Värmespjällets placering, hjälp önskas

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Tågklareraren
Nybörjare
Namn: Stefan Olsson
Kör: Ford Fiesta 1,25 Titanium 2010

Värmespjällets placering, hjälp önskas

Inlägg av Tågklareraren »

Hej!
Har en Mondeo -00 som antagligen värmespjället fastnat på eller att motorn till det krånglar. Det regnade och var kallt en dag då upptäckte jag att det inte fanns nån värme.
Efter någon dag funkade plötsligt värmen när jag provade men nu är den borta igen.
Jag har tagit bort handskfacket och filtmattan så att man kan se värmefläktspaketet. Jag har även tagit några bilder för jag hoppades på att någon skulle kunna peka ut var detta spjäll sitter.

Finns det någon vänlig själ som skulle vilja försöka förklara för mig var detta spjäll och dess motor sitter.

Tacksam för hjälp

Vänligen
/Stefan
Bilagor
fläkt 003.jpg
fläkt 002.jpg
fläkt 001.jpg

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Vet ej om du inte redan fått fart på funktionen redan, men vanligen är det inte helt ovanligt annars med att någon av dess vakuumslangar släppt precis bakom mitten konsollen (vid sidan om stereon.

Men för just värmefördelningen (varmt/kallt) i ditt fall sitter det en enkel vajer mellan reglaget och värmekranen jag har för mig sitter upp mot värmepaketet ovanför pedalerna.
Så kika närmare där genom att demontera mittkonsollens vänstra sidopanel, så bör det synas var dess vajer släppt från sitt fäste.

För visst känns värmereglaget helt utan motstånd nu?

Tågklareraren
Nybörjare

Tack, äntligen nån som försöker hjälpa mig!

Fick en sprängskiss av en verkare på Ford idag.
Den dosa som strecket pekar på "trodde" han var den motor som styr spjället.
Lossade dosans 3 skruvar men lyckas bara dra den ca 1 cm mot mig sedan tar instrumentpanelen emot.

Något motstånd har jag inte känt. Jag har sådan där digital AC så man
trycker bara på knappar.

Bild 2 visar hur den ser ut i verkligheten.

Tror du ändå att det är på vänstersidan jag ska fortsätta felsökningen?

Tacksam
/Stefan
Bilagor
in real.jpg
Värmespjällsmotor.jpg

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Okey skulle frågat det med för den manuellt reglerade konstruktionen har just vajer för värmeregleringen. Där den för den automatiska varianten riktigt har en elektrisk ställmotor.

Är som sagt inte hemma på den modellen men utgår man från att komponent "1" är intaget som brukar vara på passagerarsidan.
Så sitter denna ställmotor som reglerar spjället så på högersidan (det vid frågetecknet)... Så kika uppåt under från passagerarsidan så bör du se denna reglermotor på fläkthuset.

Tågklareraren
Nybörjare

Så då är det "rätt" motor på bilden.
Frågan är om den ska gå att få bort eller om man måste demontera hela instrumentpanelen?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Innan man far med allt för mycket gissningar så bör detta vara den reglermotorn om det dessutom finns kablage dragen till densamma.

Bör som det ser ut i så fall gå att demontera denna utan att behöva demontera värmehuset osv. Så denna bör synas rätt bra under i från.

Tågklareraren
Nybörjare

Jodå, det är kablage draget till den (snäppsockel).

Måste vila ryggen ett par dar nu men sen ska jag försöka hitta den 4e
skruven å se om jag kan få loss motorn då.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då verkar du iaf vara på rätt spår,,, ja då vet du hur det kan vara som bilmekaniker då med inte allt för bekväma arbetsställningar alla gånger.
Är själv där av efter dryga 27 års som bilmekaniker numer sjukpensionär delvis orsakad av yrket..

Tågklareraren
Nybörjare

Samma här fast efter dryga 20 år på SJ, bärandes tunga paket och trampandes i makadam.

Sedan kan man ju diskutera olika tortyrmetoder av dom som konstruerar bilar :banghead:

En bilmeks arbetsställningar är inget för en med paj rygg och knappt för bilmekarna heller. :rolleyes:

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis och sådana hobbyjobb passar jag mig numer för,,, mest idiotiska konstruktion genom egna tiderna är ändå personaltransport bandvagnen (PBV302).

Man hade "förmånen" att skruva allt för mycket med under sista FN tjänstgöringen i Bosnien, där allt med denna vagn var trångt trångt tungt och precis allt mycket kompakt byggt runt en stor dieselpanna.

Tågklareraren
Nybörjare

Uppdatering:
Det finns inget problem som inte lite våld löser :banghead:

Den 4e skruven syns inte ens om man använder speglar så jag tog helt sonika och bröt loss den (se bilden).

Har nu plockat isär motorn och kopplat upp den mot ett nätagg.
Motorn funkar hur fint som helst, däremot var det väldigt solkigt
under dom strömförande bleck som rör sig fram och tillbaka för att vrida spjället.
Imorgon ska jag koppla upp motorn mot bilens elsockel och se om jag kan få motorn att röra sig då.
Gör den det så var det det solkiga som var problemet.
Gör den inte det så är det något fel i elen på vägen fram till motorn.
to be continued...
Bilagor
Värmespjällsmotor.jpeg

Tågklareraren
Nybörjare

Update:
Som jag skrev igår så sitter det under det vita halvmåneformade drevet ett antal som "fingrar" dessa rör sig över en ledande bana på kretskortet under.
Där hade fett smält ner och kladdats ut så det fanns ingen kontakt mellan "fingrarna" och kretskortet. Jag torkade rent och tvättade med kemiskt ren bensin. Därefter provkörde jag motorn i bilen för att kunna se om drevet som ska flytta spjället reagerade på acc:n. Det gjorde det !!!
Om detta var felet eller om det är en slump vågar jag inte gissa på men allt är återmonterat och funkar perfekt!

Tack alla som följt mina vedermödor.
/Stefan

Skriv svar