Växlande väder
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
Växlande väder
Häromdagen, egentligen natten, var det blötsnö. Senare på efternatten slog det om till minusgrader. Jag hade parkerat bilen och låst den. Backspeglarna fäller ju in sig när man låser och tvärtom, fäller ut sig när man låser upp. När jag kom till bilen låste jag upp. Den ena backspegeln vek bara ut sig halva vägen. Jag hade ett rätt jobbigt arbete med att få bort all snö och is från bilen. Jag tänkte att backspegeln kanske tinar upp av spegelvärmen. Men det gjorde den inte. Jag kom ihåg att jag har läst i instruktionsboken att man inte skall tvinga backspegeln med våld om det är is och snö som hindrar. Därför lät jag det vara så.
När jag kom hem igen tog jag fram en varmluftblås och värmde på rätt bra. Jag låste och låste upp ett par gånger och nu fungerade backspegeln som den skulle.
Vad vill jag säga med detta? Jo, om spegeln har frusit så tvinga inte upp den. Värm i stället upp spegeln med varmluft eller låna ett varmgarage eller vad som helst som inte innebär våld på backspeglarna.
Jag gissar att det finns någon överbelastningsvakt som kopplar bort rörelsefunktionen om det blir stopp. Men när isen har tinat kan ju spegeln röra sig igen som det är tänkt från början.
Glöm inte att smörja gummilisterna med frostskydd.
Ford Kuga Ecoboost E85 -19
När jag kom hem igen tog jag fram en varmluftblås och värmde på rätt bra. Jag låste och låste upp ett par gånger och nu fungerade backspegeln som den skulle.
Vad vill jag säga med detta? Jo, om spegeln har frusit så tvinga inte upp den. Värm i stället upp spegeln med varmluft eller låna ett varmgarage eller vad som helst som inte innebär våld på backspeglarna.
Jag gissar att det finns någon överbelastningsvakt som kopplar bort rörelsefunktionen om det blir stopp. Men när isen har tinat kan ju spegeln röra sig igen som det är tänkt från början.
Glöm inte att smörja gummilisterna med frostskydd.
Ford Kuga Ecoboost E85 -19
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Växlande väder
jo saker fryser fast på vintern,, inte bara bilar,, thast life
- Drutten
- Veteran
- Namn: Micke Engström
- Kör: Taunus
Hallå!
Finns det inte en funktion där man kan stänga av att backspeglarna fälls in.
Så slipper man att något går sönder om det frusit.
Mvh//Micke.E
Finns det inte en funktion där man kan stänga av att backspeglarna fälls in.
Så slipper man att något går sönder om det frusit.
Mvh//Micke.E
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Jo det står i den där boken, som ingen läser
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk