Mondeo rycker vid gaspådrag på låga varv
- Ågren
- Veteran
- Namn: Christopher Ågren
- Kör: ST200, Sierra 2.8, Cortina -67 Turbo
- Kontakt:
Bytte stift och T-kablar idag, och bilen gick som en klocka:DÅgren skrev:Lyfter gammal tråd igen då
Jepp det gör de, sitter på motorblocket, under insuget. Ryckte den men blev ingen skillnad för mej iaf.
Min har har samma problem som beskrivs av trådskaparen. Rycker om man tex: petar i trean vid 2000 och ger på gas. Rycker mer om det blir mer belastning vid uppförsbacke etc. Men börjar gå bra igen när man närmar sej 4000. Går även bra om man smyger mycket på gasen, eller kör på högre varv så det inte blir lika mycket motstånd.
Har någon något förslag vad man ska börja leta?
Har sprayat alla kontakter och bytt soppa filtret.
Bilen är en ST200 -99 med 11200 mil på mätaren, tändkablarna är aldrig bytta, så det kan kanske vara en orsak, sen sitter det campion stift i som har snart passerat 4000 (Är 4000 stift)
Ska byta stift och kablar, men man blir nåji om felet kommer kvarstå
Mvh/ Ågren
-
Bananen
Jag böt tändkablarna och stiften så försvann alla mina ryckningar!!! Ta och byt stift och kablar. . . de är då helt klart värt det & då vet man ju oxå att de är fräscha sen.
De enda jag ska kolla upp, är att jag får en felkod som säger att magnetventil kärvar och att det skulle vara sugkoppsventilen. MEN?!! Vajermekanismen och styrenheten funkar som den ska och jag har mätt upp kontakten för att se att även styrenheten får rätt värden. Fattar inte vad det ska vara för magnetventil där, den verkar ju vara helt mekanisk rätt in i topparna. Kan det vara EGR:en?
De enda jag ska kolla upp, är att jag får en felkod som säger att magnetventil kärvar och att det skulle vara sugkoppsventilen. MEN?!! Vajermekanismen och styrenheten funkar som den ska och jag har mätt upp kontakten för att se att även styrenheten får rätt värden. Fattar inte vad det ska vara för magnetventil där, den verkar ju vara helt mekanisk rätt in i topparna. Kan det vara EGR:en?
-
andy78
- Veteran
- Namn: Andy
- Kör: Bil
Provade du det nya tändkablarna på det gamla stiften för att se om problemet försvann redan där?Bananen skrev:Jag böt tändkablarna och stiften så försvann alla mina ryckningar!!! Ta och byt stift och kablar. . . de är då helt klart värt det & då vet man ju oxå att de är fräscha sen.
Vart köpte du tändkablarna och vad kostade dom?
Vad kör du med för felkodsläsare, återkommer den även om du raderar felkoden?
-
badnisse
- Nybörjare
- Namn: tommy tranberg
- Kör: ford mondeo 2.0 clx hgv
Fnurga skrev:Lyfter den här tråden då jag hittat felet på min.
Tryckdifferensgivaren hade gett upp, visar en bild här vilken det är.
Silvergrejen till höger..
Jag drog helt sonika ur kontakten till den, sen gick bilen klockrent!
mvh
fy fan det här inlägget va guld värt har slitit som fan med min mondeo -98 bytt allt man kan läsa och tänka sig och av en slump tittade jag in på denna tråd. och provade detta bilen går som en klocka nu har kört 100mil sedan jag drog ur kabeln. ett stort plus ikanten för bilden va mycket lätt att hitta den då
- 4D4ME
- Veteran
- Namn: Michael Eliasson
- Kör: Focus ffv hgv -02, Fiesta 1,6 TiVCT titanium+ tillägg
Måste aktualisera denna tråd igen, pga problem med mondeo 2,0 RS -96. När jag startar utan motorvärmare går den piggt och bra i ca 5min sen vill den inte riktigt svara på gas och rycker, inte spasmryckningar utan mer som "sega" ryckningar, tomgång helt ua hela tiden. När väl motorn är varm, normaltemp går den piggt och bra igen. Var in på FORD och felkodsavläste följande fel hittades:
186 Insprutningsventilernas öppningstid längre än vad som behövs
327 DPFE spänning för låg
326 EGR systemfel (beror på ovanstående fel 327)
Det som är kollat/åtgärdat Tryckdifferensgivaren urkopplad (gick ngt bättre efter det), Nya stift, Luftfilter, Olja+filter i motor, vacumslangar +t-kors kollade. Provade koppla ur LMM med motor på tomgång började gå lurvigt. Vad kan orsaka dessa ryckningar som inte OBD2 läsaren hittar?
186 Insprutningsventilernas öppningstid längre än vad som behövs
327 DPFE spänning för låg
326 EGR systemfel (beror på ovanstående fel 327)
Det som är kollat/åtgärdat Tryckdifferensgivaren urkopplad (gick ngt bättre efter det), Nya stift, Luftfilter, Olja+filter i motor, vacumslangar +t-kors kollade. Provade koppla ur LMM med motor på tomgång började gå lurvigt. Vad kan orsaka dessa ryckningar som inte OBD2 läsaren hittar?
-
andy78
- Veteran
badnisse skrev:fy fan det här inlägget va guld värt har slitit som fan med min mondeo -98 bytt allt man kan läsa och tänka sig och av en slump tittade jag in på denna tråd. och provade detta bilen går som en klocka nu har kört 100mil sedan jag drog ur kabeln. ett stort plus ikanten för bilden va mycket lätt att hitta den då
Ingen som skruvat isär grejen som man kopplar ur kontakten från?
Vore intressant att se vad man hitta innuti, kanske det är något som kärbar som man kan göra rent eller lödningar som man kan löda om?
- 4D4ME
- Veteran
Gjorde en liten upptäckt i dag, tog oss slangen och burken från lmm till insuget och satte tillbaka igen, körde hem några km bilen gjorde som vanligt med rycken. Började fundera på om jag satt dit elkabeln som sitter på slangen vilket jag inte gjort!! Alltså var det ingen skillnad om den var kopplad eller inte? kan den sensorn/givaren vara boven till ryckningarna?
- 4D4ME
- Veteran
Nu är lmm sensorn demonterad och rengjord med crc airsensor clean. Går ngt bättre, var in och pratade med en verkare på ford som trodde möjligen nån tempgivare. Men vilken av dom i så fall? är det nån av dom som sitter på termostathuset. Vill gärna få bilen att gå så bra som möjligt då den ska säljas så fort som möjligt!
-
andy78
- Veteran
det finns 2 tempgivare en för kyltempen som går till mätaren i bilen och en för databoxen.4D4ME skrev:Nu är lmm sensorn demonterad och rengjord med crc airsensor clean. Går ngt bättre, var in och pratade med en verkare på ford som trodde möjligen nån tempgivare. Men vilken av dom i så fall? är det nån av dom som sitter på termostathuset. Vill gärna få bilen att gå så bra som möjligt då den ska säljas så fort som möjligt!
Den för databoxen brukar sitta i närheten av termostathuset, ibland är den blå och det är den du ska byta.
Lyft bort batteripolen en halvtimme för att nolla databoxen när du bytt.
-
fingret
Måste berätta en liten historia angående detta. Åker och köper en Mondeo ghia 98 av en person. Bilen går som en klocka och jag åker lycklig de 15 milen hem. Morgonen därefter så går bilen, döm av min förvåning, inte längre som en klocka utan som en kanin. Den hackar, skuttar och rycker. Min kunskap när det gäller bilar sträcker sig till att jag kan tanka bensin och på sin höjd fylla på spolarvätska. Jag tänkte direkt att nu har jag blivit blåst av en idiot igen. Stackars mig. Eländes elände. O.s.v. Går hem och söker uppgivet efter någon ledtråd på internet och hittar den citerade texten ovan, med den föredömliga bilden. Går ut till bilen och lyckas efter 5 minuter öppna motorhuven och lokalisera "Tryckdifferensgivaren". Rycker ur kabeln, kör iväg, inte ett ryck, hack eller hopp.Fnurga skrev:Lyfter den här tråden då jag hittat felet på min.
Tryckdifferensgivaren hade gett upp, visar en bild här vilken det är.
Silvergrejen till höger..
Jag drog helt sonika ur kontakten till den, sen gick bilen klockrent!
mvh
10000 bugningar till Fnurga som tog sig tid att ta denna bild. Besparade mig en hel del huvudvärk och en hel del pengar
-
fingret
Glädjen blev inte långvarig. Bilen gick bra en kväll men nu är problemet tillbaka igen, med ryckig (emellanåt VÄLDIGT ryckig) gång vid jämna varv och vid gaspådrag.fingret skrev:Måste berätta en liten historia angående detta...
Jag har bytt stift och tändkablar, ny lambdasond, ryckt ur den silvriga lådan som nämts ovan, samt kopplat ur lmm.
Det enda som gör att bilen går något bättre är om jag kopplar ur lambdasonden. Vad tyder detta på? Någon som har ett tips? Eftersom jag nyss har bytt lambda så vore det ju mkt konstigt om det skulle vara den det är fel på...