4.5 Hk B&S VS SK Racing
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Vadå dålig precision ??? Är väl som vilken Harley som helst ....Toleransena är tum eller i bästa fall delar av tum
jag har ett strålande exempel på detta , Jag har faktiskt en Amerikansk bil i garaget också och i verkstadshandboken står det att toe in vinkeln skall vara 1/8 - 1/4" ??? prova att köra runt med 1/4" i toe in !!! däckhandlaren skulle vara överlycklig
jag har ett strålande exempel på detta , Jag har faktiskt en Amerikansk bil i garaget också och i verkstadshandboken står det att toe in vinkeln skall vara 1/8 - 1/4" ??? prova att köra runt med 1/4" i toe in !!! däckhandlaren skulle vara överlycklig
Old FORD's can always be faster ......
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Alla trädgårdsskötares förbannelse, de där motorerna... de borde förkortas BS i stället för B&S... eller om det borde vara S&M
. Det var intressant att en gång i tiden jämföra med en något mindre Sachs-maskin som fanns ett tag till Klippo så det var exakt lika mossjagare utom motorerna. B&S 2-taktare hade sin absolut enda fördel i aningen mera vridmoment, allt annat var sämre som soppaförbrukning, avgaser som en slutkörd Trabant och vibrationer som en färgskakare vet ju alla att de ger
, bara aningen bättre betyg för 4-taktarna som utvecklats från samma grundkonstruktion men de håller sämre tycker jag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
Ytterligare OT: Jag har gängorna på hjulen åt olika håll på min skrot-Valiant beroende på sida (idén var klokt tänkt att förhindra muttrarna att gängas upp om de inte dragits rätt) men bara hälften av pinnarna är kvar p g a att nån raggare tydligen inte tog en funderare när det kärvade
. Lite intressant jämförelse ändå, jag har aldrig sett en sån skada på någon europé hur hårt folk än våldat på muttrarna.
Sen, B&S... ser man till totalekonomin är det nog värt mellanskillnaden till ett alternativ med motor av annat fabrikat om man räknar skillnaden i förbrukning, servicebehov och... ja, inte så att jag måst sjukskriva mig nån gång enbart för att ha brukat en, men skulle man räkna livränta för långtidspåverkan på hörsel, fingerleder och andning de där industriella relikerna haft skulle det nog räckt till en domstolsförlikning om man bott där de tillverkas
.
Sen, B&S... ser man till totalekonomin är det nog värt mellanskillnaden till ett alternativ med motor av annat fabrikat om man räknar skillnaden i förbrukning, servicebehov och... ja, inte så att jag måst sjukskriva mig nån gång enbart för att ha brukat en, men skulle man räkna livränta för långtidspåverkan på hörsel, fingerleder och andning de där industriella relikerna haft skulle det nog räckt till en domstolsförlikning om man bott där de tillverkas
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Släggmek
- Legend
Nå, det är väl (förhoppningsvis) så att man får vad man betalar för och i bästa fall att även B&S bryr sig om att utveckla produkterna. För min del minns jag deras små 2-taktare på runt 3-5 hk från 70-60-talen utan någon saknad, de var bättre byggda när de satt på proffsmaskiner men bara i fråga om tillförlitlighet/livslängd och servicebarhet, ruskiga saker att arbeta med längre pass eftersom skadefrekvensen på sånt som vibrationsskador och buller stiger brant efter några timmar. Husqvarna brukar ha/haft bra prylar som jämförelse tycker jag. Det är ju egentligen allvarligare med dålig precision osv på små motorer som man använder i direktkontakt, typ handdragna klippare och gräsröjare/röjsågar där alla bristerna förmedlas direkt till brukaren, så det är ju först och främst där kvaliteten borde vara prioriterad hellre än för de lite större maskinerna typ trädgårdstraktorer etc, men då kommer vi ju till frågan om kapitalvaran som förväntas ge mest valuta för de större pengarna. Kan förresten lista det värsta exempel jag kommer på: femtiotals handdragen sopmaskin med ILO tvåtaktare, rena tortyrredskapet som klarade att skrämma bort folk inom en radie av 20 meter bara med sitt buller och oljeavgaser
. Skulle kunna tjänat som terrorvapen.
)