Säkerhetsbälte strul.
-
Greuz
- Erfaren
- Namn: Patrik S
- Kör: Focus 1,0 EB 125 Hk 2014
Säkerhetsbälte strul.
Hej, jag har strul med bältet på förarsidan på min 2014 focus. Det går att sticka ner i bälteshållaren ( den med röd knapp) men låses inte fast utan åker upp på en gång. Jag har dammsugit och sprayar i wd-40 utan resultat. Någon som har något tips?
Tacksam för svar snarast.
Patrik
Tacksam för svar snarast.
Patrik
-
xzatzy
- Erfaren
- Namn: Anders
- Kör: Fårdlös....
Re: Säkerhetsbälte strul.
hade samma problem med bältet väster bak på min Focus.
Satt en pomfrit i hållaren samt själva plasthöljet hade kommit i olag.
Plockade isär och rengjorde så började det funka.
Satt en pomfrit i hållaren samt själva plasthöljet hade kommit i olag.
Plockade isär och rengjorde så började det funka.
-
Greuz
- Erfaren
- Namn: Patrik S
- Kör: Focus 1,0 EB 125 Hk 2014
Fixat hos verkstad, men kostade nästan 1700 hos ej märkesverkstad. Fick byta ut hållaren mot en ny.. Inte kul men säkert ..
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
OBS!: Ingen skadeglädje utan bara beskriva en kontrast.
Det var längesedan, på 70-talet. Jag hade en Volvo 145, men någon hade bytt eller blandat med säkerhetsbälten i bilen. Jag var långt bakom från första ägaren, så jag minns inte riktigt hur det låg till. Bältena, som var rullbälten gick inte att spänna fast i låsen. Som sagt lite oklart hur och vem som hade satt i rullbältena. Fästet på kardantunneln var i alla fall inte till dom aktuella bältena. Jag skrev då ett pappersbrev på skrivmaskin, detta var ju långt innan datorernas tid, och beskrev utseendet och möjligen om det stog några nummer på "låsblecken". Jag ville köpa dom aktuella låsen så att jag kunde använda bältena. Jag gjorde nog några "tama" försök först till att hitta någon butik eller verkstad som eventuellt kunde sälja sådana lås till mig. Men det blev NOLL! Jag skrev alltså till Autoliv i Vårgårda.
Någon vecka efter mitt brev kom en kartong med posten till mig med dom aktuella låsen, GRATIS!
Greutz fick alltså betala ca 1700 kr. (i dagens penningvärde). För 45 år sedan fick jag motsvarande "reservdel" gratis.
Allt var inte bättre förr, men mycket var det.
Det var längesedan, på 70-talet. Jag hade en Volvo 145, men någon hade bytt eller blandat med säkerhetsbälten i bilen. Jag var långt bakom från första ägaren, så jag minns inte riktigt hur det låg till. Bältena, som var rullbälten gick inte att spänna fast i låsen. Som sagt lite oklart hur och vem som hade satt i rullbältena. Fästet på kardantunneln var i alla fall inte till dom aktuella bältena. Jag skrev då ett pappersbrev på skrivmaskin, detta var ju långt innan datorernas tid, och beskrev utseendet och möjligen om det stog några nummer på "låsblecken". Jag ville köpa dom aktuella låsen så att jag kunde använda bältena. Jag gjorde nog några "tama" försök först till att hitta någon butik eller verkstad som eventuellt kunde sälja sådana lås till mig. Men det blev NOLL! Jag skrev alltså till Autoliv i Vårgårda.
Någon vecka efter mitt brev kom en kartong med posten till mig med dom aktuella låsen, GRATIS!
Greutz fick alltså betala ca 1700 kr. (i dagens penningvärde). För 45 år sedan fick jag motsvarande "reservdel" gratis.
Allt var inte bättre förr, men mycket var det.
-
xzatzy
- Erfaren
- Namn: Anders
- Kör: Fårdlös....
Vilken underbar historia, vissa saker var bättre förr!