Part_boy_no1 - Taunus GXL

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild längesen den stod på hjul sistBild

Bildannan spak blev det ocksåBild

Ronny

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Måste ju bli en rostfri ståldank där för snabba växlingar :D eller en kolv som i "Milner-coupén" (Sista Natten Med Gänget-referens... fy vad man är gammal :laughing:). Btw, snyggt med den där blanklisten som skymtar runt baklyset på brukisen, var finner man sån där metervara? Har sett det på några olika bilar och eftersom jag syns måsta köra Hisingens hemslöjd i sommar också :weeping: vill jag gärna störa Ikea-stuket med lite justeringar som minskar känslan av DDR-limousine (ah, just nej, det var ju 264 som pamparna där var så glada i... :p).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Måste ju bli en rostfri ståldank där för snabba växlingar :D eller en kolv som i "Milner-coupén" (Sista Natten Med Gänget-referens... fy vad man är gammal :laughing:). Btw, snyggt med den där blanklisten som skymtar runt baklyset på brukisen, var finner man sån där metervara? Har sett det på några olika bilar och eftersom jag syns måsta köra Hisingens hemslöjd i sommar också :weeping: vill jag gärna störa Ikea-stuket med lite justeringar som minskar känslan av DDR-limousine (ah, just nej, det var ju 264 som pamparna där var så glada i... :p).

Haha en kolv blir det inteBild får se vad jag hittarBild den filmen har man sett några gånger.
Bild
Den var så när jag köpte denBild ser ut att vara nåt från Biltema kanskeBild backlyset har blivit blinkersBild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ah, snyggt är det hursomhelst :), att kasta över blinkern till backljuset och färga ordinarie yta röd ger klart mera stil åt bakdelen särskilt med kantlisten till. Just det där stuket jag är inne på, lite jänkeanstruket för kostnaden av kaffepengar och klurighet. Jag får snoka runt lite, se vad som dyker upp, Hemtema eller annorstädes :).

Man kan ju btw undra varför konturlinjerna försvunnit från armaturerna på dagens bilar (eller snarare fr o m sena 70-talets), det är ju inte som att det inte får finnas nåt blänk utan snarare verkar det som att branschen gått från att anlita bildesigners till att leja in samma gäng som ritar vitvarorna :p. Tänk va, en gång i tiden var det tvärtom dom som sneglade på bildesign :D, snacka om roligare förr ...okay, det har faktiskt sagts att Ford-designern Wesley Dahlberg som chefade för ritandet av Taunus 17m P3 hade ett gott öga till småelfirman Brauns produktformspråk, man kan ju jämföra "die Badewanne" med deras rakapparater från femtiotalet :laughing:... Usch, nu blev det ju mega-OT här :D, släpper genast sidospåret ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

jag har blinkers i mina backljus på Cosworthen :) det är snyggt jaa
Bilagor
C4.jpg

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Ah, snyggt är det hursomhelst :), att kasta över blinkern till backljuset och färga ordinarie yta röd ger klart mera stil åt bakdelen särskilt med kantlisten till. Just det där stuket jag är inne på, lite jänkeanstruket för kostnaden av kaffepengar och klurighet. Jag får snoka runt lite, se vad som dyker upp, Hemtema eller annorstädes :).

Man kan ju btw undra varför konturlinjerna försvunnit från armaturerna på dagens bilar (eller snarare fr o m sena 70-talets), det är ju inte som att det inte får finnas nåt blänk utan snarare verkar det som att branschen gått från att anlita bildesigners till att leja in samma gäng som ritar vitvarorna :p. Tänk va, en gång i tiden var det tvärtom dom som sneglade på bildesign :D, snacka om roligare förr ...okay, det har faktiskt sagts att Ford-designern Wesley Dahlberg som chefade för ritandet av Taunus 17m P3 hade ett gott öga till småelfirman Brauns produktformspråk, man kan ju jämföra "die Badewanne" med deras rakapparater från femtiotalet :laughing:... Usch, nu blev det ju mega-OT här :D, släpper genast sidospåret ;).

Det får duga på en slit och släng bilBild finns ju snygga lysen att köpa för en bra slantBild men finns roligare saker att slänga pengarna påBild man kan få en bil snyggare med liten budgetBild

Haha blir väl dyrare att tillverka bilen med smått blingbling där och härBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

granadadr skrev:jag har blinkers i mina backljus på Cosworthen :) det är snyggt jaa

Ser bra utBild väldig snygg bil du harBild hade en vit -85 2,0 för några år senBild tror jag färga dom bakljusen helt svartaBild slö var den ocksåBild

Ronny

Anglofilen
Veteran
Namn: Peter E
Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak.

Bromskompnenter

Inlägg av Anglofilen »

Släggmek skrev:Tja, iofs är det väl "bara" att skruva på Granada mk 1 huvudcylinder för till det yttre skiljer bara att Granadans vätskebehållare lutar eftersom att servon lutar på dem, men PM:a Anglofilen och be om detaljerna på hur han gjort om bromsarna på sina 70-tals-Cortinas, mycket Granada-delar ska det vara och ganska mycket bolt-on säger han. Själv har jag aldrig bytt huvudcylinder då jag bytt till de större bakbromsarna på Taunus utan att det ställt till problem och när det gäller Granada så har de med solida skivor samma belägg som Taunus, så en aning tolerans för avvikelser måste ju finnas. En väg att gå är förstås att sätta in en reglerbar ventil på ledningen bakåt för att finjustera trycket till bakbromsarna om man börjar blanda delar från olika bromssystem, men det brukar inte gillas av besiktarna.
--------------------------------------------------------------------------
Pm:a Anglofilen är inte nödvändigt:
För att reda ut en sak - Det hela började som ett experiment p.g.a. att bra bromsar är a + o när man ändå ska renovera och förbättra.
En bidragande orsak var också att ett par tjuvar förstörde pedalställ och huvudcylinder...
Pedalställ, servo och huvudcylinder kommer från Granny mk2, övriga smådetaljer från TC3 och bakaxeln togs från min Cortina 2000 GT.
Den sistnämnda har samma bromskomponenter som granada 2,6 - 3,0, undantaget är antalet bulthål i trumman.
I övrigt är det bara att bygga ihop det hela som det ser ut på Granada mk2 och tc2-tc3, "rördragningen" blir lite annorlunda då den där lilla detaljen på vä innerskärm rationaliserats bort på senare modeller av taunus och Granada. Skivor och ok fram kanske blir från storasystern även de
:516: Man kan aldrig ha för många pipleksaker :ok:

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Anglofilen skrev: (...)
Skivor och ok fram kanske blir från storasystern även de
En mycket bra beskrivning, nästan som en byggsatslista, tackar! :thumb:

Som jag tror vi var inne på tidigare nånstans bör tilläggas att Taunus och Granada har nästan - men bara nästan! - identiska spindlar, så det borde vara möjligt att göra ett kastbyte utan större bearbetning av något, men detta kanske någon redan testat och kan bena ut. Yttre styrled (p-ände) är samma på bägge och lika på bägge sidor. Nedre spindelled är samma på bägge, medan den övre är något kraftigare dimensionerad på Granada - osäker på om centrumhålet i länkarmarna och bulthålen matchar eller ej. Granadas spindel är aningen grövre och minns jag rätt ca 1,5 cm högre, frågan om det är om det är nog för att vålla någon betydande påverkan på framvagnsgeometrin som ju ändå verkar vara uttänkt ganska godtyckligt på Taunus TC1/2 och motsvarande Cortinas eftersom hjulen ändå pekar lite som de vill när fjädring och bussningar satt sig och fulla justeringsmöjligheter saknas :p.

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

BildBildBild
Den fick lite friskluft idagBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

vita bakljusen är snyggt tycker jag, tummen upp men MIN personliga åsikt är att lysena under kofångaren förstör renheten ;)

ps har föressten vita bakljus på min kombi :)

finns vita blinkers fram att köpa på mobile.de :)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

granadadr skrev:vita bakljusen är snyggt tycker jag, tummen upp men MIN personliga åsikt är att lysena under kofångaren förstör renheten ;)

ps har föressten vita bakljus på min kombi :)

finns vita blinkers fram att köpa på mobile.de :)

Blandning mellan modernt och gammalt är snyggtBild haha lyserna satt på när jag köpte bilen. Har inte plockat bort dom änBild funderar på att bygga in dimlysen i front plåtenBild

Okej. Vita blinkers fram är nästan ett måste nuBild

Ronny

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Part_boy_no1 skrev:Blandning mellan modernt och gammalt är snyggtBild haha lyserna satt på när jag köpte bilen. Har inte plockat bort dom änBild funderar på att bygga in dimlysen i front plåtenBild

Okej. Vita blinkers fram är nästan ett måste nuBild

Ronny
använd isåfall granadans dimljusramar ;) då taunus å Granada delar former på frontplåten tänkte jag
Bilagor
DSC01951.jpg

Skriv svar