Värmeproblem i kupén
-
wissel
- Veteran
- Namn: Freddie Wisselgren
- Kör: XC 90 2,5 T
Värmeproblem i kupén
Får inte in någon värme till kupén i Focusen. Bägge slangarna framme vid torpedväggen ingående o utgående ? är varma, kylvätska oförändrad dvs rätt. Trycker på returslangarna till expansionskärlet och det flödar på. Motortemp. stabil, mätaren visar 70-80 gr.
Däremot tycker jag Värmevredet känns lite skumt, nästan som om det spjärnar emot när man vill vrida det mot mera/maxvärme! Hur är styrningen konstruerad där? Knappast vajer eller hur, elektriskt ?
Tycker mig också märka att det inte är speciellt mycket tryck i expansionskärlet när jag lossar på locket?
Finns det någon kran som styrs av Värmevredet och i så fall HUR ?
Är det någon som kan tipsa om hur jag går vidare så vore jag tacksam.
Googlat som en tok, Värme Reglermotor som kärvar ?? Var sitter den? i Kupén eller inne i bilen?
MVH Freddie
Däremot tycker jag Värmevredet känns lite skumt, nästan som om det spjärnar emot när man vill vrida det mot mera/maxvärme! Hur är styrningen konstruerad där? Knappast vajer eller hur, elektriskt ?
Tycker mig också märka att det inte är speciellt mycket tryck i expansionskärlet när jag lossar på locket?
Finns det någon kran som styrs av Värmevredet och i så fall HUR ?
Är det någon som kan tipsa om hur jag går vidare så vore jag tacksam.
Googlat som en tok, Värme Reglermotor som kärvar ?? Var sitter den? i Kupén eller inne i bilen?
MVH Freddie
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
18800 mil. 1,8. Bensin/Etanol
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
-
wissel
- Veteran
Tusen TACK Svennas för ditt svar. Då får det bli att försöka ta loss
värmereglapaketet för om jag ser rätt så sitter reglagemotorn alldeles bakom panelen!?
Förhoppningsvis så sitter "sargerna" med clips enbart o reglagepaketet med 1 skruv på vänster sida?
Ruggigt ovan att Meka Ford dessvärre men men, tips mottages tacksamt förstås.
värmereglapaketet för om jag ser rätt så sitter reglagemotorn alldeles bakom panelen!?
Förhoppningsvis så sitter "sargerna" med clips enbart o reglagepaketet med 1 skruv på vänster sida?
Ruggigt ovan att Meka Ford dessvärre men men, tips mottages tacksamt förstås.
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
-
wissel
- Veteran
Har inte hoppat på detta än, rädd för att bryta sönder sargerna runt då jag inte kan se hur dom sitter fast o VAR ev.Clips sitter. Bilderna är bra och visar hur det ser ut men jag kan inte se var man vågar bända o bryta. Det är ju dotterns bil så då gäller det att vara försiktig....
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
-
wissel
- Veteran
Problemet löst.
Inget fel på reglermotor däremot antennkabeln hade lagt sig så att wiren kom i kläm, därav att vredet fjädrade tillbaka.
Slutet gott allting gott. jag lämnade den till Upplands Motor i Hammarby då min planering sprack. Jag är MYCKET nöjd med verkstaden där och man blir riktigt bra bemött av alla, visste inte att det fanns såna verkstäder i Sthlm. Heder åt dom. Dom delar som dom beställt gick i retur utan "gnissel". Midsommaren är räddad för dottern.
Slutet gott allting gott. jag lämnade den till Upplands Motor i Hammarby då min planering sprack. Jag är MYCKET nöjd med verkstaden där och man blir riktigt bra bemött av alla, visste inte att det fanns såna verkstäder i Sthlm. Heder åt dom. Dom delar som dom beställt gick i retur utan "gnissel". Midsommaren är räddad för dottern.
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.