1,8 ffv -07 hackar och är svag
-
frwe
- Nybörjare
- Namn: Fredrik
- Kör: Ford Focus 1,8 -07
1,8 ffv -07 hackar och är svag
När man ska iväg så hackar den till, när man växlar hackar den till, håller man jämn gas i 50 km/h och trycker på gasen så hackar den till
Trycker man till på gaspedalen när man har i friläget så hostar den till som om den bara får luft i början, blir så i alla varvtal
Tycker att den känns svag upp till 5200 varv då händer det något, den börjar accelerera ordentligt, men det är lite sent
Tidigare ägaren körde bara på etanol, jag kör bara på bensin
Jag har gjort alla service enl boken på Fordverkstad, den har gått 12200 mil
Hade lös spridarna och lämnade in dem, liggandes i ultraljudsrengöring, ingen skillnad
Det finns inga felkoder enl Fordverkstan vid 12000 mila service:en
Vad är det för fel ?
Trycker man till på gaspedalen när man har i friläget så hostar den till som om den bara får luft i början, blir så i alla varvtal
Tycker att den känns svag upp till 5200 varv då händer det något, den börjar accelerera ordentligt, men det är lite sent
Tidigare ägaren körde bara på etanol, jag kör bara på bensin
Jag har gjort alla service enl boken på Fordverkstad, den har gått 12200 mil
Hade lös spridarna och lämnade in dem, liggandes i ultraljudsrengöring, ingen skillnad
Det finns inga felkoder enl Fordverkstan vid 12000 mila service:en
Vad är det för fel ?
-
frwe
- Nybörjare
Bilen blev riktigt bra efter spridarbytet, nu fick jag stabil tomgång oxå, nästa tankning blir med etanol
Om du vet siffrorna på 08:ans spridare så går det kolla i denna lista http://www.usrallyteam.com/content/prod ... r_data.xls
Om du vet siffrorna på 08:ans spridare så går det kolla i denna lista http://www.usrallyteam.com/content/prod ... r_data.xls
-
fonzeka
- Veteran
- Namn: Anders W
- Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000
Vart har du fått informationen om att de bytt spridare?Daytrader skrev:Ford focus från 2008 (facelift / mk2) använder en annan "improved" bränslepspridare, passar denna till dom äldre modellerna såsom min från 2007?
Bränslespridare med art.nr 280156156 är orange-färgad
Bränslespridare till dom nya modellerna är gränfärgad.
Kollar man på bildelsbasen så verkar det vara samma spridare på de nyare modellerna också.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/F ... dare/Alla/
-
Daytrader
- Erfaren
- Namn: Adam
- Kör: Ford Focus -07 FFV
Det gröna var inte till Ford Focus, ser jag nu. Det gäller en annan modell för USA marknaden.fonzeka skrev:Vart har du fått informationen om att de bytt spridare?
Kollar man på bildelsbasen så verkar det vara samma spridare på de nyare modellerna också.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/F ... dare/Alla/
Kollar man på din länk så ser man att art.nr inte är samma.
0280 156156 är till mk2
0280 156155 är till mk2,5 (08 och uppåt)
Egenskaperna skiljer också dessa åt enligt:
http://www.usrallyteam.com/content/prod ... r_data.xls
0280 156155 finns att beställa från Litauen för ~345kr/st, om nu dessa verkligen är Bosch vilket jag tvivlar på.
0280 156156 kostar ~1000kr från England av märket Bosch.
Sedan har vi OEM som går under namnet FJ462 och skall följa artnr 0280 156156
http://www.ebay.com/itm/Standard-FJ462- ... f8&vxp=mtr
Frågan är FJ462 har samma egenskaper som 0280156156
-
noggerblack
- Erfaren
- Namn: dennis
- Kör: c-max
-
frwe
- Nybörjare
Den går bra i alla lägen utom nu när det är kallt ute, första starten på morronen, med bensin i tanken och kall motor ca 10 gr ute, då är den svag och orolig när man släpper kopplingen. När den blir varm så går den bra med stabil tomgång mm, det gjorde den inte innan spridarbytet.
Vad är nästa pryl man ska prova byta ?
Vad är nästa pryl man ska prova byta ?
-
Daytrader
- Erfaren
Det där med hackande och etanol är rätt välkänd på Focus 1.8F.
Hade samma problem, hackig motor vid start, motorstopp vid intryckt koppling osv.
Jag bytte själv tändstiften vid 6500mil och med dom symptomen som är listad ovan hjälpte bytet något i början men sedan började problemen återkomma.
Har ingen direkt lösning men åker jag långa sträckor, typ 500km på motorväg och med bensin brukar motorn därefter kunna klara av 10 tankningar med etanol innan skakningar/motorstopp återigen återkommer.
Så mitt råd är att tanka med bensin då och då.
Jag brukar byta motorolja var 1000:e mil oavsett om jag kör med bensin eller etanol och dessa byten brukar göras på en bekants verkstad.
Jag har märkt att motoroljan är något röd(!) till färgen. Även mekanikern har påpekat detta. Om jag inte minns fel har det skrivits om "röd avlagring" i motorn med etanol på diverse sidor.
Kan denna röda avlagring vara boven i dramat?
Hade samma problem, hackig motor vid start, motorstopp vid intryckt koppling osv.
Jag bytte själv tändstiften vid 6500mil och med dom symptomen som är listad ovan hjälpte bytet något i början men sedan började problemen återkomma.
Har ingen direkt lösning men åker jag långa sträckor, typ 500km på motorväg och med bensin brukar motorn därefter kunna klara av 10 tankningar med etanol innan skakningar/motorstopp återigen återkommer.
Så mitt råd är att tanka med bensin då och då.
Jag brukar byta motorolja var 1000:e mil oavsett om jag kör med bensin eller etanol och dessa byten brukar göras på en bekants verkstad.
Jag har märkt att motoroljan är något röd(!) till färgen. Även mekanikern har påpekat detta. Om jag inte minns fel har det skrivits om "röd avlagring" i motorn med etanol på diverse sidor.
Kan denna röda avlagring vara boven i dramat?
-
fonzeka
- Veteran
- Namn: Anders W
- Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000
Har upplevt liknande symptom på min med, men det konstiga är att det är mer krångel när man tankat bensin.
Bytte tändstift på min med nu strax efter 11000 mil och efter det har jag inte märkt nåt krångel alls, fast den har iofs bara gått på etanol då också
Vad kör du med för olja Daytrader?
De flesta oljorna har ju färgämnen tillsatta, men jag vet inte om det är så vanligt med röd dock.
frwe: Nästa steg är väl att kolla om det är nån givare som inte funkar som den ska.
Om du har en sån blåtandsplugg till OBD2 uttaget skulle jag kika så temperaturerna verkar stämma när motorn är kall.
Jag tror dock mer på att det är mappningen i ecun som inte är helt optimerad, tyvärr är det nog svårt att gåra nåt åt det själv.
Bytte tändstift på min med nu strax efter 11000 mil och efter det har jag inte märkt nåt krångel alls, fast den har iofs bara gått på etanol då också
Vad kör du med för olja Daytrader?
De flesta oljorna har ju färgämnen tillsatta, men jag vet inte om det är så vanligt med röd dock.
frwe: Nästa steg är väl att kolla om det är nån givare som inte funkar som den ska.
Om du har en sån blåtandsplugg till OBD2 uttaget skulle jag kika så temperaturerna verkar stämma när motorn är kall.
Jag tror dock mer på att det är mappningen i ecun som inte är helt optimerad, tyvärr är det nog svårt att gåra nåt åt det själv.
-
Daytrader
- Erfaren
http://www.levoil.de/epages/62903875.sf ... roducts/68
Denna brukar jag byta själv. På servicen (Mechanum/CMS) är det castrol-olja som gäller.
Den rödaktiga färgen är synlig när man tappar oljan och inte vid påfyllning, då har oljan utseendemässigt samma färg som rapsolja.
Denna brukar jag byta själv. På servicen (Mechanum/CMS) är det castrol-olja som gäller.
Den rödaktiga färgen är synlig när man tappar oljan och inte vid påfyllning, då har oljan utseendemässigt samma färg som rapsolja.