Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden
- BelseBoB
- Legend
- Namn: Kristoffer Kuula
- Kör: Austin Mini
har ominstalerat MT igen och manuellt ersatt msns_extra.ini filen istället för att använda copyini.bat
då fick jag ner felmeddelandena till 2 st.
såhär står det i audit loggen:
" WARNING(04): Constant "afrBins1" units mismatch, "AFR" in msq, expected "Volts" from ini.
WARNING(04): Constant "afrBins2" units mismatch, "AFR" in msq, expected "Volts" from ini.
Warning Details
---------------
WARNING(04) means that you have different units set in the msq and
your current configuration. This almost always means
that the value of the constant is incorrect and you must
manually correct the situation. The easiest way might
be to reset your configuration's settings, say from
Celsius to Fahrenheit, then re-reading the msq."
testade ändra tillbaks celcius till fahrenheit men visade sig bara vara ett exempel för då kom det 20 st. felmeddelanden då jag öppnade Perssons msq.
PS. testade även ändra till "display lambda instead of AFR in gauges" men ingen skillnad.
då fick jag ner felmeddelandena till 2 st.
såhär står det i audit loggen:
" WARNING(04): Constant "afrBins1" units mismatch, "AFR" in msq, expected "Volts" from ini.
WARNING(04): Constant "afrBins2" units mismatch, "AFR" in msq, expected "Volts" from ini.
Warning Details
---------------
WARNING(04) means that you have different units set in the msq and
your current configuration. This almost always means
that the value of the constant is incorrect and you must
manually correct the situation. The easiest way might
be to reset your configuration's settings, say from
Celsius to Fahrenheit, then re-reading the msq."
testade ändra tillbaks celcius till fahrenheit men visade sig bara vara ett exempel för då kom det 20 st. felmeddelanden då jag öppnade Perssons msq.
PS. testade även ändra till "display lambda instead of AFR in gauges" men ingen skillnad.
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- BelseBoB
- Legend
okej, ändrade i settings till det och då kom det inga varningar! 
men då jag kör ju med narrow band lambda. så det blir väl att set:a det i settings och ändra i msq-filen på MT för min lambda då?
börjar få finger spetsarna på det här nu
men då jag kör ju med narrow band lambda. så det blir väl att set:a det i settings och ändra i msq-filen på MT för min lambda då?
börjar få finger spetsarna på det här nu
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- BelseBoB
- Legend
nu har jag ändrat i megatune på exhaust gas settings till narrow band och EGO switch point (v) till 0.451.
sparat och öppnat MT pånytt och nu kom det inga varningar! den bara informerar vad jag öppnat och om jag vill "send and burn to controller?". så då borde det väl funka som det ska!?
är det nåt mer jag behöver ändra på iom. lambda för att det ska funka då det är inställt för bredbandslamda? tänkte på "lambda sensor targets" osv.?
sen att ställa in för mina spridare förstår jag inte riktigt.. där på "constants" och [required fuel..] det är "engine displacement" är på 350 CID nu. och "injector flow" är 42.0 lb/hr
vad ska vara va? om jag minns rätt är mina spridare 396cc och Persson hade lite mindre, 358cc
mvh.kulan
sparat och öppnat MT pånytt och nu kom det inga varningar! den bara informerar vad jag öppnat och om jag vill "send and burn to controller?". så då borde det väl funka som det ska!?
är det nåt mer jag behöver ändra på iom. lambda för att det ska funka då det är inställt för bredbandslamda? tänkte på "lambda sensor targets" osv.?
sen att ställa in för mina spridare förstår jag inte riktigt.. där på "constants" och [required fuel..] det är "engine displacement" är på 350 CID nu. och "injector flow" är 42.0 lb/hr
vad ska vara va? om jag minns rätt är mina spridare 396cc och Persson hade lite mindre, 358cc
mvh.kulan
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Det låter helt rätt när du öppnar den 
Req fuel så kan du ju ställa om det så du kan skriva in motorstorleken och spridare storleken i cc, men av nån anledning ställer den alltid om sig så det står i lb/hr och CID, men ta baar bort det och skriv in 2000cc (eller vad det är man kan ändra till? minns inte..) om du har en 2 liters och sätt spridarena till de du har är 396cc så skriv det
Det där med targets i arf tabellen är väl bara om du kör med autotune? och är det i afr eller i lambda så ska det vara samma om det är bred eller smal.
Req fuel så kan du ju ställa om det så du kan skriva in motorstorleken och spridare storleken i cc, men av nån anledning ställer den alltid om sig så det står i lb/hr och CID, men ta baar bort det och skriv in 2000cc (eller vad det är man kan ändra till? minns inte..) om du har en 2 liters och sätt spridarena till de du har är 396cc så skriv det
Det där med targets i arf tabellen är väl bara om du kör med autotune? och är det i afr eller i lambda så ska det vara samma om det är bred eller smal.
- BelseBoB
- Legend
okej!
så fast det står cc/min ska det ändå skrivas in 396 för att spridarna är 396 cc
är det kanske så att storleken på spridarna mäts i cc/min men man skriver helt enkelt bara cc?
nu då jag ändrade det till 2000cc och 396cc/min så blev det 8.5
tidigare var det 9.1 tror jag, är det det du menade med att den är väldigt fet? tänkte ifall jag ska fylla i lite iom. att det är första starten? om jag ska göra det, räcker det att jag sätter till några cc på injector flow? eller ska jag ändra direkt där det står 8.5?
är det kanske så att storleken på spridarna mäts i cc/min men man skriver helt enkelt bara cc?
tidigare var det 9.1 tror jag, är det det du menade med att den är väldigt fet? tänkte ifall jag ska fylla i lite iom. att det är första starten? om jag ska göra det, räcker det att jag sätter till några cc på injector flow? eller ska jag ändra direkt där det står 8.5?
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- Persson
- Legend
- Kontakt:
Ja precis en spridare på 200cc är 200cc/minBelseBoB skrev:okej!så fast det står cc/min ska det ändå skrivas in 396 för att spridarna är 396 cc
Nej detta har inget med det att göra att den är fet det är i själva mappen den är fet, det fixar du när bilen är igång och du ska böra mappa:)
Det går att skala ner hela mappen på nått vis som jag inte komemr ihåg
Alltså, har du en motor på 2000 och spridare som är 396 så blir det en viss summa som är din "req fuel" om jag inte minns galet så är det en teoretisk mängd bränsle som behövs för en viss storlek av motor och en viss storlek av spridare, detta gör det eneklat att använda samma mapp om man enbart vill byta spridare:) Du ska alltså inte ändra nått utan den summa blir så för att du har de storlekarna, krånglar jag till det nu
- BelseBoB
- Legend
haha! nej jag förstår! 
men då borde grundmappen vara klar för start
men jag är rädd att som vanligt dyker nåt annat problem upp, som störningar i kablar eller nåt. men ska koppla om en kabel i motorrummet som nästa och så blir det att testa vrida på nyckeln! och ja, ladda koden till själva boxen.
förrästen! då jag kör ju med fords givare, är det nåt jag måste ändra på iom. det? tänkte då det står ju i manualen om *.INC-filerna. och i source mappen du skickade finns det ju en massa INC-filer, är det för ford givare eller behöver jag inte göra nåt åt det?
men då borde grundmappen vara klar för start
förrästen! då jag kör ju med fords givare, är det nåt jag måste ändra på iom. det? tänkte då det står ju i manualen om *.INC-filerna. och i source mappen du skickade finns det ju en massa INC-filer, är det för ford givare eller behöver jag inte göra nåt åt det?
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- Persson
- Legend
- Kontakt:
Ja grundmappen är klar för startBelseBoB skrev:haha! nej jag förstår!
men då borde grundmappen vara klar för startmen jag är rädd att som vanligt dyker nåt annat problem upp, som störningar i kablar eller nåt. men ska koppla om en kabel i motorrummet som nästa och så blir det att testa vrida på nyckeln! och ja, ladda koden till själva boxen.
Jag kan inte minnas att jag ändrade nått speciellt när det gällde givarna, tpsen kalibrerar du ju direkt i megatune och mapsensorn är ju msets egna, vart det nått mna ställde om för vatten och lufttemp, men vart? Gustaf?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- Persson
- Legend
- Kontakt:
ÅÅååååhtherealpinto skrev:Ska man köra med Fordgivare för vatten och luft får man antingen kompilera om koden (med easytherm) eller byta referensmotstånden i MS. Jag tycker det senare är enklare, för då behöver man inte pilla i koden...
Men det har vi ju skrivit om förut ;-)
/Gustaf
Ja det står det säker både en å två gånger i denna tråd
- BelseBoB
- Legend
HAHA! jag har suttit halva dagen och läst i tråden efter den infon, hittade rätt snabbt R4 och R7 men ville va säker så jag läste vidare, baklänges i tråden och till sist blev det bara massa EDIS snack så då testade jag söka och såg nåt med R4 och R7 av Persson, bra tänkte jag! sen ser jag att det är skrivet idag! haha!Persson skrev:Har sutte o glott lite i tråden och det är R4 och R7 du ska byta till 22Kohm
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103