Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden
- BelseBoB
- Legend
- Namn: Kristoffer Kuula
- Kör: Austin Mini
fick en msq-fil av persson som jag tänkte testa i forrden men då jag öppnade den i megatune kom ett fel meddelande som löd ungefär såhär:
"although the file was read successfully, there were 130 warnings written to the audit.log file. you may want to review that first before you send and burn the data.
send and burn values into controller?"
jag valde [nej] iom. att jag inte visste vad det innebar.
nu, nästa gång jag startar upp megatune kommer det ni ser på bilden.
det gick att välja [nej] och då startade nog megatune men jag har inte kollat om värdena är felaktiga ännu.
allt det här har väl och göra med att persson använder en annan version än mig? så går det att göra nåt åt det så jag ändå kan använda hans msq-fil?
mvh. Kulan
"although the file was read successfully, there were 130 warnings written to the audit.log file. you may want to review that first before you send and burn the data.
send and burn values into controller?"
jag valde [nej] iom. att jag inte visste vad det innebar.
nu, nästa gång jag startar upp megatune kommer det ni ser på bilden.
det gick att välja [nej] och då startade nog megatune men jag har inte kollat om värdena är felaktiga ännu.
allt det här har väl och göra med att persson använder en annan version än mig? så går det att göra nåt åt det så jag ändå kan använda hans msq-fil?
mvh. Kulan
- Bilagor
-
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- BelseBoB
- Legend
Nu har jag tagit bort mitt megatune och installerat Perssons MT225B717.
håller på att följa readme dokumentet samt upgrading dokumentet.
jag har aktiverat copyini.bat filen. det är väl det ända jag ska göra förutom att ladda MSnS-EXTRA.s19 till MS samt köra download_firmware till MS. men det kan jag inte göra nu då jag inte har möjlighet att koppla MS till datorn ännu.
så långt är väl allt rätt gjort? förresten, ska jag köra download_firmware före jag laddar .s19 filen till MS sen?
okej nu är allt det gjort och jag öppnar mtCfg och går in på car1-setting.ini-settings;
är det MSNS_EXTRA -- James Murray and Phil Ringwood's MSnS extansions som jag ska ha aktiverat på code_variant?
men sen på idle_controller har jag IAC_GAUGE aktiverat! ska det va PWM_GAUGE eller FIDLE_GAUGE? då jag kör ju med fords tomgångsmotor och styr tändningen från VB921.
i readme dokumentet står det så här: "The SRC directory contains the source code. If you compile then make
make sure you then download the _new_ .s19"
den mappen är full med olika filer, är det nåt jag behöver bry mig i? kanske bara Persson som kan svara på det?
sen, vad tycker ni är smartare att andvända; KPa eller PSI?
det borde va allt för den här gången!
MVH/Kristoffer
håller på att följa readme dokumentet samt upgrading dokumentet.
jag har aktiverat copyini.bat filen. det är väl det ända jag ska göra förutom att ladda MSnS-EXTRA.s19 till MS samt köra download_firmware till MS. men det kan jag inte göra nu då jag inte har möjlighet att koppla MS till datorn ännu.
okej nu är allt det gjort och jag öppnar mtCfg och går in på car1-setting.ini-settings;
är det MSNS_EXTRA -- James Murray and Phil Ringwood's MSnS extansions som jag ska ha aktiverat på code_variant?
men sen på idle_controller har jag IAC_GAUGE aktiverat! ska det va PWM_GAUGE eller FIDLE_GAUGE? då jag kör ju med fords tomgångsmotor och styr tändningen från VB921.
i readme dokumentet står det så här: "The SRC directory contains the source code. If you compile then make
make sure you then download the _new_ .s19"
den mappen är full med olika filer, är det nåt jag behöver bry mig i? kanske bara Persson som kan svara på det?
sen, vad tycker ni är smartare att andvända; KPa eller PSI?
det borde va allt för den här gången!
MVH/Kristoffer
- Bilagor
-
[Filtypen txt har inaktiverats och kan inte längre visas.]
-
[Filtypen txt har inaktiverats och kan inte längre visas.]
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
jopp men det är väl s19 filen som är extrakoden iaf delen som ska till mset?BelseBoB skrev:hmm.. det kan hända. den kör väl extra koden 024s13b till MS isof.
Nåväl
Sen har jag även så den visar tempen som celsius. Jag kör med kpa men det är lika krånglikt vilket som tycker jg
- BelseBoB
- Legend
inte bra!
skulle öppna perssons msq nu då allt var fixat men så kom detta medd.!
vad göra åt saken? måste jag i värsta fall avinstallera och göra om allt igen?
mvh.kulan
vad göra åt saken? måste jag i värsta fall avinstallera och göra om allt igen?
mvh.kulan
- Bilagor
-
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- BelseBoB
- Legend
jo jag avinstallerade det.. sen då jag kollar igenom inställningarna lite i msq filen i MT så är det t.ex. på general-idle control: Algorithm = B&G On-Off*^
det är väl inte rätt? för det ska väl va på PWM? då blir alla värden reglerbara och de är ifyllda. på B&G On-Off*^ är de mörka och går inte att göra nåt åt.
det är väl inte rätt? för det ska väl va på PWM? då blir alla värden reglerbara och de är ifyllda. på B&G On-Off*^ är de mörka och går inte att göra nåt åt.
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Får man så många varningar brukar det vara en ini-fil som inte matchar eller att man faktiskt har fel Megatune till msq-filen.
Det säkraste är att bara dumpa .vex-filerna, och skriva in alla andra inställningar manuellt från en default-msq. Man kan få fram alla inställningsbilder i "sekvens" genom att köra "review mode", då kan man skärmdumpa dem eftersom.
/Gustaf
Det säkraste är att bara dumpa .vex-filerna, och skriva in alla andra inställningar manuellt från en default-msq. Man kan få fram alla inställningsbilder i "sekvens" genom att köra "review mode", då kan man skärmdumpa dem eftersom.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost