Avgassystem Sierra xr4i 2,8

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
mrpero
Nybörjare
Namn: Per Bylund
Kör: Ford sierra XR4

Avgassystem Sierra xr4i 2,8

Inlägg av mrpero »

Hej undrar om det är någon som vet vart man kan fåtag i ett avgassystem till xr4i eller om det är någon som har en ritning.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Burton verka ha, men det är inte i rostfritt men kör du inte vinter så håller det länge.

Det tar ca 6 arbetsdagar att få hem från dom.

http://www.burtonpower.com/parts-by-cat ... 2&limit=40

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Dessa kör uteslutande med rostfritt och bör gå att få tag på till den bilen:http://www.rakaror.o.se/

Kolla annars på ebay där oddsen med bör vara stora att finna på något till den modellen.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Raka rör o Ferita hade inte till min Sierra med Pinto med hänvisning till att dom var för gammla.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Mycket troligt att det är så, men raka rör tar iaf upp denna modell på sin förteckning,,, i annat fall får man väl kröka till eget system. Bara man har ritningen så.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Dom kunde bygga ett på plats på bilen, men jag köpte ett Piper från Burton istället.

Alelalen
Nybörjare
Namn: Alexander Nordström
Kör: Ktm hoj ;)

Inlägg av Alelalen »

Hejsan, lånar tråden lite jag.
Jag behöver ett nytt avgassystem till min Xr4i -84 och jag undrar om jag kan köpa rör + någon ljuddämpare som passar under och svetsa på?
Visst räcker det? =)

Någon som har något tips på vilken tum rören ska vara på? :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja alltså bygga eget rör går ju bra, jag har byggt en hel del rör till mina bilar o till dom som bara rullar sommar håller det efter "målning" bra.

På brukisen tröttnade jag som sagt på att bygga nytt varannat år o köpa ett från mupponomen för ett par tusen ryckte inte i baguetten direkt, så jag köpte ett rostfritt till brukisen.

Ja till en 2.8 så hade jag kört på 2,5", 3" känns bara onödigt, ja om man nu då inte har en motor som är trimmad givetvis och därmed har en högre genomströmmning.

Alelalen
Nybörjare

Inlägg av Alelalen »

SK Racing skrev:Ja alltså bygga eget rör går ju bra, jag har byggt en hel del rör till mina bilar o till dom som bara rullar sommar håller det efter "målning" bra.

På brukisen tröttnade jag som sagt på att bygga nytt varannat år o köpa ett från mupponomen för ett par tusen ryckte inte i baguetten direkt, så jag köpte ett rostfritt till brukisen.

Ja till en 2.8 så hade jag kört på 2,5", 3" känns bara onödigt, ja om man nu då inte har en motor som är trimmad givetvis och därmed har en högre genomströmmning.

Okej, jag får väl leta efter rostfria rör det ska nog jag hitta. :)

Den är inte trimmad men jag tänkte trimma den lite lätt senare.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Tänk bara på o göra en snygg kona där dom främre rören går ihop, så det inte blir en flödesmiss där, jag har sett en del system, både home made o köpta där man tydligen har missat den biten.

Alelalen
Nybörjare

Inlägg av Alelalen »

SK Racing skrev:Tänk bara på o göra en snygg kona där dom främre rören går ihop, så det inte blir en flödesmiss där, jag har sett en del system, både home made o köpta där man tydligen har missat den biten.
Utveckla gärna.
Jag är bara 15 år men försöker lära mig så mycket som möjligt! =)
Förresten, har du haft en RS200? *drool*

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

15, ja då började jag med min första Datsun :) är 37 nu så tiden går.

Nej bilen tillhör en kompis, ja om han har den kvar vill säga, det är dock ingen äkta, men så vitt jag har sett på den en vettigt byggd replica med en påställd YB spis, bilen på bilden är bara bakhjulsdriven.

Ja jag menar dom två rören som går från topparna går ju ihop under bilen, någonstans vid växellådan om jag inte minns fel, det är den övergången jag menar som ska bli bra.

Jag hade byggt i 2" rör från grenrören och sen 2,5" eller 3" från där dom går ihop, och det är som sagt denna konan jag menar.

Du ska sikta på minst två ljuddämpare, för o slippa volvoraggarbrölet, visst det fungerar med en men det låter en hel del o det är ett helvete o sitta o lyssna på brölet mil efter mil.

I min busbilstråd finns det bilder på ett rör jag byggt till den holken, det är bara en dämpare o den låter förjävligt :D

Alelalen
Nybörjare

Inlägg av Alelalen »

SK Racing skrev:15, ja då började jag med min första Datsun :) är 37 nu så tiden går.

Nej bilen tillhör en kompis, ja om han har den kvar vill säga, det är dock ingen äkta, men så vitt jag har sett på den en vettigt byggd replica med en påställd YB spis, bilen på bilden är bara bakhjulsdriven.

Ja jag menar dom två rören som går från topparna går ju ihop under bilen, någonstans vid växellådan om jag inte minns fel, det är den övergången jag menar som ska bli bra.

Jag hade byggt i 2" rör från grenrören och sen 2,5" eller 3" från där dom går ihop, och det är som sagt denna konan jag menar.

Du ska sikta på minst två ljuddämpare, för o slippa volvoraggarbrölet, visst det fungerar med en men det låter en hel del o det är ett helvete o sitta o lyssna på brölet mil efter mil.

I min busbilstråd finns det bilder på ett rör jag byggt till den holken, det är bara en dämpare o den låter förjävligt :D

Jaha :)
Min pappa körde med en RS200 något år i rallycross, det är ju udda bilar.

Det ska jag kolla, tack!

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

Hej .
lite nyfiken bara......vilka år körde din far rs 200 och vad heter han.??? jag själv var med på den tiden som mek. således känner jag till bilarna rätt hyfsat ....slantar hellre pengar på en fräsch RS 200 än en ferrari ( förutom f 40 )..... visst ja ...avgas system ... byggde eget till min scorpio 2,8i - 86a främre rören i original storlek , y röret ( där rören går ihopa ) från där gick jag upp till 2,5" , en längre "rakt igenom " innan bak axeln och som slut dämpare en kortare modell pga plats brist plus en down pipe på 3 " .... resultatet dovt ljud . skarp refräng dock utan att vara störigt på långturer.. att sedan bilen blev piggare är ett plus förutsatt att motorn är rätt inställd och i bra skick...

MVH

Alelalen
Nybörjare

Inlägg av Alelalen »

Granworth skrev:Hej .
lite nyfiken bara......vilka år körde din far rs 200 och vad heter han.??? jag själv var med på den tiden som mek. således känner jag till bilarna rätt hyfsat ....slantar hellre pengar på en fräsch RS 200 än en ferrari ( förutom f 40 )..... visst ja ...avgas system ... byggde eget till min scorpio 2,8i - 86a främre rören i original storlek , y röret ( där rören går ihopa ) från där gick jag upp till 2,5" , en längre "rakt igenom " innan bak axeln och som slut dämpare en kortare modell pga plats brist plus en down pipe på 3 " .... resultatet dovt ljud . skarp refräng dock utan att vara störigt på långturer.. att sedan bilen blev piggare är ett plus förutsatt att motorn är rätt inställd och i bra skick...

MVH
87-88 Mikael Nordström. Chassinummer 105. ;)

Skriv svar