och stått stilla sen dess men har nu handlat EEC-IV converter kitet från usa så jag slipper laga en egen kabel mellan eec-iv och MS. så nu ska det bara test startas bara jag får tummen ur :)
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend

Inlägg av BelseBoB »

BelseBoB skrev:det stannade av då jag for i militären och stått stilla sen dess men har nu handlat EEC-IV converter kitet från usa så jag slipper laga en egen kabel mellan eec-iv och MS. så nu ska det bara test startas bara jag får tummen ur :)
första prioritet är att få pontiac besiktigad så jag har nåt att köra med men idag då jag körde henne varm rykte hon som f-n och det låg olja på motorn mellan cylinderbankarna så ända jag tänker på är "påskbrasa" :(

edit: svårt att se skillnad på [edit] och
ikväll ;)
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
SpiTe
Veteran
Namn: Tobbe Bertilsson
Kör: Sierra GLS -92

Inlägg av SpiTe »

BelseBoB skrev:men har nu handlat EEC-IV converter kitet från usa så jag slipper laga en egen kabel mellan eec-iv och MS.
Var hittade du den? Vill oxå ha!
Har precis köpt ett "komplett turbo-kitt" av Järnkaminen och ska nu ha tag på ett färdigt MS så man kan gasa på allvar. Men jag är lite för slö för att bygga själv, så en sån converter vore ju finnemang om det gick att köpa! (frågar lite nyfiket om priset oxå om du inte tar illa upp)

-->Den som inget frågar får inget veta<--

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend

Inlägg av BelseBoB »

SpiTe skrev:Var hittade du den? Vill oxå ha!
Har precis köpt ett "komplett turbo-kitt" av Järnkaminen och ska nu ha tag på ett färdigt MS så man kan gasa på allvar. Men jag är lite för slö för att bygga själv, så en sån converter vore ju finnemang om det gick att köpa! (frågar lite nyfiket om priset oxå om du inte tar illa upp)
http://www.diyautotune.com/catalog/eeci ... p-151.html

bara att regga dig (gratis) och handla :) men måste betala med creditkort. blev just 80€ för mig med post och allt! kommer med allt man behöver som komponenter för extra funktioner som t.ex. att styra tomgångsmotorn med MS. jag hann tyvärr laga om den funktionen på mitt MS kort och för tillfället vill jag inte ha nån annan extra funktion (står på sidan vad kortet har att erbjuda) så jag kör bara allt rakt över. från MS pinnarna till EEC-IV pinnarna. måste jumpa med en del kablar just för att på vissa pinnar går det inte rakt över utan går via extra funktions "platser" på kortet där det är meningen att lägga vissa komponenter men som sagt jag jumpade bara över det med kabel. pust! ;)

kan ta en bild imorgon på hur mitt blev att se ut.

blir väldigt smidigt iom. att man slipper en klumpig hemma-gjord kabel med EEC-IV i ena ändan och MS:ets kontakt i andra. adapter-kortet passar i sierrans org. stryrbox så ända du behöver är en helt vanlig pin37 kabel mellan adapter-kortet och MS, går att köpa billigt på vilken elektronik affär som helst!

mvh. Kulan
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Skriv svar